۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۷۲۷۲۵۱

الگوی نشر فلسفه اسلامی در کلام رهبر معظم انقلاب

الگوی نشر فلسفه اسلامی در کلام رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در بر نقش بی بدیل فلسفه اسلامی خصوصا در میان نخبگان تاکید داشته اند و به روشنی از الگوی نشر فکر عمیق و صحیح اسلامی در بستر جامعه با تکیه بر منابع غنی فلسفه اسلامی سخن گفته اند.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در بر نقش بی بدیل  فلسفه اسلامی خصوصا در میان نخبگان تاکید داشته اند که در دیدار اخیرشان با خانواده آیت الله مصباح یزدی رحمه الله به روشنی از الگوی نشر فکر عمیق و صحیح اسلامی در بستر جامعه با تکیه بر منابع غنی فلسفه اسلامی سخن گفته اند.

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در این‌باره می فرمایند: کتابهای فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمیشود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند، خوب بلدند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتاب‌ها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، تخلیص می‌کنند، خلاصه میکنند، آن فکر را با بیان‌های مختلف، با زبان‌های مختلف، با شیوه‌های مختلف پخش می‌کنند، منتشر می‌کنند. این کار [در مورد ایشان هم] باید انجام بگیرد.

ایشان با تاکید بر بهره گیری از کتب و شخصیت های فلسفه اسلامی فرمودند: من البتّه گمان میکنم قبلها به خود مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله علیه) یا شاید به بعضی از شاگردهای ایشان راجع به ملّاصدرا این حرف را زدم که کتاب ملّاصدرا تدریس میشود، امّا لبّ حرفهای ملّاصدرا چیست؟ ملّاصدرا چند مسئله‌ی اساسی دارد؛ اینها را پیدا کنید، بکشید بیرون، روی اینها بحث بشود، کار بشود، کتاب نوشته بشود، مباحثه بشود؛ این لازم است. در مورد خود آقای مصباح همین جور است و باید این جوری بشود. نگاه کنید، ببینید آن جهت‌گیری فکری ایشان، آن نقطه‌ی تمرکز فکری ایشان چیست، چه در مسائل فلسفی، چه در مسائل اجتماعی، چه در مسائل اعتقادی و فکری، در فضای مجازی و از این قبیل پخش میشود ــ یک تکّه حرف را پخش کنید، این منتشر بشود، در ذهنها بماند، به زبانها بیاید، تکرار بشود؛ و مثل مَثَلِ سائر که در زبانها تکرار می‌شود و می‌ماند، این فکر بماند، معلوم بشود این، فکر آقای مصباح است؛ تا افراد اسم آقای مصباح را می‌آورند، هر کسی که دیده این تکّه‌ها را، این نوشته‌ها را، ذهنش به یکی از اینها متوجّه بشود، یادش بیاید. مثلاً یکی از راه‌های پخش فکرِ یک آدمِ متفکّر برجسته‌ی عمیقی مثل آقای مصباح این است. (۱۴۰۱/۱۰/۰۵)

 

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات