۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۲۵۸۸۱
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد؛

پژوهش و مشکلات آن در نظام آموزشی حوزوی و دانشگاهی

پژوهش و مشکلات آن در نظام آموزشی حوزوی و دانشگاهی
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل پژوهش و مشکلات آن در نظام آموزشی حوزوی و دانشگاهی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در اجلاسیه معاونین پژوهش ۲۸ استان حوزه علمیه خواهران در گرامیداشت هفته پژوهش که امروز در سالن آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد با بیان احادیثی از ائمه اطهار (ع) تصریح کرد: اگر دنبال پژوهش و ورز دادن ذهن هستید، کلیات را ائمه فرموده‌اند و اجتهاد نیز همین ورز دادن ذهن هست؛ منهج اجتهادی ورز دادن ذهن و پژوهش است.

وی نگاه حوزویان به پژوهش در سال‌های گذشته را به عنوان یک کالای لوکس توصیف کرد و توضیح داد: برخی فکر می‌کنند، حوزوی بودن یعنی تحصیل و تبلیغ و به عنوان یک فعالیت لوکس بی‌فایده پژوهش را در کنار این امور می‌دانند؛ مشکل کجاست که نتوانستیم ذائقه طلبه خود را در پژوهش بر انگیزیم که بتوانند کارهای پژوهشی انجام دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ابراز نظر کرد: طلبه‌های بسیاری حاضر هستند که ۳۰ واحد آموزشی را به جای تحقیق و کار پژوهشی انجام دهند؛ یکی از کارهای طلبه باید تألیف کتاب و مقاله باشد؛ در هفته پژوهش درباره این مسائل باید تصمیم‌گیری شود؛ این مسأله باید راحت‌تر از این حل شود و درباره این بعد از مهارت ایجاد انگیزه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل درباره پرداختن به ساحت پژوهش که مسائل را حل می‌کند و مشکلات را از جلوی پای ما بر می‌دارد سخن گفت و ابراز داشت: بی‌اخلاقی و انجام خلاف قانون و تقلب در این زمینه بسیار زشت است؛ مشاغلی همچون تدوین پایان‌نامه از فعالیت‌های زشت است.

وی آگهی نوشتن پایان‌نامه را با آگهی فروختن کلیه مقایسه کرد و گفت: چرا باید زمینه یک تخلفی را رقم بزنیم؟ اگر قابل انجام و جبران نیست، طریق را عوض کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در بیان مشکل دیگری در امر پژوهش گفت: بروکراسی انجام پژوهش و ارائه آن به گونه‌ای است که در بسیاری موارد موجب بی‌انگیزه شدن افراد علاقه مند به پژوهش می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل از توجه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به کارآمد بودن مواد درسی خبر داد و تأکید کرد: در بخش پژوهش که فعالیت‌های خوبی هم داشته است، اما حجم قابل توجهی از پژوهش‌ها بی‌فایده است، کارآمد نیست و مشکلی را حل نمی‌کند.

وی در پایان توصیه کرد: حوزویان برای حل مسائل نظام تعهد داده‌اند و باید با پژوهش‌های گروهی مسائل و مشکلات جمهوری اسلامی را حل کنیم؛ همانگونه که بحارالانوار به وسیله کار تیمی انجام شد، حوزه‌های علمیه هم باید با کمک هم خدمات بزرگی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم بزنند. این زحمت باید در ساحت پژوهش حوزه‌های علمیه اتفاق بیفتد.

ارسال نظرات