به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مجید امیری در گفت وگویی از شست‌وشو و نظافت ضریح مطهر مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها خبر داد و اظهار کرد: این ضریح مطهر از جمله زیباترین و تخصصی‌ترین ضریح های حرم های مطهر است که قدمت آن به بیش از دو قرن می رسد و از شاهکارهای هنری معماری اسلامی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ضریح مطهر مرقد بانوی کرامت در دوره های مختلف تغییراتی را داشته و آخرین مرمت آن در سال ۱۳۹۰ انجام شده است، افزود: هنر اصلی به کار رفته در این ضریح مطهر قلمزنی است و متریال اصلی آن نقره بوده که در قسمت هایی نیز از طلا استفاده شده است.

مدیر فنی مهندسی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ضریح مطهر مرقد کریمه اهل بیت(س) به صورت مستمر نیاز به نظافت و شست و شوی تخصصی دارد، گفت: در این راستا مدیریت فنی مهندسی و مدیریت خزانه داری آستان مقدس به صورت مشترک برای بهبود وضعیت ظاهری ضریح مطهر اقدام به نظافت تخصصی ضریح مطهر کردند.

وی با اشاره به منع استفاده از مواد اسیدی در شست و شوی ضریح بر تخصصی بودن این امر تأکید کرد و گفت: در صورتی که اجرای این امر خارج از حوزه تخصصی انجام شود به مرور زمان به خاطر استهلاک طبیعی منجر به برداشته شدن طلا از سطح خواهد شد و قسمت هایی که به صورت کامل از ورق نقره استفاده شده نیز به مرور زمان فرسایش یافته و طول عمر آن به شدت کاهش می یابد.

امیری ادامه داد: از جمله مراقبت های دیگر ضریح مطهر توجه به وضعیت چوب به کار رفته در اسکلت آن است که باید برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به آن مراقبت های لازم انجام شود.