۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۷۲۸۳۵۵
استاد انصاریان:

طلاب معارف اهل بیت را ناظر به نیاز روز مخاطبان تبیین کنند

طلاب معارف اهل بیت را ناظر به نیاز روز مخاطبان تبیین کنند
استاد انصاریان تأکید کرد که بر طلاب لازم است تا معارف اهل‌بیت(ع) را مبتنی بر بیان شیوای ایشان و ناظر بر زبان روز مخاطب تبیین نمایند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، امام شناسی را یکی از واجبات بسیار مهم آئین پاک پروردگار دانست و اظهار کرد: اگر انسان واقعاً اهل توحید و پیغمبر شناس بوده، توحید و پیغمبرش را از قرآن کریم گرفته باشد، ولی امامش را نشناسد، دینش ناقص خواهد بود. دین ناقص به‌هیچ‌وجه خیر دنیا و آخرت انسان را تأمین نمی‌کند.

وی ضمن اشاره به روایتی بابیان این‌که اگر کسی جاهل به اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد و امامش را نشناسد، پیش رویش آتش جهنم را قرارداده است، خاطرنشان کرد: فهم قرآن کریم که بالاترین، برترین و بهترین کتاب آسمان‌ها و زمین است، نیازمند معلم است و خداوند متعال در سوره‌های متعدد قرآن با تعابیر «وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ» یکی از اهداف رسالت پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله را آموختن آیات الهی به مردم بیان فرموده‌اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در اشاره به حدیث ثقلین « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی اهل‌بیتی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً» بر اهمیت تمسک و توسل عملی به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام  تأکید کرد و گفت: علت گمراهی بشر امروزی، عدم اقتدا و تمسک به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

وی با تأکید بر این‌که اهل‌بیت علیهم‌السلام مفسران و معلمان واقعی آیات الهی هستند، اظهار کرد: اگر کسی بدون داشتن دانش از خودش مسئله فقهی را بگوید که نمی‌داند، گمراه‌کننده خواهد بود. انسان عصر کنونی برای فهم مسائل دیگر نیازی به تحمل سختی‌ها و مشقت‌های گذشته ندارد و توسعه ارتباطات جمعی دسترسی به علما را افزایش داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه ضمن اشاره به روایتی در رابطه با مراجعه اعرابی فصیح محضر امام(ع) برای فهم یکی از آیات الهی در رابطه با گناهان کبیره، بابیان این‌که هر گناهی که پروردگار اسم برده و در کنار آن وعده عذاب جهنم را داده است گناه کبیره است، اظهار داشت: این‌که کسی بگوید چون زبان مادری‌ام عربی است، پس برای فهم آیات الهی قرآن هیچ مشکلی ندارم، در خطا و گمراهی به سر می‌برد.

وی به آیه شریفه «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» اشاره و معنای اولوالأمر در تفاسیر را مورد توجه قرارداد و ابراز کرد: متأسفانه برخی از مفسران کج‌فهم، اولوالأمر را صرفاً به معنای سلطان ذکر کرده، با انحراف در تفاسیر واقعی آیات الهی، عده‌ای را منحرف و رهسپار شکستن خانه مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام کردند و  برخی را مقابل سیدالشهدا علیه‌السلام قراردادند و حتی مقدمات شهادت ۱۱ امام معصوم علیهم‌السلام را فراهم ساختند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که داغی که بر اثر انحراف در معانی قرآن بر دل رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام نشسته وصف‌ناپذیر است، اظهار داشت: اطاعت از صاحبان امر که همان ائمه اطهار علیهم‌السلام هستند، هم‌وزن اطاعت از خداوند متعال و پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله ذکرشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان امام شناسی را همچون شناخت خداوند متعال از واجبات دین برشمرد و با تأکید بر این‌که خیر دنیا و آخرت انسان درگرو اطاعت از وجود نازنین ذات اقدس الهی، پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام است، تصریح کرد: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند، کسی که بمیرد درحالی‌که امام واجب الاطاعه خود را نشناسد، به‌مانند مردم قبل از بعث یعنی هم‌وزن بت‌پرستان و مشرکان مرده است.

وی بر اهمیت بازخوانی بخش بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة جلد دوم اصول کافی  توسط طلاب تأکید کرد و بابیان این‌که انسان برای سعادت در دنیا و آخرت چاره‌ای جز شناخت حجت خدا ندارد، اظهار داشت: بر طلاب لازم است تا معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را مبتنی بر بیان شیوای اهل‌بیت علیهم‌السلام و ناظر بر زبان روز مخاطب تبیین نمایند؛ چراکه اگر جهانیان ائمه اطهار علیهم‌السلام را به‌درستی بشناسند، قطعاً مطیع اوامر و دستورات دین الهی خواهند شد.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام ضمن تبیین فرازهایی از آیه شریفه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» تصریح کرد: کسی که به دستورات دین مبین اسلام به صورت گزینشی عمل کند، قطعاً در وادی انحراف قرارگرفته است و به شریعتی که عمل می‌کند اسلام نخواهد بود.

وی اظهار داشت: ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ خداوند متعال برخی از مسائل را به زلف مسائل دیگر گره‌زده است؛ همچون کسی که نماز بخواند آن‌هم نماز مقبول، اگر زکاتش را ندهد نمازش قبول نخواهد شد و هرکسی خداوند متعال را عبادت کند درحالی‌که ظالم به پدر و مادرش باشد، ذات اقدس الهی عبادتش را نخواهد پذیرفت و خداوند متعال عبادت خود را با احسان به پدر و مادر گره‌زده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان بر اهمیت امام شناسی تأکید و ضمن اشاره به روایت « کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر، وَ عَادَتِکُم الاِحسان، وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم، وَ شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ وَ قَولُکُم حَکم وَ حَتم، وَ رَاءیُکَم عِلم وَ حِلم وَ حَزم» از امام هادی علیه‌السلام در رابطه با ویژگی‌های امام(ع) اظهار داشت: امام(ع) منبع نور و چراغ راه هدایت انسان به بهشت و رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت است؛ امام نوربخش دل‌ها و فرمانش هدایت است و سفارشش تقوا و کارش خیر و نیکی است.

ارسال نظرات