۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۷۲۶۹۴۸
عضو شورای استفتاء آیت الله صافی گلپایگانی:

دغدغه آیت الله صافی حراست از مکتب اهل بیت و ناموس اسلام بود

دغدغه آیت الله صافی حراست از مکتب اهل بیت و ناموس اسلام بود
حجت الاسلام سیستانی گفت: اگر کسی تفسیر نابجایی از قرآن داشت مرحوم حضرت آیت الله صافی شجاعانه وارد می شد و همچنین اگر خدمتی به قرآن می شد پشتیبانی می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالهادی سیستانی عضو شورای استفتاء حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز در نشست خبری همایش بزرگداشت آن مرجع فقید گفت: نگرش به یک شخصیت علمی به دقایق علمی احتیاج دارد و باید با موشکافی های عالمانه آن را بررسی کرد؛ بنده در نجف با مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی آشنا شدم و بعد از نزدیک شدن به دروس و قوت علمی وی تا آخر عمر تلمذ کردم.

وی ادامه داد: خصوصیات اخلاقی حضرت آیت الله صافی در طول سالیان تحصیل به تدریج بر من هویدا شد؛ از نظر علمی در قرن اخیر می توان حضرت آیت الله صافی را به عنوان شاگرد قرآن و عترت یاد کرد و که بیشترین استفاده را از قرآن و عترت برد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی لحظه ای از پژوهش و مطالعه در علوم اسلامی و خبردار شدن از یافته های روز محافل علمی غافل نبود و سعی می کرد اخبار یافته ها را داشته باشد تا بتواند ورود کند و اگر نقد لازم است نقد کند. پیگیری آرا و نظریات علمی دنیا نهاد مسؤولی ندارد اما حضرت آیت الله صافی یک تنه وارد می شد.

وی اظهار داشت: اطلاع گرفتن، اعمال نظر کردن و به دفاع و نقد پرداختن عرصه گسترده و وسیعی است که وقت زیادی از حضرت آیت الله صافی می گرفت و خصوصا در دوران مرجعیت وقت کم می آوردند؛ تبدیل کلام قرآن به زبان روز یکی دیگر از ابتکارات آن مرحوم است که در این جهت اهتمام زیادی داشت.

عضو شورای استفتاء حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: اگر کسی تفسیر نابجایی از قرآن داشت مرحوم حضرت آیت الله صافی شجاعانه وارد می شد و همچنین اگر خدمتی به قرآن می شد پشتیبانی می کرد؛ حراست از ناموس قرآن بخش زیادی از وقت وی را پر می کرد.

وی با اشاره به نقد حضرت آیت الله صافی به فلسفه اظهار داشت: به انواع علوم فسلفی و عرفانی نقد داشت و موضع قاطعی در مقابل تصوف اخذ می کرد زیرا اهل مجامله و تسامح نبود و آموزه های عرفانی را تهدیدی برای اسلام می دانست. این مرجع عالیقدر در برابر کسانی که معارف دین را در قالب سلوک های عرفانی عرضه می کردند، تالیفات و سخنرانی هایی داشت و گاه نیز برخوردهایی از طریق به هم زدن برنامه های انحرافی از وی مشاهده می شد.

حجت الاسلام سیستانی تصریح کرد: حضرت آیت الله صافی در مسایل سیاسی تحولات ایران و جهان را بررسی می کرد و مواضع قاطعی داشت؛ وی همیشه پیگیر وضعیت رفاه عمومی و معیشت مسلمین و کشور خودمان بود و حتی اگر قرار بود قانونی تصویب شد که ایرادی در نظر وی داشت فورا به مسؤول مربوطه تذکر می داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص زاویه حضرت آیت الله صافی با فلسفه اسلامی گفت: این مرجع تقلید تعمق در مسایل فلسفی و عرفانی را خالی از انحراف نمی دید؛ قابل قبول نیست که اندیشه های عرفانی و فلسفی هم عرض معارف اهل بیت دانسته شود اما عقل و عقلانیت مورد پذیرش دین است و بدون آن نمی توان ادیان را پذیرفت.

عضو شورای استفتاء حضرت آیت الله صافی در پایان در پاسخ به چرایی فتوای شاذ آن مرحوم در خصوص موسیقی گفت: وقتی اسم شاذ برده می شود تلقی می شود که یک فتوا بر خلاف قول مشهور اعلام شده در حالی که «موسیقی مطلقا حرام است» فتوای مشهور است؛ مرحوم امام خمینی قبل از انقلاب همین فتوا را داشت اما چون امروزه موسیقی در زندگی ها رسوخ کرده بیان فتوای مشهور نیز امر شاذی تلقی می گردد.

ارسال نظرات