۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۲۴۹۸۱
قالیباف:

همه باید با هر گرایش و سلیقه‌ای به قانون اساسی احترام بگذاریم

همه باید با هر گرایش و سلیقه‌ای به قانون اساسی احترام بگذاریم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه باید با هر گرایش، سلیقه، مذهبی و قومیتی در کشور به قانون اساسی احترام بگذاریم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی که صبح امروز در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد گفت: همه باید را هر گرایش و سلیقه و مذهبی و قومیتی به قانون اساسی احترام بگذاریم.

وی افزود: همه ما بر موضوع اهمیت قانون اساسی و نقش آن در انسجام ملی و وحدت ملی و در پیشرفت کشورمان از همین مسیر اتفاق نظر داریم. نزدیکترین و مطمئن‌ترین راه برای تعیین روابط بین حاکمیت و مردم و برای حفظ یکپارچگی کشور و انسجام ملی هیچ سندی جز قانون اساسی نداریم. همه باید با هر گرایش، سلیقه، مذهبی و قومیتی در کشور به قانون اساسی احترام بگذاریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه بیشتر از همه نمایندگان و کارگزاران متعهد به اجرای قانون اساسی باید باشند، ادامه داد: همه ما قانون اساسی را میثاق ملی خودمان می‌دانیم و اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم فرهنگ قانونگرایی است. قانون و اجرای آن و فرهنگ قانگرایی مهم‌ترین زیرساخت نرم‌افزاری برای هر حاکمیتی است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه قانون اساسی میثاق ملی همه ماست، اسلامیت، جمهوریت و امنیت ما در این قانون اساسی است گفت: دور زدن قانون یا استناد گزینشی به قانون و یا تبعیض در اجرای آن بدترین صدمات و لطمات را به فرهنگ قانونگرایی می‌زند، به خصوص اگر از مسئولین در اجرای قانون سر بزند.

وی به فرمایشی از حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: خروج از چارچوب اختیارات ضررش بیشتر از رشد کار در نقطه دیگری است و به بهانه اینکه می‌خواهیم موضوعی را پیش بریم و عدالت را برقرار کنیم که این باعث خروج از قانونگرایی باشد.

وی گفت:‌ اولین حق مردم این است که زیر سایه دین زندگی خوبی برای آنها در کارآمد ترین شکل مدیریت کنیم؛ بدون شک فقر، فساد و تبعیض در تضاد با کرامت و منزلت انسان هاست به تعبیر زیبای آیت‌الله جوادی آملی که می فرمایند مردم ستون دین هستند پس حق این مردم رضایت عامه آنها به واسطه رعایت حقوق عامه است و نگاه ما به حکمرانی نو هم بر همین رابطه بین مردم و حاکمیت و کارگزاران و نمایندگان است که بالاتر از یک قرارداد سیاسی که در مکاتب انسان ساز قرار می گیرد قرار دارد.

قالیباف تصریح کرد: در عمق باورهای ما مبتنی بر قانون اساسی که برخواسته از فرهنگ قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) است این است که از ابعاد مختلف به عنوان کارگزاران نظام در مقابل یکایک مردم مسئولیم.

برهمین اساس در حکمرانی اسلامی بر این باوریم که کارآمدی حق الناس است؛ یعنی صرفا یک معیار مدیریتی نیست بلکه حقی است که باید ما مسئولین آن را ادا کنیم، ماهیت حکمرانی نو اینگونه است که این حق را هم با عمل باید ادا کنیم نه حرف و سخن.

رئیس مجلس افزود: هرجا کشور و نظام خون و مال خواست اعم از پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و رسیدگی به حرکت های مومنانه دیدیم چگونه مردم و بسیجیان جان خودش آن را دادند. ما نسبت به این مردم مدیونیم که اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم مقبولیت و مشروعیت مان زیر سوال است؛ معیار هم عمل ماست. مردم با ما را با عملمان ارزیابی می کنند و نظر می دهند البته مردم ما به قدری شریف هستند که از بعضی نارسایی ها و کوتاهی های ما چشم می پوشند و هر زمان به کمکشان نیاز داریم در هر عرصه ای از جان، مال و آبرویشان برای عزت کشورشان و اسلامشان می گذرند.

وی گفت:‌ حق، این است تا زمانی که ما مسئولان صادقانه و حکیمانه برای تحقق وعده هایشان تلاش کنیم و مردم تلاش، زحمت و علاقه به کار را در یکایک ما حس کنند ما را به بزرگواریشان تحمل خواهند کرد. البته که بدانید حق نداریم زمان خدمتمان را به هر بهانه ای تلف کنیم پس در حکمرانی نو مقید هستیم در گرو زمان باشیم در سنت های الهی هم این طور نیست که هرکاری را در هر زمانی انجام دهیم.

قالیباف افزود: سنت های الهی بر ما حکم کرده اند که کار را در وقت خودش انجام دهیم در اصل سوم قانون اساسی وظایفی بر عهده مسولان گذاشته شده است اگر زمان گذشت و نتوانستیم آموزش و پرورش و شغل جوان را در زمان جوانی اش برایش انجام دهیم در سن چهل سالگی انجام آن چه فایده ای دارد؟ حق تاخیر نداریم.

رئیس مجلس تصریح کرد:‌ فهم ما از قانون اساسی در حوزه کارآمدی در حکمرانی نو در سه سطح تعریف می شود؛ سطح اول خدمات عمومی است که نظام های غیر اسلامی هم با هرنگاهی وظیفه دارد که این خدمات را انجام دهند این از اولین حقوق مردم است که مسئولین مکلفند آن را انجام دهند.

وی افزود: در حکمرانی نو دو ویژگی دیگر هم باید داشته باشیم؛ قابل مقایسه و رقابت با آنها باشیم حق نداریم در خدمات عمومی خودمان را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم بلکه با سایر کشورها باید مقایسه کنیم و قابل رقابت باشیم.

قالیباف تصریح کرد: ویژگی دوم این است که نظام ما مایه امید کشورهای اسلامی است که این مساله رسالتی بزرگ بر دوش ما قرار می دهد.  انقلاب اسلامی باعث احیای مجدد اسلام شد مسلمین به ما نگاه می کنند باید برای آنها الگو باشیم.

قالیباف گفت: باید در مقابل هر ظلمی بایستیم و از هر مظلومی دفاع کنیم و باورهای دینی و مذهبی را با افتخار سر دست بگیریم و دشمنان را در مقابل آن منفعل کنیم در مقابل هر مستکبری و هرکسی که در مقابل ارزش های ما بخواهد بایستد باید قدرت بازدارندگی داشته باشیم به ویژه در قرن بیست و یکم، جنگ های امروزی جنگ شناختی است تنها قدرت سخت پاسخگو نیست و باید در قدرت نرم و هوشمند بازدارندگی داشته باشیم، باید روایت اول را به درستی بتوانیم تبیین و از آن دفاع کنیم.

رئیس مجلس افزود: سطح سوم داشتن امتیازات و ترجیحاتی در حکمرانی نو است که خوانش اسلامی و انسانی با رویکرد و روشی که برخواسته از فرهنگ جهادی و ایثارگری، گذشت و خوش اخلاقی است تعریف می شود به گونه ای که کسی که حتی از دایره اسلام و انقلاب هم بیرون است ولی وقتی به عنوان یک فرد آزاده به ما نگاه می کند ما را الگو قرار دهد.

قالیباف گفت: دشمن در حوادث اخیر وحدت و انسجام ملی و یکپارچگی سرزمینی ما را هدف قرار داده است. دشمن همه ویژگی‌های قانون اساسی و میثاق ملی ما را مورد هجمه قرار داده و ما باید بدانیم برنامه دشمن علیه امنیت ملی و پیشرفت ماست و دقیقا آن‌هایی که دل در گرو ایران عزیز و اسلام دارند، این است که تلاش کنیم برای اجرای قانون اساسی؛ اقدام به قانون اساسی باطل‌السحر دشمن علیه امنیت ملی است. با عنایت به سال‌های گذشته برخی از گروه‌های سیاسی را می‌بینیم که با قانون اساسی درافتاده‌اند و برخی همه خواهان تغییر قانون اساسی هستند و به نوعی از اجرای قانون اساسی طفره می‌روند، شاید بهانه آنها این باشد که این قانون اساسی کارآمد نیست.

رئیس مجلس افزود: البته باید توجه داشته باشیم که همه ابعاد قانون اساسی باید به طور متوازن اجرا شود تا کارآمدی خود را به نمایش بگذارد. این سخن، سخن درستی است که ما هنوز از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نکرده‌ایم. راهکار نجات‌دهنده برای ما اجرای کامل و متوازن و بدون انحراف از قانون اساسی است و قانون حلال مشکلات ما در ابعاد مادی و معنوی است. آنچه که نیاز به تغییر است در نگاه ما، به اجرای قانون است نه نگاه ما به تغییر آن.

قالیباف ادامه داد: تا زمانی که ما به کارآمدی یک پاسخ مشخص و روشن ندهیم و تا زمانی که قدرت حل مسئله را پیدا نکنیم،‌ قادر نیستیم که مسئله حقوق اساسی مردم را پاسخ دهیم. وقتی ما فصول قانون اساسی را نگاه می‌کنیم در فصل سوم به حقوق مردم و رابطه آن با کارگزاران و حاکمیت را تعریف می‌کند و هر کسی که مدعی این باشد که بخواهد حقوق عامه را احیا کند،‌ بدون شک قانون اساسی مهم‌ترین سند برای این کار است.

وی با تاکید بر اینکه آنهایی که دل در گرو این کشور ندارند به دنبال تغییر قانون اساسی هستند، گفت: امروز قوت های ایران عزیز ما و مردم خواب را از چشم دشمن ربوده است و آنها خواسته‌هایی را در باورهایشان داشتند و از روزهای اول انقلاب اسلامی مخالف عزت کشور بودند و امروز دست به این شیطنت‌ها و جنایت‌ها می‌زنند و این به خاطر عظمت و بازدارندگی و قدرت مردم و ایران عزیز ماست.

رئیس مجلس در پایان گفت: ما به خاطر ضعف کارآمدی و در حوزه‌هایی دچار ناتوانی شده‌ایم. ضعف در حل مسئله و کارآمدی داریم و دشمن بر همه آسیب‌ها و زخم‌ها سوار شده و علیه همه  قوت‌های ما به نفع خودشان عملیات می‌کند. همه ما باید با تکیه بر قانون اساسی و وحدت و دل دادن به رهبر عزیزمان صادقانه پای کار مردممان باشیم و بتوانیم یک نهضت حل مسئله و پاسخگویی به مردم در جهت رفع آن آسیب‌ها را ایجاد کنیم.

ارسال نظرات