۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۲۷۰۷۷

استان همدان قطب گیاهان دارویی کشور

استان همدان قطب گیاهان دارویی کشور
با اجرایی شدن نخستین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی در استان همدان اکنون زمینه توسعه و کشت انواع گیاهان دارویی در استان فراهم شده است.

این روزها کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان‌های اصلی شهر همدان را که قدم می‌زنی وجود یک مرکز فروش گیاهان دارویی دور از ذهن نیست و مغازه‌های کوچکی به چشم می‌خورد.  

در سال های متمادی همدان به‌عنوان قطب تولید گیاهان دارویی مطرح بوده و به نسبت سایر استان‌های کشور در این زمینه شناخته‌شده‌تر است تا جایی که همین ویژگی سبب شده عده‌ای به این شغل رو آورند؛گذشته از فروش گیاهان دارویی از سوی برخی افراد که سال‌ها در این حرفه مشغول به کار هستند به‌تازگی فروشگاه‌های عرضه عرقی جات سنتی نیز با فراوانی بیشتری فعال‌شده و به جرات می‌توان گفت در بیشتر خیابان‌های اصلی شهر همدان وجود این مراکز به تعداد بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.

ورق زدن تاریخ نشان می‌دهد که همدان از دیرباز قطب‌ تولید انواع گیاهان دارویی در کشور بوده و طب سنتی در آن رواج داشته و با فرهنگ مردم عجین بوده است تا جایی که از سایر شهرهای کشور برای درمان سنتی بیماری به همدان مراجعه می‌کرده‌اند؛ ازسوی دیگر از همان دوران تاکنون نیز تهیه عرقیات گل‌های معطر و گیاهان دارویی در همدان مرسوم بوده که البته این روزها رونق بیشتری گرفته و حتی زنان خانه‌دار نیز به شغل خانگی تولید و فروش عرقی جات گیاهان دارویی رو آورده‌اند.

با توجه به رویش انواع گیاهان دارویی و تولید انبوه آن در استان، استقبال عمومی در استفاده از گیاهان دارویی، سابقه تاریخی استفاده از طب سنتی و وجود طبیب‌های مانند حکیم ابوعلی سینا در گذشته و سید احمدعلی خسروی همدانی و دیگران اکنون ظرفیت فعلی همدان در تهیه و عرضه گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن دور از انتظار نیست چراکه به‌هرحال باید از این ظرفیت ها در زمینه گیاهان دارویی بهره برد.

درهمین خصوص به سراغ آقای حجت الله شهبازی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان رفتیم که با اشاره به کشت قراردادی گیاهان دارویی دیم در استان همدان گفت: طرح جهش تولید گیاهان دارویی نخستین بار در سال ۱۴۰۱ در استان همدان اجرا شده است.

 او ادامه داد: با هماهنگی اتحادیه تعاون روستایی و اتحادیه ملی گیاهان دارویی کشور بذر مورد نیاز کشت گیاهان دارویی تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در این طرح ۳۰ درصد از مبلغ بذر پرداخت و بخشی از هزینه بذر درپایان برداشت گرفته می شود.

شهبازی بیان کرد: تاکنون در سامانه طرح کشت قراردادی ۸۵۰ هکتار ثبت نام کردندکه ۶۵۰ هکتار موفق به کشت شده است و ۱۵۰هکتار در قالب ۹۰ کشاورز قرداد بستند و گیاهان دارویی شامل زیره سبز، سیاهدانه، خارمریم، آویشن، گل محمدی کشت شده است، همچنین کود شیمیایی گیاهان دارویی دیم در سامانه پایش کود بارگذاری و تحویل کشاورزان می شود.  

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در هر شهرستان حداقل یک سایت الگویی پنج هکتاری به منظور ترویج اصول فنی کاشت ،داشت و برداشت گیاهان دارویی دیم اجرا خواهد شد.

 او خاطرنشان کرد:برای تولیدات گیاهی استان بیمه در نظر گرفته است به طوری که بیمه گیاهان دارویی به مبلغ ۲۳۰هزار تومان برای هر هکتار است که ۱۰۰ هزار تومان آن یارانه دولتی و ۱۳۰ هزار تومان را کشاورز پرداخت می کند.  

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات