۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۷۲۷۷۴۳

برنامه اعتکاف قم اعلام شد

برنامه اعتکاف قم اعلام شد
مسئول ستاد اعتکاف استان قم گفت: ثبت نام اعتکاف امسال از ۲۵ دی الی ۷ بهمن از طریق سایت رسمی اعتکاف به نشانی www.itikaf.ir انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمدباقر تکیه‌ای مسئول ستاد اعتکاف استان قم ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه طی سخنانی عنوان کرد: سنت نبوی اعتکاف پدیده بسیار مبارکی است که قدمت هزار ساله‌‌ای در صدر اسلام دارد اما مانند سایر سنت‌های مبارک از رویش‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، یعنی انقلاب و ولایت فقیه باعث گستردگی و رشد اعتکاف در کشورما شدند.

وی ادامه داد: اعتکاف مسئله‌ای است که در فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ذکر شده و ایشان معتقد هستند که انقلاب اسلامی باعث گسترش و ارتقای آن شده است.

مسئول ستاد اعتکاف استان قم افزود: با توجه به همین موضوع شعار امسال متناسب با بیانات رهبری انتخاب شده است؛ « اعتکاف تجلی اخلاق و معنویت» شعاری است که ما برای اعتکاف ۱۴۰۱ در راستای منویات مقام معظم رهبری برگزیده‌ایم.

تکیه‌ای در خصوص پیش‌بینی تعداد معتکفین در استان قم گفت: ۳ سالی است که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و بیماری کرونا با کاهش بسیار جمعیت در مراسم اعتکاف مواجه شدیم اما امسال امیدواریم به فضل الهی شاهد حضور بیشتر مردم در این مراسم جامع دینی باشیم.

ستاد مرکزی اعتکاف تمهیداتی را برای افزایش جمعیت در مراسم امسال اندیشیده که امیدوارم امسال برنامه‌های متفاوتی داشته باشیم.

برنامه اعتکاف قم اعلام شد

مسئول ستاد اعتکاف استان قم با اشاره به تاریخ ثبتنام و اعلام نتایج قرعه‌کشی اظهار کرد: ثبت نام اعتکاف امسال از ۲۵ دی الی ۷ بهمن از طریق سایت رسمی اعتکاف به نشانی www.itikaf.ir انجام می‌شود؛ امسال میزبان عموم مردم، روحانیون، دانشجویان و سایر اقشار هستیم. 

وی افزود: بعد از پایان زمان ثبت نام، ۸ بهمن‌ماه قرعه کشی میان افراد انجام می‌شود و ۹ بهمن‌ماه نتایج قرعه کشی از طریق سایت اعتکاف اعلام خواهد شد؛ افراد از ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه با مراجعه حضوری به مصلی قدس می‌توانند کارت‌های مربوطه را دریافت کنند. لازم به ذکر است موقع تحویل کارت ورود، ارائه کارت شناسایی لازم است. 

تکیه‌ای با اشاره به افزایش ظرفیت مساجد میزبان معتکفین خاطرنشان کرد: مساجد اعتکاف در قم برای امسال حدود ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده و به ۳۲ مسجد رسیده است؛ ۱۵ مسجد ویژه خواهران، ۱۱ مسجد برای برادران، ۲ مسجد ویژه دانشجویان و ۵ مسجد میزبان دهه هشتادی‌ها خواهد بود.

وی در ادامه اشاره کرد: حدود ۲۴ ساعت از آغاز ثبت‌نام گذشته و تا به این ساعت ۷۰ درصد متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند از نوجوانان و جوانان هستند؛ این مصداق بارز فرمایش رهبری است که فرموده‌اند امروز نوجوانان و جوانان ما بیش از اوایل انقلاب حامی انقلاب و مسائل دینی هستند. 

