۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۷۲۷۱۹۵
مدیر عامل خبرگزاری رسا مطرح کرد؛

برخورداری حوزه از اسناد راهبردی و تحولی در دوره مدیریت آیت الله اعرافی

برخورداری حوزه از اسناد راهبردی و تحولی در دوره مدیریت آیت الله اعرافی
مدیرعامل خبرگزاری رسا با تجلیل از نوآوری‌های مدیریتی حوزه در دوره مسئولیت آیت الله اعرافی تصریح کرد که حوزه از بروکراسی اداری و عدم انسجام ساختاری کلان رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه گفت: از آنجا که یکی از اهداف کلان نظام مقدس اسلامی، تحقق و تقویت حوزه انقلابی است، خبرگزاری رسا نیز اهداف کلان و مأموریت هایش را تقویت خبری رسانه‌ای حوزه انقلابی قرار داده است و از طریق فرایندهای خبری و رسانه ای به تحقق حوزه انقلابی کمک و از جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه های علمیه پشتیبانی می کند.

برخورداری حوزه از اسناد راهبردی و تحولی در دوره مدیریت آیت الله اعرافی

وی با اشاره با تاسیس برخی از واحدهای خبری جدید در خبرگزاری رسا افزود: در خبرگزاری رسا به دنبال نوآوری و به روز بودن هستیم. از همین رو همکاران تحریریه خبر، سرویس سیره امامین انقلاب، میز جمعیت و تعالی خانواده و میز ادیان و فرقه ها را راه اندازی کرده اند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا اقدام بعدی خبرگزاری رسا را تقویت فرایندهای داخلی دانست و گفت: برای افزایش تاثیرگذاری و عمق افزایی، رصد، مساله شناسی، شخصیت پردازی و هیأت های اندیشه ورز در سرویس های مختلف شکل گرفته است.

وی افزود: خبرگزاری رسا سعی دارد برای مقابله و خنثی‌سازی عملیات روانی جریان‌های معاند در حوزه های علمیه به ساخت مستندهای خبری در موضوعات حوزه انقلابی روی آورد و ضمن پرداختن به مسائل مورد نیاز با نگاه نقد منصفانه، راهکارهایی را برای عبور از وضعیت های دشوار معرفی کند.

برخورداری حوزه از اسناد راهبردی و تحولی در دوره مدیریت آیت الله اعرافی

مدیرعامل خبرگزاری رسا دوری از سطحی نگری و ادراک درست رسانه های حوزوی را از تغییرات نهاد و بدنه حوزه های علمیه لازمه آگاه سازی مخاطبان ارزیابی و تصریح کرد: در دوران مدیریتی آیت الله اعرافی، برای اولین بار حوزه های علمیه از اسناد راهبردی معطوف به دو دهه برخوردار شدند و نیز برای اولین بار برنامه پنجساله حوزوی با 360 هدف، یکصد برنامه تحولی و صدها شاخص ارزیابی عملکرد، وارد فاز اجرایی شد.

وی تدوین درختواره دانشی حوزه های علمیه را از دیگر نوآوری های مدیریت حوزه های علمیه توصیف کرد و ادامه داد: در دفتر فقه معاصر تلاش های خوبی برای تولید آثار تخصصی اجتهادی صورت گرفته و کتب فاخر جدیدی رونمایی شده که جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام محققی برگزاری دوره های ولایت طلبگی، نظام جامع اندیشه اسلامی، تعالی، معرفتی اسلام ناب طلبگی، مشاوره، طرح مطالعاتی آثار علامه مصباح و شهید مطهری توسط معاونت تهذیب، طرح امین، مطالعات فصلنامه ای و تبلیغ اینترنتی توسط معاونت تبلیغ، ساماندهی گروه های خودجوش طلبگی در نهضت خدمت رسانی، سفرهای استانی و کنش های انقلابی در رویدادهای اجتماعی را از دیگر اقدامات انقلابی و برجسته مدیریت حوزه های علمیه برشمرد.

برخورداری حوزه از اسناد راهبردی و تحولی در دوره مدیریت آیت الله اعرافی

وی با اشاره به برخی از کاستی ها در حوزه های علمیه گفت: نهاد حوزه های علمیه گاه از عدم انسجام کلان ساختاری و برخی رویکردهای بروکراسی در عوامل انسانی رنج می برد. گرچه تلاش زیادی برای پاسخگویی به نیازهای نظام انجام شده، ولی نیازهای نظام به تولید محتوا، نظریه پردازی، نظام سازی و تربیت نیروهای کارآمد تراز انقلاب باید جدی تر دنبال شود.

حجت الاسلام محققی با اشاره به وجود برخی افراط و تفریط ها در انقلابی گری گفت: جریان سکولار و غیر انقلابی فرصت هایی را برای آینده در حوزه برای خود فراهم کرده است؛ هم چنین نگرانی در زمینه مشی جریان مدعی عدالت طلبی بر اساس الگوهای قانون شکن و بروز نوفرقانیسم وجود دارد.

وی اظهار داشت: رسانه های حوزوی نتوانستند یک جبهه واحد و منسجم فرهنگی تشکیل دهند. توقع می رود یک قرارگاه یا شورای سیاست گذاری شکل بگیرد که مسائل مهم مربوط به حوزه و روحانیت را رصد و سیاست گذاری کند و در رویدادهای مختلف رسانه ای حضور داشته باشد.

در پایان نیز گزارشی از فعالیت های خبرگزاری رسا به آیت الله اعرافی ارائه شد.

 

محمد مهدی محققی

ارسال نظرات