۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۷۲۷۳۸۴
مداح اهل بیت:

هیئات مذهبی از مردم، با مردم و در خدمت مردم هستند

هیئات مذهبی از مردم، با مردم و در خدمت مردم هستند
کاظم اکبری گفت: در فرمایشات حضرت آقا اگر نظر کنیم چه در زمان کرونا با بحث مواسات و همدلی چه قبل و پس از آن در عرصه جهاد تبیین، همیشه هیئات مذهبی در راس کار و پرچمدار بودند؛ چرا که از قشر مردم. از مردم، با مردم و در خدمت مردم هستند.

اشاره: در آستانه میلاد پر نور و برکت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طبق رسم دیرینه مقام معظم رهبری با مداحان اهل بیت علیهم السلام دیدار کردند؛ دیداری که سراسر رهنمود های ایشان در عرصه جامعه ایمانی و انقلابی و ساحت هیئت به عنوان پایگاهی مردمی در نشر معارف اهل بیت علهیم السلام در پستی و بلندی تاریخ است.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با کربلایی کاظم اکبری مداح اهل بیت علیهم السلام گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

رسا- مقام معظم رهبری در بیانات شان فرمودند هیئت باید محل جهاد تبیین باشد؛ این جهاد تبیین متناسب با شرایط عصر حاضر به چه صورت است؟

در فرمایشات حضرت آقا اگر نظر کنیم چه در زمان کرونا با بحث مواسات و همدلی چه قبل و پس از آن در عرصه جهاد تبیین، همیشه هیئات مذهبی در راس کار و پرچمدار بودند؛ چرا که از قشر مردمند. از مردمند با مردمند و در خدمت مردم هستند. در فضای جهاد تبیین چون بدنه، بدنه‌ ی مردمی است، می‌شود خیلی درست و دقیق کار کرد و فرامین حضرت آقا را در فضای هیئت پیاده کرد؛ البته لازمه آن این است که برخی مقدمات در بستر هیئت رخ دهد. در این روزها که برخی به اسم اعتراض فضای کشور را به اغتشاش کشیده اند، باز هم هیئات و مداحان عزیز در عرصه جهاد تبیین وارد شدند و در فضای جنگ رسانه ای در مقابل جبهه دشمن با بودجه های سنگین و شبکه های مختلفی مثل بی بی سی، اینترنشنال و... نقش آفرینی کردند و به اندازه درک و فهم خودشان از فرامین حضرت آقا به روشنگری و جهاد تببین پرداختند که بسیار اثر گذار واقع شد. یکی از مراتب آن در بحث نوحه و ساخت نماهنگ ها بروز داشت که در ایام فاطمیه خیلی از دوستان مداح وارد شدند و از آنجا که سلاح مداح شعر و نوحه خوانی است، لذا جهاد تبیین را در بستر شعر و نوحه پیاده کردند که الحمد لله اثر گذار هم بود.

رسا- همانطور که به استفاده از روش های نو اشاره کردید مرز استفاده از هنر در مداحی و تحت تاثیر قرارگرفتن مداحی از هنر در کجاست؟

ما نباید اصالت را از بین ببریم؛ مقام معظم رهبری در فرمایشات خودشان فرموده اند که بنده با نوآوری موافقم اما نوآوری نباید اصالت عزاداری را زیر سوال ببرد؛ یعنی من نباید بدعتی به طور مثال در نماهنگ ایجاد کنم و مردم را از اصل عزاداری و ارادت نسبت به ساخت مقدس اهل بیت علیهم السلام دور کنم و این فضای نماهنگ را در بستر هیئت بیاورم. هیئت باید محل ارتباط مداح با مخاطب خودش باشد و نباید اینگونه باشد که بازپخشی از نماهنگ در هیئت اجرا شود چرا که از اصل عزاداری دور است و اتفاقی بی روح را رقم می‌زند.

رسا- مقام معظم رهبری بر حفظ فضای سنتی در هیئت تاکید دارند ما چطور می توانیم یک هیئت الگو با حفظ شعائر سنتی و متناسب با شرایط زمانه داشته باشیم؟

رهبر معظم انقلاب در یک سالی در دیدار با مداحان فرمودند در فضای ستایشگری اهل بیت علیهم السلام اگر رشدی صورت نمی‌گیرد نسل جدید در نوآوری هایشان خواسته یا ناخواسته نسل قبل را تخریب می‌کنند. مثال یک ساختمان را زدند که یک طبقه ای آماده شده و نسل جدید باید بیاید طبقه خودش را روی طبقه اول کار کند تا این ساختمان رشد کند اما نسل جدید متاسفانه می آید و نسل قدیم را تخریب می‌کند و دوباره از نو شروع می‌کند که نتیجه آن در جا زدن می شود.

باید با فکر و مشورت از خبرگان در شعر، نوحه و آهنگ این مساله را حل کرد و کار های خوبی را انجام داد تا به نسل قبل که عمری زحمت کشیده و خون دل ها خورده لطمه ای وارد نگردد. به طور مثال خود ما آمدیم از فضای تعزیه خوانی و پرده خوانی که در قدیم مرسوم بوده در نوحه ها استفاده کردیم و الحمد لله با نوآوری و مشورتی که با دوستان داشتیم توانستیم فضای جدید را با فضای سنتی جمع کنیم. لذا بسیار مهم است مسیری را انتخاب نکنیم که نسل گذشته را خدای ناکرده تخریب کنیم.

ارسال نظرات