۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۲۵۰۴۳

روایتی متفاوت از قیام جنگل به روایت شاهد عینی

روایتی متفاوت از قیام جنگل به روایت شاهد عینی
چاپ دوم کتاب «تاریخچه میرزا کوچک خان؛ روایتی نو و متفاوت از قیام جنگل» تألیف مرحوم آیت الله سید محمد بحرالعلوم قزوینی به کوشش مهدی نورمحمدی توسط نشر نامک منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چاپ دوم کتاب «تاریخچه میرزا کوچک خان؛ روایتی نو و متفاوت از قیام جنگل» تألیف مرحوم آیت الله سید محمد بحرالعلوم قزوینی با تصحیح و کوشش مهدی نورمحمدی با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۰۴ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان توسط نشر نامک منتشر شد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۷۰۰ نسخه و بهای ۹ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. پیوست کتاب زندگینامه خودنوشت آیت‌الله بحرالعلوم است.

کتاب تاریخچه میرزا کوچک خان نوشته‌ای است مختصر اما جدید و متفاوت درباره نهضت جنگل و میرزا کوچک خان جنگلی که به نثری ساده و روان، توسط سید محمد بحرالعلوم قزوینی، از فضلای قرن حاضر (۱۲۵۷ – ۱۳۳۲ خورشیدی) به رشته تحریر درآمده است.

مؤلف با ذکر این نکته که از هنگام ورود میرزا کوچک خان به جنگل تا پایان کار او در انزلی، کسما و آبادی‌های اطراف انزلی حضور داشته، بر این اعتقاد است که این تاریخ را بدون دخالت دادن اغراض شخصی و بر اساس شنیده و مشاهدات خود به رشته تحریر درآورده است.

به طوری که از مطالعه این تاریخچه برمی‌آید، مؤلف نظر مثبتی نسبت به میرزا کوچک خان نداشته که این دیدگاه در جای جای نوشته او منعکس شده است. بدیهی است با توجه به این که باب تحقیق و اظهار نظر همواره باز است، چاپ این یادداشت‌ها می‌تواند زمینه ساز تحقیقات بعدی توسط محققان و صاحبنظران درباره صحت نظرات مؤلف آن شده و زوایای پنهان این واقعه تاریخی را بیش از پیش روشن سازد. بهرحال درباره قیام جنگل نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد و چنین منابعی می‌توانند درباره حرکت میرزا کوچک خان و گروهش روشنگر باشند.

یکی از نکات مهم و در خور تأمل این تاریخچه، این است که اطلاعات مهمی درباره پدر، مادر و تبار میرزا کوچک خان به دست می‌دهد که تا پیش از این، در این خصوص اطلاعات واضح و روشنی بدین تفصیل وجود نداشته است. همچنین در این کتاب درباره احسان الله خان و مارکسیست‌های همراه میرزا کوچک خان و سرنوشت آنها نیز توضیحات جالب و مهمی درج شده است.

ارسال نظرات