۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۷۲۶۷۶۰

صاحبخانه شدن مردم با ‌مسکن تدریجی یک طبقه‌

صاحبخانه شدن مردم با ‌مسکن تدریجی یک طبقه‌
مسکن تدریجی یک طبقه شیوه ساختی است که هزینه ساخت را 83 درصد کاهش داده و در مدت 6 ماه زمینه صاحبخانه شده مردم را فراهم می‌کند.

مسکن یکی از ضروری‌ترین نیازهای اولیه به حساب می‌آید که هر فرد برای زندگی و تشکیل خانواده به آن نیازمند است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر فرد در زندگی، تامین سرپناه مناسب خواهد بود.

این نیاز در شرایطی است که به دلیل قیمت بالای این کالا نسبت به درآمد افراد، از روش‌های معمول تامین مالی امکان صاحبخانه شدن وجود ندارد. بر این مبنا هر فرد در ابتدای جوانی که درآمد بالا و پس انداز آن‌چنانی ندارد، مجبور به تهیه‌ مسکن است که هزینه‌ بالایی دارد. حال در صورتی که بتوان هزینه‌‌ مسکن را کاهش داد، امکان خانه‌دار شدن تعداد افراد بیش‌تری فراهم می‌شود.

* آشنایی با شیوه ساخت مسکن یک طبقه تدریجی

با توجه به مقدمه عنوان شده یک راهکار در ساخت مسکن که می‌تواند زمینه کاهش هزینه تمام شده، خانه‌دار شدن تعداد بیشتری از مردم را مهیا کند و کلید حل مسئله مسکن تلقی شود، راهکار ساخت مسکن یک طبقه تدریجی است.

پیش از ورود به بیان مزایا ساخت مسکن یک طبقه منظور آشنایی بیشتر با این شیوه ساخت به تعریف مسکن یک طبقه تدریجی می‌پردازیم. منظور از مسکن تدریجی یک طبقه این است که فرد ابتدا بخشی از خانه را که برای سکونت کافی است تکمیل می‌کند و در آن ساکن می‌شود و سپس در طول سال‌ها و با افزایش قدرت تمکن مالی خود، مسکن را به صورت تدریجی تکمیل می‌کند. برای مثال در ابتدای دوران تاهل، واحد مسکونی تنها یک اتاق دارد اما پس از تولد فرزندان زمینه افزایش تعداد اتاق‌های واحد مسکونی مهیا خواهد شد.

* پیش‌نیاز مسکن تدریجی تامین زمین است

با توجه به تعریف ذکر شده از مسکن تدریجی، پیش‌نیاز این اقدام تامین زمین توسط وزارت راه و شهرسازی است که در صورت تحقق وعده‌ دولت و شخص رئیس جمهور و اختیاراتی تفویض شده به وزارت راه امکان‌پذیر است. به منظور روشن‌شدن نحوه ساخت مسکن تدریجی، مثال زیر را در نظر بگیرید. در قطعه‌ی ۲۵۰ متری که توسط دولت واگذار شده‌است، مسکنی به مساحت ۱۵۰ مترمربع طراحی می‌شود.

در مرحله‌ی اول ۵۰ متر از این بنا به نحوی ساخته می‌شود که امکان سکونت داشته باشد. در طول سالیان بعد به تدریج اتاق‌ها و بناهایی به مسکن ابتدایی اضافه می‌شود تا مساحت آن به طراحی اولیه معادل ۱۵۰ مترمربع برسد.

* کاهش 83 درصدی هزینه ساخت با مسکن تدریجی

در همین راستا علی نادری‌شاهی، کارشناس حوزه اقتصادی و مسکن در بیان مزایای ساخت مسکن تدریجی در گفت‌وگو با فارس گفت: مزیت ساخت مسکن تدریجی، کاهش هزینه ساخت است و ساخت مسکن تدریجی از دو مسیر به کاهش هزینه منجر می‌شود.

وی افزود: چون این نوع مسکن یک طبقه ساخته خواهد شد، هزینه‌‌ کمتری نسبت به بلندمرتبه‌سازی دارد و برآوردها نشان می‌دهد در صورتی که مساحت خالص برابر باشد، هزینه ساخت آپارتمان تقریبا دو برابر یک طبقه خواهد شد.

نادری شاهی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل این‌که در مسکن تدریجی بخشی از بنا ساخته می‌شود و مابقی به مرور زمان تکمیل می‌شود هزینه‌‌ ساخت اولیه‌ این شیوه ساخت باز هم کمتر می‌شود، به عبارت دیگر می‌توان گفت هزینه‌ی ساخت مسکن تدریجی تقریبا یک ششم آپارتمان خواهد شد؛ بنابراین مجموعا با حدود ۳۰۰ میلیون تومان افراد می‌توانند صاحب خانه شوند که بخشی از آن از محل آورده فرد و بخشی از تسهیلات قابل تامین است.

به گزارش فارس، کاهش نیاز به تسهیلات برای هر واحد کمک می‌کند با ۲۰ درصد تسهیلاتی که براساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن باید به ساخت مسکن اختصاص یابد، تعداد افراد بیش‌تری را بتوان خانه‌دار کرد.

*مسکن تدریجی 6 ماهه ساخته می‌شود

فارغ از مسئله کاهش هزینه ساخت، کاهش مدت زمان ساخت نیز دومین مزیت ساخت مسکن یک طبقه و تدریجی  است برای مثال ساخت بنای اولیه‌ی مسکن تدریجی در قالب اطلاعات وزرات راه و شهرسازی می‌تواند در مدت ۶ ماه انجام شود اما ساخت آپارتمان حدود ۲ سال و بیش‌تر زمان می‌برد.

کاهش زمان ساخت با توجه به شرایط تورمی کشور بر هزینه‌های ساخت نیز اثر می‌گذارد و مقدار قابل توجهی آن را کاهش می‌دهد. همچنین چون خانواده سریع‌تر مالک می‌شود، زودتر دوره‌ اجاره‌نشینی به پایان می‌رسد و هزینه‌ کم‌تری برای اجاره پرداخت می‌شود.

با توجه به نکات فوق به نظر می‌رسد جدی‌ترین مسیری که دولت می‌تواند به وعده‌ی خود مبنی بر تامین مسکن برای متقاضیان واقعی جامه‌ی عمل بپوشاند ساخت مسکن تدریجی است. پیش‌نیاز این اقدام تامین زمین به مقدار کافی است که باید به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد.

این در حالیست که پیگیری خبرنگار فارس از معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیانگر نگاه مثبت این وزارتخانه نسبت به ساخت مسکن یک طبقه تدریجی است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات