۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۷۲۶۵۴۱

درآمدزایی تروریست‌های تجزیه‌طلب از قاچاق سلاح و مشروب

درآمدزایی تروریست‌های تجزیه‌طلب از قاچاق سلاح و مشروب
اگر در مرزهای شمال‌غرب قاچاق مشروبات الکلی و سلاح زیاد است به‌دلیل این است که گروهک‌ها بخشی از قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند و ترانزیت کالای قاچاق می‌کنند، کالا را تا مرز اسکورت می‌کنند و عملاً از این راه درآمدزایی می‌کنند.

طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال اغتشاشات صورت‌گرفته با توجه به نقش‌آفرینی تجزیه‌طلبان کومله و دموکرات مناطق غربی و شمال غربی کشور مورد توجه بوده است.

اما بررسی وضعیت در این مناطق نیاز دارد روندی از اقدامات و اتفاقات در این نقاط نیز بررسی شود که همین امر سبب شد خبرنگاران خبرگزاری تسنیم سراغ "بهنام نظری" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، نیروی بومی استان مرکزی، بروند که به‌سبب زندگی و اشتغال، در استان کردستان و شهرهای مختلف کردنشین حضور داشته است.

معاون دانشکده کشاورزی کردستان، مسئول حراست و امور انتظامی گمرکات کردستان، مشاور استاندار و مدیرکل حراست استانداری کردستان، مشاور استاندار و مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کردستان، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری کردستان، دو دوره رئیس هیئت فوتبال کردستان و مشاور امور ورزش استاندار بخشی از سوابق نظری است که نشان می‌دهد به‌خوبی منطقه را می‌شناسد و می‌تواند تحلیلی قابل توجه ارائه کند که مشروح این مصاحبه تفصیلی در زیر می‌آید:

شما سال‌ها تجربه کار و حضور در استان کردستان و زندگی در کنار مردم "کُرد" را داشته‌اید، در جریان اغتشاشات اخیر تلاش شد تا اتفاقات را به نام مردم غیور کرد افتخارآمیز سند بزنند که البته مردم کردستان و کردهای باغیرت خود را از اغتشاشگران جدا کردند، تحلیل شما چیست؟

باید بین مردم کردستان با گروهک‌های تجزیه‌طلب تفاوتی اساسی قائل شد چراکه اگر قائله کرستان را توانستیم مهار کنیم نه فقط توسط نیروهای مدافع امنیت بود بلکه بیشترین کمک به ختم قائله اخیر کردستان و حتی در دوران هشت ساله جنگ توسط پیشمرگان کرد مسلمان که امروز هم پای اعتقاد خود هستند رقم خورد.

کرد اصیل یعنی قادرخان‌زاده‌هایی که 11 نفر از خانواده آنها شهید شده و 6 برادر آنها را به شهادت رساندند اما همچنان پای انقلاب ایستادند و زمانی که مقام معظم رهبری در کردستان حضور پیدا کردند با این خانواده دیدار کردند. یا شهید "جلال بارنامه" که در خردادماه سال 83 در مزرعه خودش در روستای باغان مریوان به ضرب گلوله تروریست‌های ضد انقلاب به شهادت رسید.

آرزوی جلال بارنامه 2 چیز بود، یکی اینکه تا زنده است یکبار دیگر همرزم قدیمش حاج احمد متوسلیان را ببیند و دوم اینکه خداوند مرگش را شهادت قرار دهد، این مصداق بارز یک کرد مسلمان پیرو ولایت و رهبری است که امثالش در کردستان فراوان است.

این خیلی مهم است که کردستانی باشی و به عدد تمام خانواده‌ات تهدید شوی که اگر با نظام باشی تو را می‌کشیم و یک به یک افراد خانواده‌ات را بکشند ولی قدمی از اعتقادات عقب ننشینی و قادرخان‌زاده و امثال ایشان هنوز هم سر حرف در حمایت از انقلاب و نظام اسلامی خود باقی مانده و می‌گویند ما یک کرد ایرانی‌ و مسلمان هستیم، گروهک‌ها طی این 43 سال بسیاری از هموطنان کرد ما را به دلیل همراهی و حمایت از نظام به شهادت رسانده‌اند که این منطق یک گروه است!

"کومله" و "دموکرات"، زدوخوردهایی در حد کشتار 100 نفر با یکدیگر داشته‌‌اند

به مسئله گروه‌های تجزیه‌طلب اشاره کردید، باتوجه به شناخت و تجربه‌تان درباره وضعیت فعالیت این گروه‌ها توضیح می‌دهید؟

شما ببینید گروه‌های تجزیه طلب از کجا ارتزاق می‌کنند، براساس اسناد موجود بخشی از آنها تفکرات لائیک و ضداسلام دارند، درمقابل این جریانات باید یادمان باشد، کُرد یعنی مسلمان و اسلام و کرد از هم جدایی ناپذیرند و مذهب اهل سنت هم باورهای متقن دارند که قابل احترام است، سنندج به دارالاحسان معروف است چراکه بیشترین تعداد مسجد براساس نسبت جمعیتی در این شهر قرار دارد.

گروه‌های تجزیه‌طلب همیشه به دنبال خودمختاری بودند، به طوری که امثال قاسم‌لو و قاضی محمد که تجزیه کردستان را در سر داشتند و این درحالی بود که این نقشه از سوی استکبار برای تجزیه کردستان کشیده شده بود بنابراین باید بدانیم گروه‌های تجزیه طلب تنها به اسم کرد به دنبال منافع استکبار به ویژه اسرائیل در منطقه هستند.

باتوجه به این دو گفته و بحث، یک تحلیل کلی اگر بخواهید ارائه کنید چیست؟

به عنوان کسی که سال‌ها در این منطقه خادم مردم غیور، شریف و افتخارآفرین کرد بوده می‌گویم، حساب مردم کردستان و کردها از تجزیه‌طلبان جداست چراکه تجزیه‌طلبان آشوب‌طلبِ امروز با اسرائیل در ارتباط هستند.

مشاهده می‌کنید بدنه اغتشاشات را از شهرها شروع کردند اما استان‌های مرزی ما ادامه پیدا کرد، آیا این توسط مردم ادامه پیدا کرد؟ یقیناً خیر، اصلا این اغتشاشات توسط مردم انجام نشد، اینها از خارج از مرزها و با هدف برهم زدن نظم و امنیت وارد کشور شدند.

اگر تاریخ را هم بخوانید همین "کومله" و "دموکرات" بارها چنان زد و خوردهایی در حد کشتار 70 الی 100 نفر با یکدیگر داشته‌‌اند حتی با هم نمی‌توانند بر سر یک میز بنشینند و مذاکره داشته باشند بعد می‌خواهند حکومت تشکیل دهند البته این موضوع را مردم ایران و قوم غیور کرد به خوبی متوجه هستند و بارها دست رد به سینه آنها زده‌اند.

به  اقلیم عراق هشدار داده شد هیچ زمان اجازه نمی‌دهیم امنیت کشورمان به خطر بیفتد

پس از تلاش این گروهک‌ها برای خرابکاری و نفت روی آتش اغتشاشات ریختن آنها، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیاتی قاطع مواضع این گروهک‌ها در شمال عراق را مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داد و به شدت مواضع آنان را در هم کوبید، به نظر شما دلیل و دستاورد این اقدام پاسداران انقلاب اسلامی در نیروی زمینی سپاه چیست؟

اقدام سپاه در کوی سنجق که مقرهای کومله و دموکرات را در هم کوبید به دلیل این بود که قصد داشتند از بیرون برای بحث تجزیه‌طلبی و جدایی‌طلبی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به اسم قوم کرد اقدام کنند درحالی که مردم کردستان ایران خود را ایرانی می‌دانند و به این نظام و کشور باور عمیق دارند.

اما باید دید دستاورد حمله سپاه به اقلیم کردستان در شمال عراق چه بود؟ یکی از مطالبات همیشگی در بازدیدهای مرزی وضعیت گروه‌های تجزیه‌طلبی که در کشور و اقلیم شمال عراق مقر دارند و گاهی در داخل کشور ما عملیات ایذایی انجام دادند این بود اگر قرار است مناسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بین کشور ایران و اقلیم باشد این گروه‌ها باید جمع‌آوری شوند که بارها باعث شهادت مرزبانان ما شده‌اند و همیشه اعلام کردیم جایی برای تساهل و مماشات نیست اما حکومت اقلیم هیچگاه نتوانست با این گروهک‌ها برخورد لازم را داشته باشد.

آنها نمی‌توانند بگویند با دولت جمهوری اسلامی ایران دوست و برادر هستند اما داخل خاکشان پایگاه ضد انقلاب وجود داشته باشد که هر از گاه نیروهای ما را هدف قرار دهند و به شهادت برسانند به طوری که صبحانه خود را در اقلیم بخورند و ترورهای خود را انجام دهند و برای ناهار به مقرّ خود بازگردند، این مطالبه چند سال گذشته ما بوده و هر بار طوری پاسخ داده شده و در آخر می‌گفتند ما توانایی جمع‌آوری نیروهای تجزیه‌طلب را نداریم.

در این موضوع اخیر دوستان و کارشناسان در حوزه بین‌الملل به این نتیجه رسیدند اگر توانایی جمع‌آوری گروهک‌های تجزیه طلب از سوی اقلیم نیست ما این کار را انجام دهیم، به همین جهت اقداماتی انجام شد که به التماس افتادند و دست به دامن حکومت مرکزی شده‌اند که عراق وساطت کند این بمباران‌ها و حملات پهپادی اتفاق نیفتد، ما اینها را جمع‌آوری می‌کنیم هرچند انتظار ما از آنها انتظاری طبیعی است و می‌گوییم این گروهک‌ها در خاک شما نشسته‌اند و علیه کشور ما برنامه‌ریزی ترور و نفاق انجام می‌دهند، حتی سلاح‌هایی که از شمال غرب وارد کشور شد توسط این گروهک‌ها بود بنابراین یا می‌توانید مانع اقدامات علیه امنیت کشور ما از سوی گروهک‌ها شوید یا خود ما این امنیت را برقرار می‌کنیم.

اینکه با چه روش و کیفیتی این امنیت برقرار شود خودمان می‌دانیم و حتی از هیچ کس هم اجازه نخواهیم گرفت چراکه قبل از این به شما اعلام کردیم هیچ زمان اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور به خطر بیفتد.

گروهک‌ها اصلاً دغدغه‌ای برای مردم به‌ویژه قوم کرد ندارند و تسلیم خواست آمریکا و اسرائیل هستند

این گروهک‌ها در ادعایی دروغین خود را دغدغه‌مند مردم کردستان می‌دانند، تحلیل و نظر شما درباره این ادعا چیست؟

اگر در مرزهای منطقه شمال غرب قاچاق مشروبات الکلی و سلاح زیاد است به دلیل این است که گروهک‌ها بخشی از قاچاق را به خود اختصاص داده و ترانزیت کالای قاچاق می‌کنند و کالا را تا مرز برای ورود به داخل کشور اسکورت می‌کنند و عملاً از این جهت پول دریافت می‌کنند و به محل درآمدی برای آنها بدل شده است.

به عنوان کسی که شناخت زیادی از این گروهک‌ها و عملکردشان دارد می‌گویم، این گروهک‌ها اصلا دغدغه‌ای برای مردم به ویژه قوم کرد ندارند و فقط تسلیم خواست آمریکا و اسرائیل هستند.

نکته عجیب موضوع اینجاست که برخی خانواده‌های همین گروهک‌های کومله و دموکرات بعضاً در بدترین شرایط مالی زندگی می‌کنند درحالی‌که گروهک‌های تجزیه‌طلب با دلارهای آمریکا و اسرائیل در کنار دریای سرخ و آمریکا زندگی می‌کنند و تنها داعیه کُردی دارند.

تحرکات تروریست‌ها برای جلوگیری از سفر رهبر انقلاب به کردستان

در سال 1388 و در زمان سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به کردستان شما در این استان حضور داشته و در مجموعه استانداری کردستان فعالیت داشتید، این سفر یک نقطه عطف در تاریخ کردستان است، در آن دوره آیا این گروهک‌ها تحرکی داشتند تا این سفر را تحت‌الشعاع قرار دهند؟

یکی از نقاط تاریخی و طلایی در تاریخ کردستان استقبال باشکوه مردم کردستان از مقام معظم رهبری در 22 اردیبهشت‌ ماه 88 بود، در آن دوره من در استانداری کردستان مسئولیت داشتم و در جریان تمام اتفاقات بوده و ارادت و عشق مردم به ولایت را از نزدیک می‌دیدم.

یکی از نقاط تاریخی و طلایی در تاریخ کردستان استقبال باشکوه مردم کردستان از مقام معظم رهبری در 22 اردیبهشت‌ ماه 88 بود، در آن دوره من در استانداری کردستان مسئولیت داشتم و در جریان تمام اتفاقات بوده و ارادت و عشق مردم به ولایت را از نزدیک می‌دیدم.