مسئول ستاد اعتکاف استان قم در خصوص رویکرد اعتکاف امسال گفت: رویکرد امسال تاکید بر حضور دهه هشتادی‌ها در مراسم اعتکاف است؛ در این مسیر شاهد کمک‌های آموزش و پرورش بودیم که جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: اصل اعتکاف بر اساس فرمایش حضرت آقا خلوت با پروروگار است و برنامه‌هایی که تدارک دیده می‌شود زمینه ساز یک خلوت مطلوب خواهد بود چراکه در جامعه امروز و فضای مجازی موجود فرصت خلوت کردن با خداوند کمتر پیش می‌آید.

تکیه‌ای با اشاره به حضور دانشجویان در مراسم اعتکاف امسال اذعان کرد: در بخش اعتکاف دانشجویی با همکاری دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی رهبری، حضور دانشجویان را شاهد هستیم و هیچ محدودیتی نداریم و د انشجویان عزیز می‌توانند مانند هرسال در این مراسم معنوی شرکت کنند.

وی در خصوص حضور اتباع سایر کشور‌ها در مراسم اعتکاف گفت: در مراسم اعتکاف قم افراد از ملیت‌ها و کشور‌های مختلفی شرکت می‌کنند؛ در سال‌های قبل از کرونا از حدود ۵۶ کشور در مراسم اعتکاف در قم شرکت می‌کردند. کسانی‌که سال‌های گذشته در این مراسم شرکت کرده‌اند در این چندسال اخیر در کشور خود نیز مراسم اعتکاف را برگزار کرده‌اند.

مسئول ستاد اعتکاف استان قم با اشاره به بحث جهاد تبیین در مراسم اعتکاف امسال مطرح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار ۱۹ دی با مردم قم فرمودند که بحث جهاد تبیین بیش‌ از گذشته جدی گرفته شود؛ ما نیز در همین راستا سعی کردیم برای کنشگران اعتکاف برنامه‌های مختلف با موضوع جهاد تبیین در نظر بگیریم.

وی افزود: برای همین موضوع برنامه‌های مختلفی جهت توانمند سازی فعالان اعتکاف و کنشگران فضای مجازی و رسانه‌ها در چند سطح خواهیم داشت. این‌ برنامه‌ها در دو قالب برخط و مکتوب پیش‌بینی شده است و به آن‌ها ارائه خواهد شد که البته این دوره‌ها اختصاص به قم ندارد؛ در استان به صورت حضوری برگزار می‌شود و در استان‌های دیگر می‌توانند به صورت آنلاین محتواهای تولید شده را دریافت کنند. 

تکیه‌ای در خصوص اینکه چه تعداد مبلغ برای جهاد تبیین در اعتکاف امسال در نظر گرفته شده‌اند، گفت: از قم حدود هزار نفر استاد مبلغ ویژه اعتکاف به سراسر کشور اعزام می‌شوند؛ همچنین برای آقایان و بانوان قمی نیز حدود ۳۰۰ مبلغ در نظر گرفته شده است که در این ۳ روز به مسئله جهاد تبیین خواهند پرداخت.

وی در تشریح سایر برنامه‌ها تاکید کرد: موضوع دیگری که از تابستان امسال روی آن کار می‌کنیم بحث تاریخ شفاهی اعتکاف است؛ ما احساس کردیم تاریخ پر افتخاری که اعتکاف دارد خیلی در رسانه‌ها و بین مردم تبیین نشده است. به همین جهت مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایی در این زمینه درحال تولید است که در اعتکاف امسال از آن رونمایی خواهد شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
قریشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
سلام من یه مشکلی برام پیش امد نتونستم برم کارت اعتکاف بگیرم لطفا راهنمای کنید چه کار کنم
0
0
قریشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
سلام من یه مشکلی برام پیش امد نتونستم برم کارت اعتکاف بگیرم لطفا راهنمای کنید چه کار کنم
0
0
قریشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
سلام من یه مشکلی برام پیش امد نتونستم برم کارت اعتکاف بگیرم لطفا راهنمای کنید چه کار کنم
0
0