۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۲۷۱۳۳

افشای اخبار تکان دهنده از اعدام‌های مخفیانه در عربستان

افشای اخبار تکان دهنده از اعدام‌های مخفیانه در عربستان
یک سازمان‌ حقوق بشری اطلاعاتی درخصوص اعدام‌های مخفیانه در عربستان سعودی فاش کرد.

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اقدام خطرناک آل سعود  در خصوص  انجام  اعدام‌های مخفیانه در ‌ عربستان سعودی را  فاش کرد.

به گزارش سعودی لیکس، سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر  اطلاعات متناقضی از چندین منبع دریافت کرده است که اجرای اعدام‌های مخفیانه در زندان‌های آل سعود  را  نشان می‌دهد که اطلاعات حاکی از آن است که بازداشت‌شدگان در زندان‌های مختلف از ملیت‌های متفاوت مخفیانه اعدام می‌شوند.

در 29 دسامبر 2022، «محمد مقبل الواصل» و «شاجع صلاح جمیل» دو فرد یمنی  که در عربستان سعودی بازداشت شده بودند با خانواده‌های خود در یمن تماس گرفتند و به آنها اطلاع دادند که در معرض اعدام هستند.

بر اساس گزارش خانواده بازداشت‌شدگان یمنی ، الواصل در سن 15 سالگی برای کار به عربستان سعودی سفر کرده بود و خانواده از دلایل دستگیری و روند محاکمه وی اطلاعی نداشتند.

این دو خانواده تاکید کردند که دولت سعودی  هیچ اطلاعاتی در خصوص شرایط اعدام و سرنوشت اجساد قربانیان به آن‌ها نداده است.

هیچ بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان یا اطلاعات رسمی در مورد این دو اعدام  صادر نشده که این امر  نشان دهنده تغییر در رویه معمول دولت سعودی در انتشار آمار مربوط به اعدامیان است.

 از سوی دیگر « انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان» نسبت به جنایت جدید رژیم سعودی  در خصوص اجرای اعدام‌های مخفیانه هشدار داد.

 انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان به گزارش‌هایی مبنی بر اجرای اعدام مخفیانه تعدادی از زندانیان آزادی بیان توسط رژیم سعودی اشاره کرد که این مساله‌ای است که پیش‌تر نهادهای حقوقی بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به آن هشدار داده بودند.

انجمن مذکور  نسبت به سیاست اعدام‌های خودسرانه عربستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این سیاست به یک رویکردی در عهد حکمرانی «ملک سلمان»  پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان»  ولیعهد سعودی تبدیل شده است.

این گروه معارض آل سعود  در بیانیه خود خطاب به کشورهای هم‌پیمان عربستان تاکید کرد که سکوت شما در برابر این جنایت‌ها صحیح نیست؛ بلکه به عنوان سرپوش گذاشتن بر جنایت  آل سعود برای تداوم سیاست قتل خودسرانه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: هشدارهای چند هفته گذشته رسانه‌های غربی و سازمان‌های حقوقی بین المللی در خصوص تصمیم عربستان برای انجام اعدام‌های گسترده علیه زندانیان سیاسی با پایان سال، کشورهای هم پیمان عربستان  را  مسئول  ‌می‌کند تا  اقدامات فوری برای  ممانعت از تداوم سیاست تروریسم دولتی و اجرای شدیدترین مجازات برای کوچک‌ترین مسائل در عربستان اتخاذ کنند. سیاست‌های عربستان پایبند به هیچ قانونی نیست.

انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان  تاکید کرد که  عدم شفافیت در پرونده محاکمه‌های فعالان و زندانیان آزادی بیان، امروز با اعدام مخفیانه تعدادی از زندانیان در پرونده‌های آزادی بیان و حقوق بشر، مسیر تاریک‌تری را در پیش گرفته است».

در ادامه این بیانیه آمده است، توسل رژیم سعودی به سیاست اعدام‌های مخفیانه نشان دهنده یک تغییر بسیار خطرناک است، زیرا این رژیم جنایات خود را دور از رسانه‌ها و حتی دور از جامعه انجام می‌دهد. محمد بن سلمان از ارتباط خانواده‌ها با فرزندان بازداشت شده خود جلوگیری می‌کند.  نگرانی در خصوص جنایت رژیم آل سعود با اعدام تعدادی از بازداشت‌شدگان، مخفی نگه داشتن جنایت‌ها و متعاقباً مخفی کردن اجساد آنها، وجود دارد.

بر اساس گزارش این گروه معارض آل سعود، ما با جنایتی جدید ؛ اما بی‌سابقه  در عربستان مواجه هستیم. بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهیم  با درخواست از رژیم سعودی برای افشای سرنوشت فرزندانشان و برقراری ارتباط با رسانه‌ها، سازمان‌های بین المللی حقوق بشر و سفارتخانه‌های کشورهای متحد رژیم سعودی  اقداماتی انجام دهند.

 این انجمن در ادامه افزود:  سکوت در برابر جنایت‌های حکومت ملک سلمان به  منزله پاداش دادن به آن و چشم پوشی غیر مستقیم از حقوق خانواده‌ها در اطلاع یافتن از شرایط بستگان خود در زندان است. در زندان‌های عربستان شکنجه‌های مختلفی علیه اصلاح‌گرایان، فعالان و آزادی خواهان انجام می‌شود.

انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان  از فعالان سعودی به ویژه کسانی که در زند‌ان‌های  ترسناک  عربستان از  حقوق بشر دفاع کردند،  تقدیر کرد و گفت که انجمن ما صدای شما  خواهد بود تا اینکه ظلم  از بین برود و مردم عربستان از نعمت آزادی و کرامت برخوردار شوند.

اخیرا خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی خبر داد که آمار اجرای احکام اعدام در عربستان در مقایسه با سال گذشته دوبرابر شده است.

اوایل آبان گذشته کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی پس از افزایش صدور احکام اعدام توسط دادگاه کیفری ریاض علیه شهروندان عربستانی از زندانیان سیاسی گرفته تا فعالان و تظاهرکنندگان در بیانیه‌ای به بررسی وضعیت خطرناک انسانی و حقوق بشری در عربستان پرداخت.

این کمیته اشاره کرد که دادگاه برای گروهی از شهروندان به دلیل تلاش برای استفاده از حق خود جهت ابراز عقاید و بیان نظرات از طریق شبکه‌های اجتماعی یا از طریق شرکت در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز برای آزادی، عدالت و برابری اجتماعی احکام اعدام صادر کرده است

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر نیز  اخیرا  تاکید کرد که عربستان طی ده سال گذشته رکوردی را از اعدام به ثبت رسانده است و این درحالی است که از سال 2013 تا اکتبر امسال 1100 نفر را اعدام کرده که بیش از 990 مورد آن در زمان سلطنت «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از اوایل سال 2015 بوده است.

عربستان سعودی از مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی، زندانیان آزادی بیان ، معترضان و منتقدان به طور خودسرانه استفاده می‌کند و این درحالی است که این احکام کاملا ناعادلانه و تا حد زیادی با شکنجه و بدرفتاری همراه است. ناعادلانه بودن سیستم قضایی در عربستان سعودی علاوه بر جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی، مانع از پاسخ‌گویی به تداوم اعدام‌های خودسرانه می‌شود.

در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات