۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۲۴۲۸۴
به همت جامعةالمصطفی؛

نشست علمی بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا برگزار شد

نشست علمی بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا برگزار شد
نشست علمی بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا صبح امروز در سالن جلسات سازمان مرکزی جامعةالمصطفی(ص) آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا صبح امروز در سالن جلسات سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام خالق پور جانشین ریاست جامعةالمصطفی و حجت الاسلام گرجیان به سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام خالق پور در سخنان خود ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر در این نشست علمی، از همه دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس تقدیر کرد و اظهار داشت: بهترین جمله ای که می توان در این نشست بیان نمود و بیانگر تفکر ابن سینا باشد، عبارتی است که ملاصدرا و مرحوم سبزواری نیز مکرر از آن استفاده کرده اند خطاب به پروردگار عالم که می گوید تمام جهان عالم هستی عبارت، لفظ و پوسته هستند و خداوند معنا و حقیقت عالم هستی، خدایی که برای همه قلوب همچون مغناطیس عمل می نماید و جاذبه اش همه هستی را به سوی خود می کشاند.

وی در ادامه با اشاره به حرکت شتابان همه موجودات از جمله انسان به سوی خدا متعال، یادآور شد: این چکیده عرفان اسلامی است که مرکزیت حرکت همه عالم هستی از جمله انسان را جز خدا نمی داند و هستی جز به سوی خدا حرکت نمی نماید. چه هستی آگاه بر این حرکت متعالی باشد و چه نسبت به آن جاهل باشد.

حجت الاسلام گرجیان، دبیر علمی همایش نشست علمی بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا نیز ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست، اظهار داشت: این نشست بین المللی، ما را گرد خود جمع نمود تا بتوانیم راجع به آرا و اندیشه های ابن سینا در حوزه انسان شناسی مطالبی را داشته باشیم که می توان به عنوان راهبرد در عصر حاضر از این اندیشه ها استفاده نماییم.

وی ضمن بزرگداشت یاد حجت الاسلام  حاتمی، نماینده فقید جامعةالمصطفی(ص) در منطقه آسیای مرکزی، به تببین اندیشه‌های ابن سینا در موضوع انسان شناسی پرداخت و ابراز داشت: بهترین عرصه برای تبیین آرای ابن سینا، انسان شناسی به ویژه شناخت انسان کامل به عنوان الگوی همه بشریت است. در اشارات ابن سینا پس از بیان فلسفه بعثت انبیا، اظهار می شود اگر انسان متصل به وحی نباشد، نگاهی اُمانیستی بشر را به بحران هویت سوق می دهد که ما در حال حاضر نیز با آن مواجه هستیم.

گفتنی است در این نشست مهمانانی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، روسیه و برخی دیگر از کشورها حضور داشته و به ایراد سخن پرداختند.

ارسال نظرات