۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۲۵۲۹۶

جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی ناشی از بحران‌های داخلی است

جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی ناشی از بحران‌های داخلی است
تحلیلگر عرب تنش زایی اخیر صهیونیست‌ها علیه فلسطین در مناطق اشغالی را برآمده از بحران‌های داخلی آن توصیف کرد.

نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی اخیرا تنش‌ها علیه مردم فلسطین به ویژه مردم کرانه باختری را تشدید کرده اند و اخباری از نحوه شهادت جوانان فلسطینی در حین مقاومت در برابر یورش و درگیری‌های نظامیان صهیونیست منتشر می‌شود.

از ابتدای سال جاری تاکنون شمار شهدای فلسطینی ب ۲۱۲ نفر رسیده است که ۱۶۰ نفر از آن‌ها از کرانه غربی و ۵۲ نفر از نوار غزه بوده اند. آخرین نمونه اقدام وحشیانه نیرو‌های صهیونیست اعدام «عمار مفلح عدیلی» جوان فلسطینی از شهرک «الحواره» در نابلس است که خواستار مقابله با تجاوز‌های شهرک نشینان و درگیری با آن‌ها با ابزار‌های موجود شده بود.

نظامیان رژیم صهیونیستی حتی مانع آمبولانس‌ها و خودرو‌های امدادرسانی از نزدیک شدن به این جوان فلسطینی می‌شوند. در پی تکرار چنین جنایت‌های وحشتناکی اتحادیه اروپا و برخی محافل بین المللی نسبت به تشدید خشونت‌های اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین ابراز نگرانی کرده اند. البته مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین از جامعه بین الملل خواستند تا مواضع سطحی را کنار گذاشته و فراتر از ابراز نگرانی‌های صرف اقدام جدی و ملموس در محاکمه جنایتکاران انجام دهد.

در این راستا با «محمد شمص» استاد دانشگاه بیروت و مدیر وب سایت تحلیلی «الخنادق»  گفتگو کرده ایم که در ادامه جزئیات این گفتگو را می‌خوانید:

علت و هدف رژیم صهیونیستی از تنش زایی بی سابقه چیست؟

وی گفت: در حقیقت این تنش زایی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در مناطق مختلف به ویژه کرانه باختری، در پی بحران‌های متعدد سیاسی، امنیتی و نظامی که این رژیم با آن مواجه است، صورت می‌گیرد. در بعد سیاسی ناکامی و شکست در زمینه تشکیل کابینه اکثریت واضح بوده و کابینه‌ای که قرار است تشکیل شود به دلیل اختلافات داخلی به شدت ضعیف و ناکارآمد خواهد بود و نمی‌تواند تصمیمات مهمی را اتخاذ کند. از طرف دیگر انتقال مقاومت به مناطق اشغالی ۱۹۴۸ که به شدت مسئولان رژیم صهیونیستی را به درد آورده است، نبرد را به سطح جدیدی ارتقا داده و در نتیجه می‌توان گفت که اسرائیل متزلزل شده و می‌خواهد با این تنش زایی وحشیانه زیان خود را به هر شکل جبران کند؛ گرچه این خشونت‌ها علیه ملت فلسطین مسئله تازه‌ای نیست، اما در نتیجه نگرانی و هراس صهیونیست‌ها از گسترش مقاومت به تمام مناطق اشغالی، این خشونت تشدید شده است.

عملکرد جامعه بین الملل در قبال این جنایات رژیم اشغالگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمد شمص گفت: رژیم موقت صهیونیستی هیچ زمانی برای جامعه بین الملل و قوانین بین المللی اهمیت و احترامی قائل نبوده است و همیشه به عنوان یک رژیم سرکش شناخته شده است و بلکه جنایات خود را تحت پوشش همین جامعه بین الملل و مشخصا آمریکا انجام می‌دهد؛ به گونه‌ای که آمریکا، انگلیس و فرانسه همواره با سوء استفاده از حق وتو در کنار اسرائیل جنایتکار ایستاده اند و این رژیم با خیال راحت از مجازات بین المللی ایمن است، به همین خاطر به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

مسئولیت عواقب و پیامدهای این تنش زایی جنایتکارانه متوجه چه کسی است؟

وی گفت: طبیعتا مسئول این تنش زایی و عواقب ناشی از آن رژیم اسرائیل است؛ اینکه یک سرباز صهیونیست با خونسردی کامل جوانان فلسطینی را به شهادت می رساند، یک جنایت بی سابقه است. آنها از مقامات ارشد رژیم دستور دارند که هر فلسطینی مجاهد و مقاوم در برابر اشغالگری را که می بینند به شهادت برسانند؛ چرا که آنها به شکل واقعی نسبت به موجودیت خود نگران هستند و حتی به اذعان کارشناسان خودشان این رژیم دوام زیادی نخواهد یافت. بنابراین مسئول تمام این جنایت ها رژیم صهیونیستی است و باید عواقب آن را متحمل شود.

پاسخ جوانان فلسطینی و گروه های مقاومت به این تنش زایی را چگونه توصیف می کنید؟

مدیر وب سایت تحلیلی «الخنادق» گفت: پاسخ های مردم و گروه های مقاومت فلسطینی به تنش زایی و جنایت های اخیر رژیم صهیونیستی پاسخ های خودجوش و غیرسازماندهی شده است؛ حتی عرین الاسود (بیشه شیران) هم یک گروه خودجوش است که از دل همین جنایات صهیونیستی برآمده است. به همین خاطر است که می بینیم حجم و میزان عملیات های شهادت طلبانه بسیار افزایش یافته، فراگیر شده و تقریبا هیچ روزی نیست که شاهد عملیات مقاومت در مناطق مختلف به ویژه کرانه باختری نباشیم. در نتیجه مقاومت در این مناطق در حال گسترش است و این بر موجودیت و بقای رژیم صهیونیستی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 راه حل توقف جنایتکاری رژیم صهیونیستی چیست؟

 استاد دانشگاه بیروت گفت: تنها و تنها راه حل در برابر این توحش و جنایات صهیونیستی، مقاومت است. تنها از این طریق است که می توان حق ملت فلسطین را بازپس گرفت؛ نه دیپلماسی، نه مذاکره و نه گفتگو، هیچ یک راهکار قضیه فلسطین نیست و بلکه برعکس این مسیرها می تواند تحقق آرمان فلسطین را به عقب بیندازد. گزینه مقاومت امروز مورد حمایت اکثریت ملت فلسطین است و آنها مسیر خود را انتخاب کرده اند. مقاومت امروز قوی تر و گسترده تر شده و محور مقاومت نیز در حمایت از ملت فلسطین در سطح منطقه ای و بین المللی نقش اساسی را ایفا می کند. اینها نقاط قوت مقاومت در فلسطین و پیروزی بخش برای آنها در مقابل محور مخالف یعنی محور آمریکایی-سعودی است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات