۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۲۵۹۷۳
در پیام هایی جداگانه؛

رهبر انقلاب، مراجع تقلید و علما درگذشت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند

رهبر انقلاب، مراجع تقلید و علما درگذشت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند
رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما و شخصیت های حوزوی در پیام هایی جداگانه رحلت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، علما و شخصیت های حوزوی با ارسال پیام هایی جداگانه رحلت آیت الله سید محمدصادق روحانی را به شاگردان و خاندان آن مرحوم تسلیت گفتند.

شخصیت های حوزوی درگذشت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیت‌الله آقای حاج سید صادق روحانی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ارتحال مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج سید صادق روحانی رضوان‌الله‌‌علیه را به خاندان مکرّم و بیت شریف روحانی و شاگردان و ارادتمندان آن فقیه بزرگوار تسلیت عرض می کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

سبحانی، دفتر شبیری، مکارم، جوادی و... به خبر اضافه شود//////

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با صدور پیامی ارتحال آیت الله سید محمد صادق روحانی را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

این عالم فرزانه سالیان متمادی از عمر شریف خویش را به تعلیم علوم و معارف اهل بیت (علیهم السلام) گذارنده و شاگردان و آثار و کتب ارزنده‌ای را به یادگار نهادند.

اینجانب این مصیبت وارده را به ولی الله الاعظم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حوزه های علمیه و به خصوص به بیت معظم و شاگردان و بازماندگان و منسوبین آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات، و برای بازماندگان صبر و اجر خواستارم

شخصیت های حوزوی درگذشت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله نوری همدانی در پی ارتحال آیت الله حاج سید صادق روحانی پیام تسیلتی صادر کرد.

خبر ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله آقای حاج سید صادق روحانی (رحمت الله علیه ) موجب تأثر و تأسف گردید.

آن فقيه عالیقدر عمر با برکت خود را درمسیر ترویج فرهنگ اهلبیت (علیهم السلام) گذراند و با تربیت شاگردان فراوان و تالیفات ارزشمند آثار ارزنده‌ای ازخود به جای نهاد.

شخصیت های حوزوی درگذشت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله العظمی سیستانی ارتحال حضرت آیت الله سید صادق روحانی را تسلیت گفتند.

به گزارش شفقنا متن پیام این مرجع عالیقدر شیعیان جهان بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی فقیه عالیقدر آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی روحانی(رضون الله علیه) را به آستان مقدس حضرت ولی عصر(اروحنافداه) و به حوزه علمیه قم و بستگان گرامی و دیگر علاقه مندان محترم آن فقید سعید تسلیت عرض می کنم.

آن بزرگوار سالیان طولانی از عمر شریفشان را درتعلیم وتربیت طلاب و نشر معارف اهل بیت عصمت وطهارت(علیم السلام) سپری و در این راستا زحمات بسیاری را تحمل کردند، و آثار علمی ارزنده ای را از خود به یادگار گذاشتند.

ازدرگاه حضرت احدیت جلت آلاوه جبران این خسارت بزرگ و علو درجات آن فقید والا مقام را خواستارم و برای عموم بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

سبحانی، دفتر شبیری، مکارم، جوادی و... به خبر اضافه شود//////

حضرت آیت الله سبحانی با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله سید صادق روحانی را تسلیت گفتند که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در گذشت عالم ربانی مرحوم آیت الله آقای حاج سید صادق روحانی - اعلی الله مقامه الشریف - را با کمال تأسف دریافت کردم.

فقید سعید در قلمرو فقه، فقیه متبحّری بود و یک دوره فقه استدلالی بنام «فقه الصادق» بیادگار گذاشت که مرجعی است برای محققان. و در طول عمر در تألیف و تدریس کاملاً موفق بود. و در مورد مبارزه با طاغوت، سهم عظیمی دارد و مدتها در تبعید به سر برده است.

اینجانب ضایعه درگذشت این فقید سعید را به حضرت صاحب الأمر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مراجع عظام و حوزه های علمیه و همچنین به بیت رفیع روحانی و کلییه بازماندگان تسلیت گفته و برای آن بزرگوار علوّ درجه و رحمت واسعه الهی خواهانم.

عاش سعیدا و مات سعیدا

سبحانی، دفتر شبیری، مکارم، جوادی و... به خبر اضافه شود//////

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد صادق روحانی را تسلیت گفتند.

متن پیام معظم له بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال حضرت آیة الله آقای حاج سید محمد صادق حسینی روحانی را به مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه و علاقمندان ایشان تسلیت و علوّ درجه آن فقیه راحل و صبر جمیل بیت مکرم را از خدای سبحان مسئلت داریم.

آیت الله دوزدوزانی تبریزی بمناسبت ارتحال حضرت آیت الله سید محمد صادق روحانی پیام تسلیتی صادر کرد که متن پیام به این شرح است:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ
خبر ارتحال عالم عامل آیت الله سید محمد صادق روحانی قدس سره موجب تأثر و تاسف گردید.

این فقیه بزرگوار عمر شریف خود را صرف تربیت شاگردان و تألیف کتب نمود و در این مسیر مرارت های فراوانی متحمل شد.

اینجانب مصیبت وارده را به خاندان محترم خصوصاً حجه الاسلام آقای سید جواد روحانی زید عزه و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت می گویم.

از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و حشر با اجداد طاهرینش و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت دارم.

شخصیت های حوزوی درگذشت آیت الله روحانی را تسلیت گفتند

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سید صادق روحانی را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق روحانی قدس سره مایه اندوه حوزه های علمیه شد.

آن فقید سعید از بیت رفیع علم و جهاد و بیش از نیم قرن در تربیت شاگردان و تدریس فقه اسلامی و اهل‌بیت (ع) کوشا بودند و موسوعه فقه الصادق ایشان از آثار ارزشمند و حسنات ماندگار بشمار می آید.

این مصیبت را به رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و حوزه‌های علمیه صحنه‌ صانها الله عن الحدثان ، و بیت شریف و شاگردان ایشان تسلیت گفته ،رفعت مقام و رضوان ربوبی و مغفرت واسعه الهی را برای آن فقیه گرانمایه و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم و بیوت وابسته از خداوند متعال خواستارم و روز تشییع ایشان حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های علمیه تعطیل خواهد بود.

شورای عالی حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع عمومی جامعه مدرسین، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای حوزوی نیز در پیام هایی جداگانه درگذشت این عالم را تسلیت گفتند.

 آیت الله رشاد در پي درگذشت آیت‌الله سید محمدصادق روحاني پیام تسلیتی ارسال کرد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در این پیام تاکید کرده است که: «از آن مرحوم، که همه‌ی عمر خویش را مصروف تدریس و تحقیق، تربیت نفوس و تعلیم طلاب کرد، آثار مکتوب ارزشمندی در فقه و اصول، از جمله زبدة الأصول و فقه الصادق، بیادگار مانده است».

متن پیام آیت الله رشاد بشرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم.

إنّا لِلّه و إنّا إلیه راجعون

خبر درگذشت فقیه بزرگوار، آیت‌الله حاج سید محمدصادق روحاني (قدّس سرّه)، مایه‌ی تالّم گردید. از آن مرحوم، که همه‌ی عمر خویش را مصروف تدریس و تحقیق، تربیت نفوس و تعلیم طلاب کرد، آثار مکتوب ارزشمندی در فقه و اصول، از جمله زبدة الأصول و فقه الصادق، بیادگار مانده است.

این‌جانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظلّه) و سایر مراجع تقلید (دامت برکاتهم)، بیت عرق روحاني و شاگردان و ارادتمندان آن فقیه فقید، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت، و برای وابستگان و دلبستگان آن مرحوم صبر و اجر مسئلت می‌کنم. حشره الله مع اولیائه و اسکنه فسیح جنانه.

علی‌اکبر رشـاد
۲۶، ۹، ۱۴۰۱

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیامی ارتحال حضرت آیت الله روحانی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر تشیع و مجاهد فرهیخته حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق حسینی روحانی رضوان الله تعالی علیه، ثلمه ای برای حوزه های علمیه خواهد بود. خداوند او را در ملکوت اعلی با اجداد طاهرینش محشور نماید.
این عالم ربانی با تدوین کتاب ارزشمند و کم نظیر «فقه الصادق»، کمک بزرگی به بالندگی فقه به ویژه فقه نظامات اجتماعی کرد.

این مجاهد متقی، عمر نود و شش ساله خود را وقف تحصیل و تدریس و تحقیق و تبلبغ علوم اسلامی کرد. ایشان از بزرگان حوزه قم و نجف همچون آیات عظام محمدکاظم شیرازی و محمدحسین غروی اصفهانی و آقا ضیاءالدین عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی و محمدرضا آل یاسین و سید ابوالقاسم خویی و سید حسین طباطبایی بروجردی بهره وافر برد.

پاسخ متقن ایشان به مخالفان حکومت اسلامی و معارضان امر به معروف و نهی از منکر به بهانه روایات منع قیام قبل از قیام حجت علیه السلام، قابل توجه است.

وی به صراحت با جدایی دین از سیاست مخالفت کرد و باور داشت که اجرای بسیاری از احکام اسلامی مانند جهاد و قصاص و دیات، متوقف بر حکومت است.

فرمودند: همه احترام علما به دین است، مگر می شود در مقابل اجرا نشدن احکام بی تفاوت بود.

ایت الله روحانی، پیمان کمپ دیوید را ضد اسلام و دستورات الهی می دانست و هدف آن را تقویت اسرائیل می شمرد. وی مسأله فلسطین را مسأله تمام مسلمانان می دانست.

منظومه فکری این مرجع تقلید برگرفته از اسلام جامع نگر بود و پاره ای از نقدهای ایشان به برخی تصمیم های کشور، نقد درون گفتمانی عقلانیت اسلامی به شمار می رفت. بنابراین اولا فضلا و علمای حوزه، باید از گفتمان سیاست اسلامی این مجاهد فقیه درس بگیرند و نسبت به امور استکباری و صهیونیستی بی‌تفاوت نباشند ثانیا دغدغه اجرایی شدن احکام و حدود الهی را داشته باشند و مراقب سکولاریزاسیون کردن حوزه های علمیه باشند.

عروج این عالم ربانی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و مقام معظم رهبری و مراجع عظام و همه علمای حوزه های علمیه و شیعیان و بیت بزرگوارشان تسلیت عرض می کنم.

رضوان و جنت فردوس الهی و ضیافت نبوی و علوی و ولوی نصیبشان باد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی

گفتنی است آن فقیه وارسته از شاگردان برجسته حضرت آیت الله العظمی بروجردی و حضرت آیت الله العظمی خویی(رحمه الله علیهما) بودند که در بستر کسب فیوضات علمی از آن عالمان بزرگ، به پرورش روح اجتهاد و تکوین فقهى و علمى خود پرداختند و پس از آن در ترویج علوم اسلامی و معارف مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در مقام تدریس و تألیف، فضلای بسیاری را تربیت کردند و آثار و تألیفات ارزشمندی به یادگار گذاشتند که موسوعه گرانسنگ «فقه الصادق(علیه السلام)» از مهم ترین تألیفات آن عالم بزرگوار است.

لازم به ذکر است مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید محمدصادق روحانی، امروز ساعت ۱۰ صبح از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در سه راه بازار به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد و پیکر این عالم فقید شیعه، در رواق بالاسر حرم حضرت معصومه (س) آرام گرفت.

ارسال نظرات