۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۷۲۵۲۹۲
حجت‌الاسلام‌ تراشیون:

تربیت نسل خوب در گرو تقویت آرامش درونی است

تربیت نسل خوب در گرو تقویت آرامش درونی است
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت پرخاشگری، افزایش خشونت درونی و خودکشی را نتیجه ناآرامی‌های درونی انسان‌ توصیف کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ تراشیون، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن اشاره به حکمرانی نظام سلطه بر ساحت‌های مختلف زیست بشری، با بیان این که سلطه بر نظامات فرهنگی و تربیتی از مهم‌ترین عرصه‌های سلطه‌گری است، خاطرنشان ساخت: تمدن غربی بر آن است تا با  نظام فکری غلط برگرفته از تفکر دنیای و سبک زندگی غربی، ضمن انحراف نسل جوامع دینی آنها را دنباله‌رو تفکر مادی‌گرایانه غربی بار بیاورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تقلیل‌دادن جایگاه مراجع اثرگذار فرهنگ دینی را یکی از رویکردهای نظام سلطه تربیتی دنیای معاصر، توصیف کرد و ابراز داشت: نباید عرصه تربیت نسل‌ها را به رسانه‌ها واسپاری کنیم، این مهم برجسته‌ترین ضعف خانواده‌های معاصر است که مسئولیت‌پذیری تربیتی را به مسئولیت‌گریزی تبدیل نموده‌اند.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون در ادامه تبیین بسترهای تربیت نسل خوب، بر اهمیت ارتباط تربیتی والدین با فرزندان تأکید کرد و اذعان داشت: اگر می‌خواهیم نسل خوبی را پرورش دهیم باید او را به آرامش درونی نائل بیاوریم؛ باید اضطراب، تشویش، دل‌مشغولی و دل‌نگرانی را از فرزندان دور سازیم؛ هرچه انسان درون آشفته‌ای داشته باشد، عملکردش ضعیف‌تر می‌شود.

وی پرخاشگری، افزایش خشونت درونی و خودکشی را نتیجه ناآرامی‌های درونی انسان‌ها توصیف کرد و  یادآور شد: تقویت ارتباط  با خداوند متعال مهم‌ترین پایه درمان اضطراب‌ها و ناآرامی‌های درونی است؛ انسانی که ملحق به خداوند شود و ارتباطش محکمی با ذات اقدس الهی ایجاد کند، به «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» دست خواهد یافت.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون ضمن اشاره به مدل‌های تربیتی اسلام با بیان این که حضور فرزندان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در محیط‌هایی که رنگ و بوی خدایی دارد، پررنگ‌تر است، اظهار داشت: در مدل تربیتی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، حضور حسنین علیهما‌السلام در مسجد پررنگ‌تر بوده، مساجد محل حضور مداوم و مکان بازی حسنین علیهما‌السلام است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به نقش اساسی مادران در تربیت فرزندان اشاره کرد و اذعان داشت:  نظام سلطه دغدغه مادران نسبت به تربیت فرزند را به سمت جراحی‌های زیبایی سوق داده، با خود مشغولی زن‌های جامعه و خارج ساختن مادران از تربیت فرزندان، تربیت نسل‌ها را در فضای رسانه و محیط‌های مجازی  در دست گرفته است.

وی با بیان این که شعار زیبای «زن، زندگی، آزادی» بیش از ۱۰۰ سال است که در غرب جریان دارد، خاطرنشان ساخت: تمدن غربی به دنبال این است که با شعارهای بزک‌کرده، زن را از مسیر حقیقی خارج سازد؛ ببینید زن غربی در این سال‌ها چه چیزی را با این شعار ازدست‌داده و چه چیزی را گرفته است؛ امروز با شعار «شبیه مرد باش»، بزرگ‌ترین ظلم را در حق بانوان انجام داده، هویتی از زن غربی باقی نگذارده است.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون ضمن تأکید بر این که در مواجهه با نسل باهوشی که با اطلاعات گسترده‌ای روبروست، نباید از عمق اندیشی و تعمیق نگاه‌ها به اطلاعات غافل شویم، اظهار داشت: فرهنگ دینی، مبتنی بر روحیه توجه به دین شکل‌گرفته، خضوع و خشوع در مقابل والدین از برجسته‌ترین پایه‌های آن است.

وی بر لزوم آشنایی و تقویت ارتباط فرزندان با ذات اقدس الهی تأکید کرد و ابراز داشت: در روایات اسلامی آمده است؛ کودکی که نخستین جمله‌اش کلمه «لا اله الا الله» باشد، شیطان در او نفوذ نمی‌کند. برای ایجاد آرامش درونی فرزندان باید در کنار تقویت انس و الفت با خداوند متعال، ارتباط ایشان با اهل‌بیت علیهم‌السلام را ارتقا دهیم.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون با بیان این که چشم مهم‌ترین دریچه یادگیری انسان است و تمدن غربی با بهره‌گیری از جلوه‌های بصری غلط مبتنی بر مدل‌های زندگی اشتباه بر نهان وجودی فرزندان تأثیرات مخربی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان ساخت: ارتباط با قرآن کریم و نگاه فرزندان به صفحات آیات الهی نقش بسزایی بر تقویت روحیه دینی فرزندان دارد.

ارسال نظرات