دقیقا از 40 روز قبل از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی همین گروهک‌های تجزیه‌طلب مقر نیروی انتظامی زدند و یگان ویژه پاسداران کردستان در روستای غار را مورد هدف قرار دادند و تعدادی از نیروهای ما را شهید کردند و در خیابان خط ترور راه‌اندازی کردند و چند تن از بسیجیان و نیروهای انتظامی را مورد هدف قرار دادند و بیانیه‌های مختلف و متعدد هم دادند تا با ایجاد فضای ناامنی سفر مقام معظم رهبری به کردستان را تحت‌الشعاع قرار دهند و این سفر اجرا نشود. اما در نهایت تصمیم بر این شد با توجه به صحبت رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند من به مردم کردستان عشق می‌ورزم و باید به این استان سفر داشته باشم، سفر اتفاق افتاد.

به قول خود مردم غیور کردستان 22 گلان (اردیبهشت ماه) 88 از میدان جهاد سنندج که ورودی فرودگاه سنندج است تا میدان آزادی که در گذشته میدان اقبال بوده شاهد حضور فشرده و پرشور مردم بودیم، می‌خواهم بگویم مردم کرد این افراد هستند نه آن تعدادی که اسلحه در دست گرفتند و به دبنال ناامنی بودند.

اتفاقا حضور رهبرمعظم انقلاب در کردستان چنان امنیتی ایجاد کرد و آن چنان مشت محکمی بر دهان تجزیه طلبان دموکرات و کومله بود که ما تا 1.5 سال بعد هر چه رصد کردیم این گروهک‌ها خاموش شدند، مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند توهین به مقدسات شیعه و سنی دانسته یا نادانسته حرام است و در خط دشمن.(نقل به مضمون)

مقام معظم رهبری "کردستان" را استان فرهنگی نامیدند

مقام معظم رهبری زمانی که در محل استقرار خود در استانداری مستقر شدند به‌جهت مباحث حفاظتی خانه‌های اطراف استانداری که متعلق به مردم بود تخلیه شد و خانواده‌ها در مکانی حتی بهتر از خانه‌های خودشان اسکان یافتند (در هتل مستقر شدند) و تمام رفت‌وآمد و خواب و خوراک آنها به‌عهده حفاظت دفتر رهبری بود.

آخرین روز سفر مقام معظم رهبری فرمودند "خانواده‌هایی که به‌واسطه بودن من اذیت شدند بیاورید تا من صحبتی با آنها داشته باشم."، و در محوطه استانداری محلی آماده شد، خانواده‌ها آمدند و آن‌چنان فضای دلدادگی کردها نسبت به رهبری و ولایت تأثیرگذار بود که همه تحت تأثیر بودند به‌طوری که رهبر معظم انقلاب صحبت می‌کردند و مردم فقط گریه می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند "شما به‌واسطه حضور من اذیت شدید."، که یکی از آنها به‌زبان کردی گفت "اشد و بلا نه" یعنی واللّه به خدا نه."، و در نهایت معظم‌له دلجویی کردند و تشریف بردند.

سه روز بعد یکی از همسایه‌های استانداری کردستان با عصبانیت آمد و گفت "قبض برای من آمده و صفر بوده و پرداخت شده است و محافظ‌های "آقای خامنه‌ای" 3 روز از خانه من استفاده کردند و تمام قبض‌ها را پرداخت کرده‌اند یعنی من لیاقت این را نداشتم که پول آب و برق و گاز را پرداخت کنم." (یادمان باشد مردم شریف کردستان از قومیت‌های به‌شدت مهمان‌نواز و بااخلاص کشور ما هستند).

این درحالی بود که تیم حفاظت از خانه هم استفاده  نکرده بودند و برای امنیت منطقه چنین اقدامی شده بود، این هموطن کرد می‌گفت "این برای من شرمندگی ابدی است که محافظان رهبر معظم انقلاب بعد از چند روز استفاده از منزل من پول قبوض را صفر کردند و من به‌عنوان یک کرد خجالت می‌کشم".

توجه داشته باشید مردم اصیل کرد این افراد هستند و آنها که برای این کشور، این انقلاب و این سرزمین جان دادند و شهید شدند نه بزدلان "دموکرات" و "کومله" که فقط با آرم مردم شریف و نجیب کرد درحال ترور کور بوده و هستند، یادمان باشد مقام معظم رهبری "کردستان" را استان فرهنگی نامیدند.

مردم غیور و ولایی کردستان در دوران دفاع مقدس نیز افتخارآفرین بود و حماسه‌های بسیاری در دفاع از انقلاب و کشور اسلامی ایران خلق کرد که رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سفر به این استان به نقش مردم مقاوم و مسلمان کرد در دوران دفاع مقدس اشاره فرمودند، در این باره نظر شما چیست؟

قوم کرد از اصیل‌ترین قومیت‌ها هستند و در زمان 8 سال دفاع مقدس نیز شهدای زیادی از قوم کرد تقدیم انقلاب شد که رهبرمعظم انقلاب اسلامی در اولین سخنرانی خود در میدان آزادی سنندج از پیشمرگان کرد مسلمان نام برده و در آغاز سخن به شهدای مظوم کردستان سلام و ابراز محبت فرمودند.

شهدایی که در کردستان به شهادت رسیدند بسیار مظلوم بودند و با مراجعه به تاریخ می‌بینید شهدای مظلوم ما در کردستان به دست گروهک‌های تروریست کومله و دموکراتیک به بدترین شکل ممکن به شهادت رسیدند.

برگردیم به موضوع جنایات گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریستی، لطفا درباره جنایات و رفتار وحشیانه این گروهک‌ها توضیح دهید.

"سرهنگ رحیمی" در مستند جوله تعریف می‌کند در گردنه سقز و مریوان که بسیار صعب‌العبور و کوهستانی است یک روز مشاهده کردیم جسمی که سنگ بزرگی به نظر می‌رسید وسط جاده افتاده است، به راننده گفتم مراقب باش، اما وقتی نزدیک شدیم متوجه شدیم آنها 4 یا 5 پاسدار بودند که شب دستگیر شده بودند و توسط گروهک‌ها وسط جاده در زمستان سرد کردستان لباس آنها در آورده و پشت به هم بسته بودند و این افراد تا صبح یخ زده بودند.

حال مرگ تدریجی با سرما را تجسم کنید، "سرهنگ رحیمی" در آن مستند می‌گفت آنها مانند کوهی از یخ بودند بنابراین نخست جنازه‌های آنها را در آب گرم قرار دادیم و به حالت طبیعی بازگرداندیم و سپس آنها را برای تدفین به شهرهایشان برگرداندیم.

شهدای کردستان شهدای مظلومی بودند و بسیاری از شهدای کرد ما اگر ترور شدند به واسطه این بود که به بسیجی‌ها و پاسدارها شب‌ها برای استراحت در خانه‌های خود جا می‌دادند و صبح توسط کومله و دموکرات به شهادت می‌رسیدند.

شهید ورمقانی مشهور به چمران کردستان از پاسداران کُرد بود که در یکی از روستاهای سقز وقتی در محاصره گروهک افتاد تا آخرین فشنگ خود جنگید و شهید شد.

یکی دیگر از این افراد اهل کامیاران بود که به دلیل همکاری  با سپاه پاسداران و عشقی که به انقلاب و نظام داشت گروهک تصمیم گرفت وی را ترور کنند، به طوری که یک روز دم غروب گروهک‌ها به درب منزل وی مراجعه می‌کنند و پیش از اینکه ایشان به پشت درب منزل برسد، فرزند خردسالش که جلوتر برای باز کردن درب می‌دود، اما این تروریست‌ها بدون اینکه بدانند چه کسی پشت در است، صرفا با شنیدن صدای پا درِ خانه را به رگبار می‌بندند و فرزند نوجوان را مظلومانه به شهادت می‌رسانند، این جنایت بارها در مناطق کردنشین اتفاق افتاد و هربار از مردم کرد آماج گلوله‌های گروهک ها قرار گرفتند.

در ابتدای ترور اعلام کردند و جار زدند که یکی از عمال نظام را ترور کرده‌اند اما به محض اینکه متوجه شدند چه جنایت وحشتناکی مرتکب شده‌اند و به جای پدر، فرزند خردسالش را به شهادت رسانده‌اند خفه شدند، این را بگذارید کنار حوادث اخیر در کشور در ایذه و اصفهان و... که ابتدا مدعی بودند مأموران امنیت مردم را کشتند اما وقتی قاتلین دستگیر شدند و مردم به جنایت تروریست‌ها پی بردند خط خود را عوض کرده و ادعای دیگری مطرح کردند.

به هر حال، در یک جمله بگویم اقوام ایرانی به ویژه قوم کُرد، ایرانی‌ترین و دلاورترین اقوام هستند که در شرافت، ولایت مداری، مرزبانی و میهمان نوازی سرآمد دنیا هستند و در کل باید عرض کنم قومیت‌های ایران نگین‌های درخشان از دریای انسانیت ایران اسلامی و مایه افتخار هستند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات