۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۲۷۷۸۳

اخلال در کار هیئت‌های مذهبی سازمان بهزیستی

اخلال در کار هیئت‌های مذهبی سازمان بهزیستی
تشکیل هیئت‌های اجتماعی در بهزیستی تحسین فعالان دینی و هیئتی را به دنبال داشت، ولی متاسفانه در این هفته ستاد سازمان بهزیستی اعلام کرده که کار هیئت‌ها فعلا متوقف است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چند ماهی است که خبر خوبی مبنی بر شکل گیری هیئت های مذهبی مددجوهای بهزیستی بر سر زبان ها افتاد. قبل از بهزیستی کمیته امداد امام خمینی پرچم دار تشکیل هیئت های مددجوها بود. بهزیستی در سال جدید هم سعی کرد از این قافله عقب نماند و مددجوهایش را به سمت تشکیل هیئت های مذهبی سوق دهد.

علت تشکیل هیئت این بود که سازمان های حمایتی متوجه شدند که مددجویی که جذب هیئت مذهبی میشود کمتر مبتلا به اسیب های اجتماعی میشود و هیئت خود عاملی است که مددجوها را از گزند مشکلات و معضلات اجتماعی حفظ میکند.

طبیعی است که بهزیستی و یا هر سازمان دیگری نمیتواند خودش هیئت دار شود و هیئت را اداره کند، اما میتواند نقش اطلاع رسانی و تشویق مددجوها به تشکیل هیئت را ایفا کند و بستر حضور مددجوهایش را برای ارتباط با خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام فراهم کند و به تعبیری که در اساسنامه هیات های مددجوها امده، نقش تسهیل گر داشته باشد.

در این چند ماه سازمان تبلیغات اسلامی که مرجع صدور هیئت های مذهبی است اساسنامه این هیئت ها را تایید کرد و اساسنامه مذکور توسط سازمان تبلیغات و بهزیستی مشترکا امضا و ابلاغ شد و بنا به اعلام بهزیستی چند صد هیئت در همه استان ها با همت خود مددجوها دراین چند ماه شکل گرفت که یا مجوز از سازمان تبلیغات گرفته اند و یا در مرحله اخذ مجوز هستند.

دراین میان، جامعه ایمانی مشعر هم که یکی از بزرگترین شبکه هیئت های مذهبی کشور را داراست برای تشکیل این هیئت ها ظرفیتهای استانی خود را در اختیار سازمان بهزیستی گذاشت.

ایده تشکیل هیئت های اجتماعی در بهزیستی ایده بدیع و تازه ای بود که تحسین فعالان دینی و هیئتی را بدنبال داشت و تشکیل هیئت های مددجویان با شتاب بالایی تاکنون پیش رفت. متاسفانه در این هفته خبری از طرف تعدادی از هیئت های مددجوها در استانها گزارش شد که ستاد سازمان بهزیستی گروه های مجازی این هیئت ها را در شبکه های اجتماعی تعطیل کرده و اعلام کرده که کار هیئت ها فعلا متوقف است.

دقیقا معلوم نیست این حرکت با چه هدفی دنبال میشود، اما اساسا آیا سازمان بهزیستی میتواند دستور به تعطیلی هیئت دهد و یا موجب اخلال در کار پیشبرد هیئت ها گردد؟ طبیعی است که اگر هیئت معینی خارج از اساسنامه مورد تایید سازمان تبلیغات دچار انحراف یا تخلف شود، سازمان تبلیغات طبق روال قانونی با آن هیئت برخورد میکند و سازمان بهزیستی نه میتواند مجوز هیئت دهد و نه میتواند هیئت را تعطیل کند و روند کلی هیئت در اختیار هیچ سازمانی نیست که دستور به تعطیل یا حتی تعلیق موقت دهد.

 نکته دیگری را هم باید اضافه کرد که اگرچه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بصورت ماهیانه خدماتی مثل مستمری از این دو سازمان دریافت میکنند اما این دو سازمان مالک مددجوها نیستند و نمیتوانند و نباید در دیگر فعالیت های اجتماعی مددجوها دخالت و اعمال نظر کنند.

بخصوص شبکه ای دینی مثل هیئت که توسعه کمی و کیفی آن جزو آروزی بزرگان دین و نظام بوده چرا توسط یک دستگاه دولتی آنهم در دولت انقلابی دچار سستی و کندی شود. البته طبیعی است که این کار به حساب دولت گذاشته نمیشود، اما توسعه جدی شبکه هیئت های مددجوها انتظاری است که از سازمانهای حمایتی در این دوران به صورت جدی وجود دارد.

مگر مددجو در هیئت غیر از ارتباط با خدا و توسل به پیشوایان معصوم کاری انجام میدهد؟ البته یک نقطه قوت در اساسنامه هیئت های بهزیستی آمده و آن تلاش هیئت ها برای توانمندسازی جامعه هدف می باشد که هدف بسیار خوب و ارزشمندی است که ضمن حفظ کرامت انسانی و تلاش برای حفظ اسرار شخصی معلولان و مددجویان دنبال میشود.

اما توانمندسازی هدفی است که در درازمدت محقق میشود. فعلا باید هسته های اولیه هیئت های مددجوها که تشکیل شده دچار کم انگیزگی نشود و سازمان بهزیستی خودش مانع از رشد این نهال نوپا نشود و در سالهای بعدی به هدف توانمندسازی هم فکر کند.

اگر آنچه که در اساسنامه این هیئت ها که به امضای معاون فرهنگی سازمان تبلیغات و مدیرکل فرهنگی سازمان بهزیستی هم رسیده محقق شود کار بزرگی است که سازمان بهزیستی افتخارش را پیدا کرده است. طبق اساسنامه مذکور هر هیئت مددجویی لازم است یکی از هیئت های فعال همان محله را با نظارت سازمان تبلیغات بعنوان هیئت راهبر انتخاب کند و از ظرفیت ان هیئت محلی برای پیش برد برنامه های مذهبی خود کمک گیرد.

در غیر این صورت همان بهتر که بهزیستی فعلا مانع شکل گیری هیئت ها نشود و توانمندسازی مددجوها را به عهده همان هیئت های راهبر محلی بگذارد. طبق امارهای رسمی بهزیستی نزدیک به سه ملیون مددجو را تحت پوشش دارد که در بیش از دو هزار شهر و بخش و محله حضور دارند. معنای این امار این است که اگر مدیران بهزیستی اندکی همت کنند، این سازمان براحتی میتواند زمینه تشکیل بیش از دو هزار هیئت مددجویی در محلات مختلف را تسهیل نماید.

به هر تقدیر مدیران ارشد سازمان بهزیستی باید هیئت را خط قرمز خود بدانند و با تمام توان تلاش کنند که هیئت های مددجویان توسعه پیدا کند و تعداد بیشتری از مددجوهای این سازمان از برکات حضور در هیئت بهره مند شوند.

خبرگزاری رسا در آینده گزارش هایی از کمی فعالیت های فرهنگی این سازمانها برای مددجوهای سازمان بهزیستی و کمیته امداد منتشر خواهد کرد.

ارسال نظرات