۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۷۲۶۱۸۹
رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با رسا تشریح کرد؛

تسهیلات دولت در حمایت از «خانواده و جوانی جمعیت»

تسهیلات دولت در حمایت از «خانواده و جوانی جمعیت»
بانکی پور گفت: مجلس شورای اسلامی در سال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۷۳ ماه تصویب کردو بخشی خوبی از مواد در یک سال گذشته اجرایی شده و یا در حال اجرا است.

امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در سال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۷۳ ماه تصویب کرد و بخشی خوبی از مواد در یک سال گذشته اجرایی شده و یا در حال اجرا است.

وی در ادامه افزود: در این قانون، هم بُعد فرهنگ‌سازی و هم بُعد تسهیلات و آموزش، بهداشت و درمان، بیمه، زمین و مسکن، اشتغال و استخدام و همچنین قوانین معارض، مورد توجه قرار گرفته و ضمانت های اجرایی بالایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای کسانی که مواد این قانون را انجام ندهند مجازاتهای پیش بینی شده است که بازرسی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه وظایفی بر عهده گرفته‌اند و مسئله نظارت را دنبال و پیگیری می کنند.

شاخص قانون هایی که در ماه‌های ابتدایی نیز به اجرا در آمده است، تسهیلات اعطایی به ازدواج جوانان است که به میزان ۴ الی ۵ برابر افزایش داشته است و تا به امروز تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جوانان درحال ازدواج، تسهیلات خود را دریافت کرده اند.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در تسهیلات اعطایی افرادی که سنشان جوان تر بود مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و کسانی که مسن تر بودند مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

بانکی پور در رابطه با تسهیلات فرزندآوری بیان داشت: برای تسهیلات فرزندآوری مبلغی بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با توجه به تعداد فرزندها در نظر گرفته شده است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر توانسته اند از این تسهیلات استفاده کنند که البته تعداد زیادی نیز در نوبت انتظار و دریافت این تسهیلات هستند.

بهانه ای برای استنکاف اعطای تسهیلات «خانواده و جوانی جمعیت» نمانده است

وی در ادامه افزود: این تسهیلات تا حدود ده سال قسط بندی آن است که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می شود و اولش نیز تنفس برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای افرادی که فرزند سومشان به دنیا می‌آید و مسکن نیز ندارند، مبلغ ۲۰۰ میلیون در نظر گرفته شده است که البته در این زمینه و در این مورد، عملکرد بانک، عملکرد مناسبی نبوده و تعداد کمی از افراد توانسته اند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: در این قانون زوج هایی که نابارور هستند تحت بیمه قرار گرفتند و ۹۰ درصد تعرفه دولتی و ۷۰ درصد تعرفه خصوصی آنان مشمول بیمه می شود که از شروع سال ۱۴۰۰ به بعد هر کدام از زوج های نابارور، درمانی داشته باشد، می تواند از بخش خسارات بیمه، از تخفیفات بیمه ای استفاده کند که البته برخی از داروهای آنان شامل بیمه نمی شود و میزان ۱۵ درصد از ۹۰ درصد و ۷۰ درصد تعرفه دولتی و خصوصی کسر می گردد.

بانکی پور با اشاره به امتیاز های استخدامی فرزندآوری بیان داشت: در این زمینه نیز در تمامی اطلاعیه های استخدامی کشور در دو سال گذشته این امر رعایت شده و به ازای تاهل به میزان یک سال و به ازای هر فرزند یک سال به سقف سن استخدام ها اضافه شده است؛ علاوه بر این که برای تاهل و هر فرزند نیز ۲ امتیاز دریافت می‌کنند که در آزمون های استخدامی برای قبولی آنان تاثیر به سزایی دارد و شانس قبولی آنان را بالاتر می‌برد.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در مسکن دانشجویان و طلاب محصل نیز تامین خوابگاه متاهلی را این قانون توانسته است پشتیبانی خوبی از آن کرده باشد تا نهضت خوابگاه سازی متاهلان شکل بگیرد.

بانکی پور ابراز کرد: برای افرادی که فرزند سوم آنان به دنیا می آید مقداری زمین پیش بینی کرده ایم که البته آیین نامه آن توسط دولت تصویب شد و به استان ها نیز ابلاغ شده است و هرچند زمین های آن نیز شناسایی شده است؛ اما هنوز زمینی به افراد واگذار نشده است که امیدواریم به زودی این امتیاز نیز عملیاتی شود؛ علاوه بر این که سایر امتیازات قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری نیز کم وبیش پیگیری و در حال اجرایی شدن است.

وی در ادامه با اشاره به مجازات هایی که برای استنکاف کنندگان از اجرای طرح جمعیتی در نظر گرفته شده است بیان داشت: برای کسانی که از عمل به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خودداری کرده و استنکاف کنند، قانون مجازات هایی را در نظر گرفته است که به تناسب میزان و نوع اسنتکاف، اجرائی و عملیاتی می شوند.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: با توجه به آیین نامه هایی که به مراکز اجرائی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شده است، بهانه ای برای استنکاف اعطای تسهیلات مرتبط باقی نمانده است.

بانکی پور در پایان خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی به آدرس https://crm.cbi.ir/ و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع،‌ کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و موارد دیگر نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند.

بهانه ای برای استنکاف اعطای تسهیلات «خانواده و جوانی جمعیت» نمانده است

گفتنی است هم وطنان گرامی می توانند پس از ثبت شکایت با استفاده از کد رهگیری دریافت شده، روند رسیدگی به شکایت مطرح شده را در بخش «پیگیری درخواست» مشاهده کنند.

باتوجه به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی علی‌رغم محدودیت منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

تسهیلات فرزندآوری براساس قانون به پدر فرزندانی که تاریخ تولد آنان از یک فروردین 1400 به بعد و در داخل ایران متولد شده اند تعلق می‌گیرد.

مبلغ تسهیلات مذکور برای فرزند اول مبلغ 20 میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۳ سال،‌ فرزند دوم مبلغ 40 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 4 سال، فرزند سوم مبلغ 60 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 5 سال، فرزند چهارم مبلغ 80 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 6 سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ 100 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 7 سال است.

تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود و متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ یک فروردین ماه سال1400 به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند. پرداخت این تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر 4 درصد به صورت سالانه انجام می‌شود.

همچنین براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (4) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای 2.5 نباشد. (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است).

 

ارسال نظرات