۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۷۲۸۰۰۷

کتاب «مقالات همایش تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» منتشر شد

کتاب «مقالات همایش تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» منتشر شد
کتاب «مجموعه مقالات برگزیده دومین همایش ملی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «مجموعه مقالات برگزیده دومین همایش ملی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شده که از جمله مقالات منتشر شده در این کتاب شامل «اراده و راه‌های تقویت آن از دیدگاه قرآن و مکتب انسان‌گرا در روانشناسی»، «تعارض قلمرو تسخیر انسان در نظام هستی با تدبیر ربوبی(با محوریت تفسیر تسنیم)»، «بایسته‌های مهارتی جهادگران تبیین از منظر اسلام»، «تأثیر اخلاص بر رفتار فردی و اجتماعی»، «نقش بازی در فرمان‌پذیری کودکان در آیات و روایات و روانشناسی»، «روش شناسی انذار با معاندین در قران کریم» و «تحلیل محتوایی بخش نتایج مقالات پژوهشی علوم قرآن و حدیث از منظر روش‌شناسی» می باشد.

«‌شیوه‌های ارتباط رفتاری با همسر از دیدگاه قرآن»، «بررسی پیامدهای نگاه حرام بر آرامش اجتماعی از دیدگاه آیات و روایات»، «نقش خواهران طلبه در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی»، «شاخصه‌های شهرسازی طبق فرهنگ اسلامی با تاکید بر دیدگاه اندیشمندان مسلمان»، «سبک گفت‌و‌گوی اسلامی در خانواده بر اساس آموزه‌های قرآن و روایات»، «‌گونه‌شناسی پرستش‌ کنندگان از نگاه قرآن کریم»، «تفسیر ساختاری سوره مطففین با تأکید بر روابط خطی و فراخطی» و «مؤلفه‌های ترس، اندوه و اضطراب و روش درمان بر اساس آیات قرآن» از دیگر مقالات این کتاب هستند.

کتاب «مقالات همایش تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» منتشر شد

در بخشی از مقاله «اراده و راه‌های تقویت آن از دیدگاه قرآن و مکتب انسان‌گرا در روانشناسی» به قلم معصومه قنبرپور و شهین نعلبندی می‌خوانیم: یکی از اصول مهمی که در زندگی انسان‌ها نقش مؤثر و مهمی دارد اراده است، ایین اصیل وجیه تمایز انسان‌ها و حیوانات است.

شمار زیادی از آیات قرآن کریم به صورت غیر مستقیم به بحث اراده انسان پرداخته است و این حاکی از اهمیت آن در دیدگاه خداوند است، روانشناسان نیز در درمان بیماران خود، اراده را به عنوان عاملی مهم در جهت بهبود حیال بیماران می‌د‌انند، برخی از مشکلات جامعه ازجمله: امور تحصیلی، شغلی، ارتباط با دیگران و ... وابسته به این اصل است، چراکه فرد با اراده قوی در مقابل مشکلات و حتی شکست‌ها کم نمی‌آورد و با تلاش بیشتر در جهت رسیدن به موفقیت‌ها و اهدافش پیش می‌رود.

در پژوهش حاضر سعی شده است که با روش تحلیلی - توصیفی و با مراجعه به آیات قرآن و نظریه روانشناسان مکتب انسان‌گرا راهکارهای الزام در امر تقویت اراده افراد بیان شود.

نتایج پژوهش حاکی از این است که اراده در هر دو دیدگاه عاملی مهم در جهت ترقی و شکوفایی استعدادهاست، اگرچه هر دو دیدگاه به صورت کلی در این اصل به همدیگر شباهت دارند اما در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت دارند که یکی از تفاوت‌های اصلی آنها این است که: در مکتب انسان‌گرا اراده خداوند نادیده گرفته شده، درحالیکه اراده آدمی در طول اراده خداوند است.

اگرچه این امر سبب سلب قوه اختیار نمی‌شود، ولی بیان‌کننده این است که اراده انسان‌ها نمی‌تواند بر اراده الهی غالب شود، با توجه به راهکارهای تقویت اراده در قرآن و مکتب انسان‌گرایی در می‌یابیم که کامل‌ترین و بدون نقص‌ترین راه‌ها جهت نیل به اهداف و شکوفایی استعدادها در قرآن کریم بیان شده است.

در بخشی از مقاله «تأثیر اخلاص بر رفتار فردی و اجتماعی» نوشته هادی اسلامی نیز آمده است: در آموزه‌های دینی اسلام به تمام ابعاد زندگی انسان توجه الزام شده است این امر حاکی از مترقی و کامل بودن دین اسلام است. آموزه‌های بسیار مهم و تأثیرگذاری مانند تقوا و پرهیزکاری، ایثار و انفاق، صبر و استقامت، روحیه شهادت طلبی و ... از آن جمله است.

اما بر اساس آیات و روایات ارزش واقعی این آموزه‌ها هنگامی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که اخلاص بر آنها حاکم باشد. ضرورت نگارش این مقاله به دلیل اهمیت تاثیر اخلاص بر سعادت و خوشبختی انسان در زندگی مادی و معنوی می‌باشد. با توجه به اینکه اخلاص سبب ارتباط سالم شخص با محیط اطراف خود می‌شود، متاسفانه آنگونه که شایسته است تاثیر اخلاص بر رفتارهای فردی و اجتماعی مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

از این رو هدف ما از این نوشتار آشنایی با تأثیر اخلاص بر رفتار فردی و اجتماعی افراد و در نتیجه دستیابی به سعادت دنیا و آخرت می‌باشد. در این مقاله تلاش ما بر این است که پس از شناختی اجمالی از مفاهیم اخلاص، نقش و اثر آن را در عرصه‌های مختلف زندگی در روابط فردی و اجتماعی بررسی کنیم. بنابراین با طرح کلیاتی در باب اخلاص و بیان جایگاه و تاثیر آن در سیر کمالی انسان، به تأثیر اخلاص بر رفتار فردی و اجتماعی یعنی زندگی و جامعه پرداخته‌ایم.

ارسال نظرات