۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۲۷۹۴۶
وزیر کشور:

حوزویان و نخبگان طرح‌هایی با راهکار اجرا ارائه دهند

حوزویان و نخبگان طرح‌هایی با راهکار اجرا ارائه دهند
وزیر کشور گفت: حوزویان درباره چگونگی پیاده‌سازی راهکارهای حل مشکلات طرح‌های خود را ارائه کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دکتر وحیدی، وزیر کشور در نشست هم اندیشی با نخبگان حوزوی که با موضوع «چالش‌های امنیتی، اجتماعی و پیشرو» که صبح امروز در سالن آیت‌الله شرعی حوزه علمیه خواهران برگزار شد به پیچ تاریخی برای ساخت هندسه جهانی اشاره کرد و گفت: نیازمند لوازمی هستیم و اتفاقاتی می‌‌افتد که اگر ماجرا را ندانیم، ممکن است که ماجرا را واگذار کنیم.

وزیر کشور رسیدن به نقطه تعیین کنندگی در عرصه جهانی را دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب توصیف کرد و ابراز داشت: اینجا مجمعی از نخبگان و اندیشمندانی است که محق‌ترین کسانی هستند که باید در این زمینه فکر کنند و نظر دهند.

وی تعیین تکلیف نسبت دولت با تمدن نوین اسلامی را لازم توصیف کرد و گفت: باید حکمرانی‌ها را در این حوزه مشخص کنیم؛ اگر ما به سه سطح حکمرانی قائل باشیم، باید تبیین کنیم که آیا باید با یک بروکراسی به جا مانده از دوره سابق راه را ادامه دهیم که تاکنون همین بوده و فقط تغییرات مختصری داشته‌ایم و اینکه با همین بروکراسی گام تمدن اسلامی را بر می‌داریم؟

دکتر وحیدی با طرح این سوال که ابعاد و مؤلفه‌ها و شاخصه‌های جامعه اسلامی چیست؟ و اینکه ابعاد این جامعه اسلامی را مشخص کنیم که جامعه دینی، اخلاقی یا برگرفته از شعارهایی است؟ ، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب این‌ها را برای جامعه نخبگانی مشخص کرده‌اند و نخبگان باید این مسأله را دنبال کنند.

وزیر کشور اتفاقات در اغتشاشات اخیر را ناشی از جامعه‌ای توصیف کرد که والدین کمرنگ هستند و افزود: در این جامعه افراد خود را بازیگر مستقل حساب می‌کنند که مجموعه‌ای از لذت‌ها را به عنوان ایده و روش طراحی کرده‌اند.

وی نظریه عملی که بتوان آن را در عرصه عملیاتی پیاده کرد را خواستار شد و گفت: ما راجع به چرایی و چیستی صحبت می‌کنیم اما این ایده‌ها چگونه باید محقق شود؟ در این سال‌ها رهبر معظم انقلاب مبانی متعددی مطرح کرده‌اند که می‌توانسته است مبنای نظریه‌پردازی‌های فراوانی قرار گیرد و در این زمینه‌ها ایشان خواستار راه افتادن جریان بوده‌اند.

دکتر وحیدی مهمترین شاخصه حرکتی دولت را عدالت عنوان کرد و گفت: باید بدانیم که عدالت در عرصه‌های مختلف چگونه است؟ می‌دانیم منظور برابری نیست اما عدالت چیست؟ در تعیین حقوق هم نمی‌دانیم که چگونه باید عدالت را رعایت کنیم. در قوانین یا در روش‌های پرداخت؟

وزیر کشور به فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: نظر ما راجع به حوزه رسانه چیست؟ این روزها که جنگ شناختی و ادراکی است، چقدر جنگ ادارکی را می‌شناسیم و چقدر به ابزار عمل توجه کرده‌ایم؟

وی گفت: در شفافیتی که بتوانیم نظریات را به صحنه عملیات تبدیل کنیم دچار مشکل هستیم؛ مسأله زن با این اهمیت، یک پژوهشگاه داریم که آیا واقعاً کفایت می‌کند؟

دکتر وحیدی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم ادعای تمدنی داشته باشیم و دنبال تمدن‌سازی باشیم ولی الگو نداشته و مبنایی برای برنامه‌نویسی نداشته باشیم.

وزیر کشور درباره پیشرفت اظهار داشت: اگر ما اساس پیشرفت خود را معنوی، عرفانی و عقیدتی و بر مبنای جمهوری اسلامی ندانیم، این مسأله به ما افق بلند را نمی‌دهد.

وی بحث خانه، مدرسه و مسجد را مهم توصیف و تصریح کرد: خانه و خانواده در این بین از همه مهمتر است؛ حال برای استحکام این خانواده باید چه کاری انجام داد؟ به نظرم مهمترین وظیفه وزارت کشور مسائل اجتماعی است؛ اما اگر ما یک اجتماع قوی و جامعه منسجم، پویا و با نشاط داشته باشیم، به بقیه مسائل نیز می‌توانیم دست یابیم و اگر نداشته باشیم، نمی‌توانیم کاستی‌های بعدی را مرتفع کنیم. بنابراین جامعه مهمترین مسأله ما است نه یکی از چند مسأله.

دکتر وحیدی ادامه داد: برای تحول اجتماعی باید طرح داشته باشیم؛ که البته در آنجا نقش اساسی دارد؛ ما در جامعه خود در این قسمت مشکل اساسی داریم؛ صرف داشتن استحکام خانواده کافی نیست، چگونگی این استحکام بسیار مهم است.

وزیر کشور درباره اغتشاشات ابراز داشت: یک شعار معیشتی یا یک درخواست معیشتی در اغتشاشات نداشتیم، البته برخی که دستگیر شدند این مسأله را بهانه کردند؛ اما وضعیت شرم آوری که پیش آمده است را چگونه حل کنیم؟ البته خیری که در این مسائل بود، آشنایی با مشکلاتی بود که در جامعه وجود دارد.

وی در پایان درباره طرح‌های روحانیون ابراز داشت: ما از طرح‌های روحانیون در تمام مسائل اجتماعی استقبال می‌کنیم.

ارسال نظرات