۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۲۶۲۱۳
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

نقش مؤثر قم در معادلات ملی و منطقه‌ای

نقش مؤثر قم در معادلات ملی و منطقه‌ای
مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: قم برای خودش نیست فقط، قم برای ایران و برای همه جهان است، قم، قلّه انقلاب است و نقشی مؤثر در معادلات ملی و منطقه ای دارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار مهدی توکلیان، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) در سخنانی اظهارکرد: امیدواریم که در این مسئولیت بتوانید موفق باشید و گام‌های اساسی و درستی ان‌شاءالله بردارید. قم تبعاً از آن انتظار می‌رود که حرف اول را در موضوع کتابخانه و کتاب‌خوانی و مسائل مربوط به کتاب داشته باشد. یعنی قم با همه کشور واقعاً متفاوت است، من بارها به مقاماتی که می‌آیند و می‌روند می‌گویم که قم برای خودش نیست فقط، قم برای ایران و برای همه جهان است و این جهان‌شهر یک شهر بین‌المللی بسیار کم‌نظیر است، بالاخره در این یکصد سال اخیر قم همیشه در همه معادلات کشور و گاهی معادلات منطقه و جهان تأثیرگذار بوده، قمه و قله انقلاب اسلامی است که امواج آن همه عالم را دربرگرفته و در همه معادلات منطقه‌ای و کشور هم مؤثر می‌باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این جایگاه قم، این شهر را از سایر نقاط دیگر متفاوت قرار می‌دهد و به عبارت دیگر قم یک آیینه‌ای است که ایران و هم بخش زیادی از جهان را نشان می‌دهد برای اینکه همین الآن بالای صد هزار نفر از سراسر ایران و بیش از صد کشور دنیا اینجا هستند، نیمی از جمعیت قم مستقیم از بیرون قم بوده ولی در عین حال قمی هستند. لذا تولیدات مقاله، کتاب و آثار علمی، فرهنگی، پژوهشی و تحقیقاتی قم که از حجم بالایی برخوردار است و به معنای دینی اسلامی و فرهنگی در جز دو سه رتبه اول کشور است، این در مقیاس کشوری. اگر در مقیاس منطقه‌ای و عالم اسلام هم جایگاه قم را بخواهیم بررسی کنیم، هم اکنون بیش از صد نهاد، مؤسسه، مرکز علمی، فرهنگی و تحقیقاتی که وزنی به قم داده است، هر کدام در منطقه و جهان اسلام هم جزء رتبه‌های اول دینی می‌باشند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: این جایگاه بزرگ علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی که طی یکصد سال اخیر رقم خورده و امروز این ابعاد را دارد، اقتضای نگاه خاص و رویکرد ویژه دارد. یکی از مهم‌ترین محورها در این شاخص‌ها، محور کتاب و مطالعه است. اگر ما بخواهیم وضع کتابخانه‌ قم را با نقاط دیگر مقایسه کنیم، اصلاً قابل قیاس نیست، امروز در هر نقطه ای از شهر و حتی خانه علما که بروید کتابخانه‌ای غنی وجود دارد و این کتابخانه ها شامل نهادها، مؤسسات، مراکز آموزشی، پژوهشی، تربیتی حوزوی و دانشگاهی نیز می‌شود. همه نکاتی که عرض شد برای آنست که تأکید کنیم بحث کتابخانه در قم، ‌ واقعاً یک امر بسیار حیاتی تلقی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: آن ضعفی که در همه اینها وجود دارد، اینست که این جریان‌ عظیم علمی، فرهنگی، کتابخانه‌ای و فکری که در قم وجود دارد، آنطور که شایسته و مطلوب است با جامعه قمی گره نخوره است، یعنی گویا ما ۱۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار جامعه نخبگانی حوزوی، دانشگاهی و بخش هم دانش آموزی داریم، اما بیش از نیمی از جامعه قم با این تولیدات فکری، فرهنگی، مطالعه، کتاب و امثال اینها گره نمی‌خورد. این هم از اشکالاتی است که به حوزه و دانشگاه وارد است. بیشتر به حوزه وارد است، حوزه باید طوری باشد که با همه وجود خود، به بدنه جامعه و گونه‌های مردم و اقشار متصل باشد و این ارتباط کم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان قم، اظهار کرد: تلاش کنیم آن زیرساخت کتاب و کتابخوانی و امکاناتش را فراتر از آن مقیاس‌های کشوری در جهان شهر قم توسعه بدهید، باید تلاش کنید شاخص های رشد کتاب و کتابخوانی را در قم افزایش دهید تا به نقطه مطلوب برسیم. نکته دوم، که امر خیلی مهمی است، تلاش کنید درب کتابخانه‌های یک مقدار تخصصی و اختصاصی را به روی جامعه قمی، نسل جوان، دانش آموزان و دانشگاهیان باز کنید، البته دشواری‌هایی دارد، اما امر بسیار مهمی است و اگر بتوانیم تا آنجایی که میسر است درب این مخازن کتابخانه‌ها و فضاهای کتابخانه‌های تخصصی حوزوی که به ده‌ها و صدها کتابخانه‌های کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود به روی مردم بگشاییم این تحول و ارتقای بزرگی است.

مدیرحوزه های علمیه کشور ادامه داد: برگزاری نشست مشترک با معاون پژوهش به منظور رسیدن به طرحی مشترک در خصوص بازگشایی هر چه بیشتر دروازه و دریچه های مخازن کتابخانه ای حوزه و نهادهای حوزه به روی مردم تا بیشتر از آن استفاده کنند.

امام جمعه قم در ادامه خواستار توجه بیشتر به مقوله کتب خطی و صیانت از آن شد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه راه اندازی کتابخانه های دیجیتال را مدنظر قرارداد و گفت: با توجه به توسعه فناوری های نوین، لازم است در خصوص کتابخانه های تحت وب و دیجیتال نگاه جدی تری داشته باشید.

ارسال نظرات