۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۲۷۹۶۷

وضعیت ۲۷۰ هزار نفر از ودیعه‌گذاران حج مشخص نیست

وضعیت ۲۷۰ هزار نفر از ودیعه‌گذاران حج مشخص نیست
حجت‌الاسلام نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اطلاعات لازم درخصوص افرادی که تاکنون وضعیتشان بلاتکلیف است استخراج و آماده شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، حجت‌الاسلام نواب با اشاره به گزارش ارائه شده مبنی بر اینکه ۲۷۰ هزار نفر از افرادی که سند حج در اختیار دارند، تاکنون وضعیت‌شان بلاتکلیف است، افزود: اطلاعات لازم درخصوص این افراد استخراج و آماده شود.

سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ارز ۳۷ هزار نفری که سال ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند، نزد بانک مرکزی است و برای باقیمانده سهمیه حج آینده، هیأت دولت با اختصاص مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

وی مجموع افرادی را که در حج ۱۴۰۲ به عربستان اعزام خواهند شد ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: کمیته نرخ‌گذاری در حال تدوین جدول هزینه‌ها و نرخ گروه‌های قیمتی است و زائران در زمان ثبت‌نام می‌‌توانند با اطلاع از این نرخ‌‌ها، کاروان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در این جلسه از مذاکرات هیأت اعزامی کشورمان با مسئولان سعودی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در حج و عمره در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو حج ۲۰۲۳ گزارش مشروحی بیان کرد.

وضعیت 270 هزار نفر از ودیعه‌گذاران حج مشخص نیست

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج نیز در این جلسه گفت: در فضا و شرایط کنونی ریل‌گذاری جدید در عملیات حج مورد نیاز است و در اولین فرصت هیأتی برای پیگیری قراردادها درحوزه‌های اسکان، تغذیه، حمل ونقل و دیگر بخش‌ها به عربستان اعزام خواهد شد.

در ادامه این نشست، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مسئولان ذی‌ربط خواست هرچه سریعتر قیمت حج آینده را نهایی کرده و درخصوص نحوه پرداخت آن اطلاع‌رسانی لازم را به زائرانی که در نوبت تشرف قرار دارند، انجام دهند.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین از معاونین و مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت خواست در راستای کاهش سرانه کارگزاری در حوزه‌های فرهنگی و اجرایی با توجه به شرح وظایف افراد برنامه‌ریزی جدیدی کرده و با کاهش این رقم به ۵ درصد، زمینه اعزام زائران بیشتری فراهم و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود.

وی همچنین خواستار پیگیری موضوع اعزام زائران به عربستان از طریق فرودگاه طائف به عنوان فرودگاه سوم، برگزاری دعای کمیل، دیه شهدای منا، پرداخت نشدن دیه به برخی از مجروحان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و پیگیری هزینه خدماتی شد که شرکت مطوفین در حج گذشته ناقص و یا اصلاً ارائه نکرده است.

این نشست با ارائه گزارش مهران فرشید، مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان حج و زیارت درباره اهداف و برنامه‌های نمایشگاه اکسپو حج ۲۰۲۳ پایان یافت و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به معاونت‌های سازمان حج و بعثه توصیه کرد که این موارد را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار دهند.

حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند که در حج آینده قرار است ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از کشورمان در این مراسم شرکت کنند.

ارسال نظرات