۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۷۲۵۱۴۵
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد:

ریشه کفر بر تکبر، حرص و حسادت استوار است

ریشه کفر بر تکبر، حرص و حسادت استوار است
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تکبر، حرص و حسادت را ریشه‌های کفر برشمرد و گفت: سرآغاز تکبر این است که در دلمان، خود را بالاتر از دیگران بدانیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با تأکید بر این که ذکر صلوات و تکرار آن انسان را به مقام محبت و دوستی خداوند متعال می‌رساند، اظهار داشت: محبوب واقعی و رتبه نخست محبوبیت نزد خداوند متعال، پیغمبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: امام هادی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «إنَّمَا اتَّخَذَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ ابراهیمَ خَليلاً لِكَثرَةِ صَلاتِهِ عَلى مُحَمَّدٍ و أهلِ بَيتِهِ عليهم السلام» خداوند متعال، ابراهيم عليه السلام را دوست خود برگرفت ؛ زيرا او بر محمّد و اهل بيت او بسيار درود مى فرستاد.

وی با بیان این که هرکس متواضع‌تر باشد، به خدا و اولیای الهی نزدیک‌تر است، خاطرنشان ساخت: از امام حسین علیه‌السلام دررابطه‌با ادب به‌عنوان ریشه تمام خوبی‌ها سؤال شد، و ایشان فرمودند؛ «هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ، فَلا تُلْقِىَ اَحَداً اِلاّ رَأَيْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَيْكَ» ادب عبارت است از اينكه وقتى كه از خانه خارج می‌شوی به هركسى برخورد می‌کنی او را برتر از خود ببينى.

این استاد حوزه با تأکید بر این که از روی ظاهر افراد نمی‌توان قضاوت نمود  و در عین ارزشمندی ظاهر، چه‌بسا افرادی که ظاهرشان نشان نمی‌دهد اخلاق و صفات خوبی را در خود پرورش داده باشند، خاطرنشان ساخت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند؛ جوان بخشنده فرورفته در گناه، نزدِ خداوند، از پيرِ پارساى بخيل، محبوب‌تر است. همان‌طور که کبر شیطان را به کفر رساند، بخل نیز انسان را به کفر می‌رساند.

وی با اشاره به این که توجه به عاقبت‌به‌خیری و پایان کار، انسان را از قضاوت‌های ناروا نسبت به دیگران دور می‌سازد، اظهار داشت: تاریخ بهترین گواه عاقبت افراد است؛ به بسا انسان‌هایی که در آخرین گام زندگی مسیرشان را تغییر دادند و از شقاوت در وادی سعادت قرار گرفتند و برخی نیز از وادی سعادت خارج شده، گرفتار شقاوت شدند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که متأسفانه در جامعه ما، برخی از مردم و مسئولان دچار خودشیفتگی شده‌اند، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ نفس اماره شیطان است؛ اگر آدمی آن را کنترل نکند در مسیر توطئه‌گری، حیله‌بازی و ظلم و فساد که راه شیطانی قدم برخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در ادامه ضمن اشاره به روایتی تکبر، حرص و حسادت را ریشه‌های کفر برشمرد و اذعان داشت: سرآغاز تکبر این است که در دلمان، خود را بالاتر از دیگران بدانیم؛ زمانی که کسی به ما انتقاد می‌کند یا حرف تندی به ما می‌زند و به ما برمی‌خورد، سرآغاز شکل‌گیری تکبر است. تکبر ریشه غضب است.

وی حرص را نخستین گناه انسان و مایه دوری از برکت و الطاف الهی توصیف کرد و با بیان این که متأسفانه با خودشیفتگی، حسادت و گرفتاری در عناوین دنیایی رفته‌رفته خود را از مسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام دور می‌سازیم، خاطرنشان ساخت: حسادت باعث شد تا فرزند حضرت آدم برادرش را به قتل برساند و یا فرزندان یعقوب پیامبر، برادرشان را به چاه بیندازند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت شکستن منیت نفس تأکید کرد و ابراز داشت: من مخصوص ذات اقدس الهی است و بخش قابل‌توجهی از اختلافات و دعواهای خانوادگی ریشه در تکبر و گرفتاری در منیت است. گذشت، عفو و تغافل بهترین راهکار حل مشکلات و عبور از تکبر است.

ارسال نظرات