۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۲۷۸۲۱
نقد نظریات سروش و مجتهد شبسری؛

کتاب"نواندیشی و احیاگری دینی" + لینک

کتاب
کتاب"نواندیشی و احیاگری دینی" نوشته محمد رضایی از انتشارات بوستان کتاب به نقد نظریات مجتهد شبستری و سروش می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب نو اندیشی و احیا‌گری دینی، مناظره های مکتوب درباره خدا، وحی، اسلام فرهنگ‌ زمانه و حقوق بشر است، که توسط محمد محمدرضایی در پاسخ به شبهاتی که محمد مجتهد شبستری گفته نوشته شده است.

این کتاب توسط موسسه بوستان کتاب انتشار یافته است و در دو بخش: بخش اول نقد و بررسی دیدگاه های محمد مجتهد شبستری و بخش دوم نقد و بررسی دیدگاه های عبدالکریم سروش در باب وحی نوشته شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم

این کتاب بر آن است تا برخی از دیدگاه های دو شخصیت دانشگاهی آقایان محمد مجتهد شبستری، استاد سابق الهیات تطبیقی دانشگاه الهیات و عبدالکریم سروش استاد سابق الهیات و فلسفه علم موسسه پژوهشی انجمن حکمت و فلسفه که با نظریات نواندیشانه خود، قصد احیاگری در دین را دارند نقد و بررسی کند تا خوانندگان خود به قضاوت بپردازند.

نظریات ایشان که در اینجا مورد تحلیل قرار گرفته است عبارت است از: تردید در رخداد وحی، عجین بودن دین با فرهنگ زمانه و این که اوامر و نواهی اجتماعی و اقتصادی قرآن مربوط به عصر نزول است، تنها راه نجات کشور های اسلامی جهت جلوگیری از خشونت کنار گذاشتن اسلام و عمل به اعلامیه حقوق بشر است.

اسلام با محتوای اعلامیه حقوق بشر سازگاری دارد،  وحی رسالی منحصر به پیامبران نیست بلکه در مورد دیگر انسان‌ها نیز واقع می شود، سخن مردم و افکار عمومی همان وحی الهی است.

شایسته تذکر است که جناب آقای شبستری، مراجع عظام تقلید را به مناظره طلبید تا در باب مدعیات خود با آنان به بحث و گفتگو بپردازند. اما استاد و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته ضمن استقبال از مناظره و گفتگوی علمی اینجانب را به عنوان نماینده خود در امر مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین معرفی نمودند، که به جهت این اعتماد خداوند را شاکرم.

امامع الاسف ایشان از مناظره استنکاف ورزیده و اعلام نمودند که پاسخ های مکتوب اینجانب را در سایت خود قرار می دهد. بنده نیز بر حسب وظیفه نمایندگی، دو نامه و سپس پاسخ مکتوب را در باب مدعیات ایشان به رشته تحریر درآوردم، که اثر حاضر حاصل آن نوشته ها و پاسخ ها است.

و نیز مقاله ای مرتبط با موضوع را که سالها پیش در نقد ایشان نگاشته ام، همچنین دو مقاله در نقد مدعیات جناب سروش که باز به موضوعات این نوشتار مربوط بود یعنی مقالات«وحی و تجربه دینی» و «وحی و افکار عمومی» تا خوانندگان بیشتر با این مدعیات و نقد آنها آشنا شوند. امید است که این کتاب به سهم خود به روشنی حقیقت مدد رساند.

کتاب

کتاب نو اندیشی و احیا‌گری دینی، مناظره های مکتوب درباره خدا، وحی، اسلام فرهنگ‌ زمانه و حقوق بشر است، که توسط محمد محمدرضایی نوشته و به وسیله انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است، علاقمندان جهت تهیه کتاب می توانند به نشانی اینجا مراجع کنند.

ارسال نظرات