۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۲۵۱۶۶

سرکوب در کشور‌های خودشان حمایت در ایران

سرکوب در کشور‌های خودشان حمایت در ایران
کشور‌های غربی این روز‌ها در حالی از ناآرامی ها در ایران حمایت می‌کنند که خودشان در حال سرکوب اعتراضات در کشورهایشان هستند.

با آغاز برخی اعتراضات در ایران و ادامه دار شدن آن‌ها و نفوذ غربی‌ها و رسانه‌های تحت سلطه آنان عملاً نوع این حرکت به کلی تغییر کرد و خط دهی‌های آشکار از سوی غرب به وضوح آغاز شد تا آنجا که رسانه هایی، چون ایران اینترنشنال که با حمایت و سرمایه گذاری عربستان و کشور‌های غربی اداره می شود عملاً به اغتشاشگران راه‌های ساخت سلاح‌های دستی از جمله کوکتل ملوتوف را آموزش می‌دهد و از کشتن و آسیب رساندن به نیرو‌های امنیتی و پلیس حمایت می‌کند.

این رسانه‌ها عملاً در هفته‌های اخیر تلاش کرده اند مردم و نیرو‌های پلیس که حافظ امنیت و جان و مردم هستند را در دو جبهه مخالف هم قرار دهند و ناآرامی ها را رقم بزنند. حال این سیاست دقیقا زمانی در ایران پیاده سازی می‌شود که همین رسانه‌ها و مقامات کشورشان این روز‌ها رویه دیگری با معترضان در کشور‌های خودشان پیش گرفته اند.

در اروپا و آمریکا افزایش تورم و گرانی و مشکلات در زمینه سوخت و انرژی با ادامه دار شدن جنگ در اوکراین چندین برابر شده است. فروشگاه‌های مواد غذایی در کشورهایی، چون فرانسه و انگلیس به اندازه کافی غذا و مایحتاج مردم را ندارند و آن‌هایی هم که به نظر پر از کالا‌های مورد نیاز مردم هستند قیمتشان سرسام آور است تا جایی که به گفته منابع محلی دغدغه بیشتر مردم در کشور‌های اروپایی این روز‌ها گذران زندگی عادی شده است.

قطعی‌های طولانی برق در کشورهای اروپایی قیمت بالای شاخص‌های انرژی، قیمت بالای مواد غذایی در این کشور و مخالفت دولت‌ها به افزایش حقوق‌های دریافتی مردم مطابق با تورم موجب شده موج گسترده‌ای از اعتراضات مردمی در کشور‌های بزرگ اروپایی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و ... شکل بگیرد.

در انگلیس هفته هاست اصناف یکی پس از دیگری دست به اعتصاب می‌زنند. مردم که دستمزدهایشان به نسبت تورم پایین است به قیمت بالای مایحتاج ضروری برای زندگی اعتراض دارند و به خیابان‌های آمده اند. در همین حالا ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گفته در جلسه‌ای که به طور مفصل با روسای پلیس در انگلیس داشته به آن‌ها دستور داده تا هر گونه اعتراض مردمی را سرکوب کنند چراکه این اعتراض‌ها موجب آسیب زدن به زندگی مردم و کسب و کار آن‌ها می‌شود.

نخست وزیر انگلیس گفته نیرو‌های پلیس و امنیتی برای سرکوب هرگونه اعتراض مردمی در شهر‌های مختلف این کشور از حمایت کامل دولتی برخوردارند و باید از قدرت خود برای مقابله با "اقلیتی خودخواه" که زندگی سایر مردم را مختل کرده اند استفاده کنند. این گفته‌های ریشی سوناک در حالی مطرح می‌شود که اعداد و ارقام رسمی در خود انگلیس نشان می‌دهد میزان تورم در این کشور در چهار دهه گذشته بی سابقه بوده و فقر به دهک‌های متوسط جامعه کشیده شده است. در روز‌های اخیر اخباری منتشر شده که گفته بود مردم یکی از مناطق انگلیس از شدت تورم و قیمت‌های بالای مواد غذایی به خوردن غذای حیوانات خانگی روی آورده اند و به دلیل گران بودن قیمت گاز برای گرم کردن خانه و غذا‌های خود از شمع و هیزم استفاده می‌کنند.

روزنامه‌های معتبر انگلیسی این روز‌ها گزارش‌هایی مفصل از موج مهاجرت در این کشور منتشر می‌کنند و می‌گویند کسانی که می‌توانند در حال ترک این کشور هستند.

در فرانسه هم اوضاع بهتر از انگلیس نیست. شاید با جستجویی ساده بتوان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دید که شاید باورش برای بسیاری که اروپا را مدینه فاضله می‌دانند سخت باشد. برخورد‌های شدید پلیس با مردم معترض در فرانسه این روز‌ها بازدیدکنندگان زیادی داشته؛ سرکوب‌های وحشیانه از سوی پلیس با مردم معترضی که به افزایش قیمت‌ها اعتراض دارند در فرانسه هم افزایش یافته؛ در کانادا هم تورودو بریا سرکوب معترضان اعلام وضعیت اضطراری کرده و به نیرو‌های پلیس اجازه داده تا از اختیارات خود برای آرام کردم اعتراضات مردم استفاده کنند.

شاید این تصویر از رویکرد کشور‌های غربی در برخورد با موضوعی به ظاهر مشابه مثالی روشن باشد از رویکرد دوگانه‌ای که دولت‌های بیگانه سالهاست آن را در پازل دیپلماسی خود قرار دادند و از آن به عنوان روشی برای پیاده سازی طرحهایشان استفاده می‌کنند؛ نقشه‌هایی که البته تا به حال به رغم فریب عده‌ای محدود به دلیل درایت عمومی مردم نقش بر آب شده و جز رسوایی و سیاه رویی برای خودش دستاوردی به همراه نداشته است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات