۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۷۲۶۹۷۸

عبور عبدالحمید از اهل سنت با رمز حمایت از بهائیت

عبور عبدالحمید از اهل سنت با رمز حمایت از بهائیت
امام جمعه مسجد مکی زاهدان که از مهر ماه در خطبه‌های نماز جمعه خود سعی در تحریک مردم دارد این بار سراغ حمایت از جریان ضاله بهائیت رفته، جریانی که علمای شاخص اهل سنت نیز آنها را باطل می‌دانند.

عبدالحمید هر هفته با سوژه ای جدید سعی در تحریک احساسات جوانان دارد. این بار در قسمتی از خطبه‌های آخرین نماز جمعه قانون اساسی را دچار ضعف دانست و برای بهایی ها  در ایران حق و حقوق قائل شد.

امام جمعه مسجد مکی در سخنان این هفته خود در نماز جمعه ابتدا یکی از آرزوهای خود را این گونه بیان می‌کند: «آبادانی آخرت را برای مردم ایران‌زمین آرزو دارم که مردم رضامندی خداوند را داشته باشند».

عبدالحمید ادامه می‌دهد: «من تنها آخرت را برای شما نمی‌خواهم و تنها دنیا را هم نمی‌خواهم. بلکه سعادت دنیا و آخرت مردم آرزوی بنده است.»

وی در بخش‌های دیگری از خطبه‌هایش می‌گوید: هرجا بروید دینی بهتر از اسلام نمی‌یابید.

عبدالحمید اما در ادامه به موضوع حقوق شهروندی می‌پردازد و جملاتی می‌گوید که حتی با فقه اهل بزرگان اهل سنت نیز در تعارض است؛ او می‌گوید: «اگر در نسل‌های گذشته مذاهبی مانند بهائیان هم مرتد شمرده می‌شوند، نباید این حکم را به نسل‌ جدید تسری داد و در حق آنان تبعیض قائل شد.»

این در حالی است که علمای اهل سنت رسما درباره ارتداد بهائیت و بهائیان اعلام نظر کرده‌اند. «شیخ جادالحق علی جاد الحق» از معروف ترین شیوخ الازهر مصر در عبارتی صریح چنین می‌گوید: «بهائیت مذهب باطلی است که نه تنها اسلام را رد می‌کند، بلکه ارتباطی با مسیحیت و یهود ندارد. بهائیت گروهی است که تابع صهیونیسم بین الملل بوده و ماموریت دارد تا برنامه های تبهکارانه آن را در کشورهای اسلامی و عربی به اجرا در آورد؛ و دلیل آشکار آن، پذیرفتن حیفا به عنوان قبله بهائیان است» (مرعشی، سید ملک محمد، بهائیت زدایی اهل سنت، ص۴۶، تهران، نشر راه نیکان، چاپ اول، ۱۳۸۹ه‌ش.)

رشیدرضا دیگر عالم شاخص اهل سنت نیز فرقه‌هاى نوظهور و بدعت گذار ازجمله بابیت و بهائیت در ایران و قادیانیه/ احمدیه در هند، را باتوجه به اظهارات و ادعاهاى رهبرانشان، فرقه‌هایى خارج از اسلام، همه پیروان  آنها را مرتد و عقایدشان را مضرتر از هر دین یا فرقه دیگرى براى اسلام اعلام مى‌کند. (تفسیرالقرآن، ج 9، ص 135؛ المنار، ج 7، ش 9، جمادى الاولى 1322، ص 353ـ355)

علمای اهل سنت در ایران نیز مخالف جریان بهائیت بوده و پیروان این جریان را منحرف می‌دانند.

به عنوان مثال ماموستا مامد کلشی‌نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه معتقد است «امروز دشمنان اسلام هر لحظه به دنبال پرتاب تیرهای سهمگین خود به سمت جوانان هستند تا آنها را مسموم و دین‌گریز کرده و بهائیت و شیطان‌پرستی را جایگزین دین کنند.»

در سوی دیگر اما اظهارات امام جمعه مسجد مکی به مذاق رسانه‌های ضد انقلاب خوش آمده و از روز جمعه نقل محافل آنها شده است.

بی‌بی‌سی فارسی، شبکه بهائی منوتو،‌ رادیو فردا و از همه پرشورتر رسانه صهیونیستی سعودی اینترنشنال ضمن استقبال از سخنان عبدالحمید ساعت‌ها روی آن تحلیل رفتند تا ثابت کنند حقوق بهائیت در ایران رعایت نمی شود. 

سخنان عبدالحمید درباره بهائیان اما مسبوق به سابقه هم هست، او پیشتر با در کنار هم قرار دادن پیروان ادیان آسمانی چون مسیحیت و فرقه ضاله بهائیت خواهان برابری آنان شده بود؛ «بهائیان، دراویش، مسیحیان، مذاهب اقوام و ادیان مختلف کشور که در انسانیت و وطن با ما شریک هستند، باید برابر دیده شوند»

عبدالحمید در حالی از سویی به فکر آخرت مسلمانان و از سوی دیگر مدافع حقوق بهائیان است که عقاید میرزا حسینعلى بهاء (مؤسس فرقه‏ بهائیت) بر این اصل استوار است که با ظهور او و هم‌چنین على محمد باب، شریعت اسلام ملغى گردید، و دوره‏ رسالت پیامبر اسلام(ص) سپرى شده است.

او معتقد بود که خداوند بارها بر زمین هبوط کرده و از آن جمله در باب و او تجسد پیدا کرده است.

در عقاید و شریعت بهائیت، ازدواج با دختر و خواهر و سایر اقارب مباح و چیزهایی مانند ادرار، مدفوع، سگ، خوک و... پاک اعلام شده است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات