۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۲۸۳۳۰
معرفی کتاب؛

فضیلت های فراموش شده

فضیلت های فراموش شده
کتاب فضیلت های فراموش شده اثر حسینعلی راشد است که توسط انتشارات اطلاعات چاپ و منتشر شده است.

به‌ گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب فضیلت های فراموش شده اثر حسینعلی راشد است که توسط انتشارات اطلاعات در 232 صفحه چاپ و منتشر شده است.

کتاب فضیلت های فراموش شده شرح حال حاج آخوند ملاعباس تربتی، عارف فرزانه، عالم وارسته و شخصیت کم نظیر تاریخ معاصر و پدر خطیب توانا و دانشمند فرزانه مرحوم حسینعلی راشد است. حاج آخوند ملاعباس را باید در زمره متشرع ترین عارفان و عارف ترین متشرعان قرار داد. او از مردمی ترین شخصیت هایی است که در همان حال از عابدترین آنها بوده است؛ مردی که برای خدا خود را وقف مردم کرده بود، بر خستگی و گرسنگی غلبه می کرد، بویی از ریاکاری و عوام فریبی و دنیا داری در وجودش نبود. عابد زاهدی بود که زمین را شیار و گندم را درو می کرد.

عالم عارفی بود که از عملگی و هیزم جمع کردن و بیل زدن پرهیز نداشت. از آبیاری و کشتکاری در مزرعه فارغ می شد و به فقه و اصول و شرح منظومه در مدرسه می پرداخت. مردم به او عشق می ورزیدند و صاحبان قدرت به عظمت و شکوه خدایی و مردمی او معترف بودند؛ اما او در همان حال و در اوج محبوبیت و اقتدار خویش از مدرسه و مسجد به مزرعه می رفت و بیل و کلنگ را نه برای افتتاح؛ بلکه برای امرار معاش به دست می گرفت و کار می کرد.

او اهل کشف و کرامت، اسوه تقوی و فضیلت، نمونه وارستگی و آزادگی و قناعت، مستغرق در عوالم عشق و خدمت و مجسمه پارسایی و معنویت بود. فقه او، علم او، مدرسه و مسجد او، با مردمداری و فداکاری و خدمتگزاری و از خودگذشتگی توأم بود.

گفتنی است حسینعلی راشد (زاده ۲ تیر ۱۲۸۴ در تربت حیدریه روستای کاریزک ناگهانی - درگذشته ۷ آبان ۱۳۵۹ در تهران) روحانی، نویسنده، مبلغ مذهبی، زندانی سیاسی و نماینده تهران در مجلس بود. وی فرزند ملا عباس تربتی بود.

او در ۱۶ سالگی همراه پدرش به مشهد آمد و مشغول تحصیل دروس حوزوی گردید. برای ادامه تحصیل به نجف عزیمت کرد و نزد اساتید آن حوزه مانند میرزاحسین نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی تحصیل کرد و پس از توقف کوتاهی در تهران و قم عازم شیراز شد و در آنجا مجالس وعظ و خطابه داشت. پس از مدتی، عازم اصفهان گردید.

ارسال نظرات