۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۲۸۳۶۹

«چلّه کُلون» روایتی از دوران مبارزات انقلابی مردم قوچان روانه بازار نشر شد

«چلّه کُلون» روایتی از دوران مبارزات انقلابی مردم قوچان روانه بازار نشر شد
کتاب «چلّه کُلون» روایتی از دوران مبارزات انقلابی مردم قوچان در سال ۵۷ به تحقیق و تدوین علیرضا هراتی مطلق منتشر شد.

به‌ گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مجموعه مدون و مستندی پیرامون وقایع انقلاب اسلامی در قوچان و نقش مبارزاتی مردم این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی وجود نداشت و بیشتر روایت‌های آن دوران بر اساس تاریخ شفاهی بیان‌شده بود.

کتاب «چلّه کُلون»؛ روایت‌هایی از روزهای مبارزاتی مردم شهرستان قوچان علیه رژیم ستم‌شاهی در سال ۵۷ است که به تحقیق و تدوین علیرضا هراتی مطلق به رشته تحریر درآمده و منتشرشده است.

تشییع‌جنازه باشکوه واعظ شهید شیخ احمد کافی، تحصن دبیرستان امیرکبیر ، چهلم شهدای ۱۷ شهریور در قوچان، شاه دوستان و چماق بدستان، سقوط مجسمه شاه از میدان مرکزی در ۲۲ بهمن ۵۷ و حماسه مردم در ۳۰ دی گوشه‌ای از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب بوده که به رشته تحریر درآمده است.

امام‌جمعه قوچان ظهر امروز در حاشیه رونمایی از این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۳۰ دی و حضور مردم انقلابی قوچان در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی مظلوم واقع‌شده بود و حتی برخی مغرضانه بیان می‌کردند که مردم این شهرستان هیچ سهمی در انقلاب اسلامی و پیروزی آن نداشته‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق ادامه داد: «چلّه کُلون» ماحصل تلاش در ارائه مستندات و شرح وقایع دوران مبارزات انقلاب اسلامی مردم قوچان است و در نگارش آن از منابع و آرشیوهای غنی و باارزشی استفاده‌شده است.

وی یکی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب را مربوط به قیام ۳۰ دی مردم قوچان در سال ۵۷ دانست و خاطرنشان کرد: چون این واقعه در چلّه بزرگ اتفاق افتاده و کُلون در اصطلاح بومی و محلی قوچان به معنای بزرگ است نام کتاب نیز بر این اساس گذاشته شد.

گفتنی است آیین رونمایی از این اثر با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق امام‌جمعه قوچان، عباسعلی صفایی فرماندار، علی زرقانی فرمانده سپاه ناحیه قوچان و حجت‌الاسلام محمود حق‌بجانب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان برگزار شد.

«چلّه کُلون» روایتی از دوران مبارزات انقلابی مردم قوچان روانه بازار نشر شد

«چله کلون» راوی حقایق انقلاب اسلامی در شهرستان قوچان است

امام جمعه قوچان در باره این کتاب گفت: حقایق انقلاب اسلامی شهرستان قوچان در این کتاب با استفاده از گفته‌های راویان و مستندات موجود به نگارش درآمده است.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق با اشاره به اینکه شهرستان قوچان در خراسان رضوی یکی از شهرستان‌های مطرح در بحث علم و فرهنگ بوده است بیان کرد: قوچان علمای بزرگی داشته است که گرچه سرآمد آن‌ها نجفی قوچانی است اما مجتهد قوچانی، شیخ عباس هاتف قوچانی وصی اخلاقی آقاسیدعلی قاضی طباطبایی، آیت‌الله ذبیح‌الله ذبیحی قوچانی، مدقق قوچانی و... از دیگر بزرگان این شهرستان هستند.

وی ادامه داد: قوچان شهری بسیار مذهبی، عالم پرور و دارای مساجد متعددی است که هر یک از این مساجد منتسب به یکی از اصناف است و این موضوع حاکی از این است که اصناف و بازاریان با علما ارتباط ناگسستنی داشته‌اند.

خطیب جمعه شهرستان قوچان بیان کرد: آنچه که باعث شده است تا این کتاب جمع‌آوری و تدوین شود بر اساس فرمایشات رهبری بوده است که بیان کردند حقایق انقلاب را خودتان روایت کنید، اگر این کار را انجام ندهید دیگران انقلاب را روایت و تحریف می‌کنند و جای ظالم و مظلوم عوض می‌شود. حقایق انقلاب اسلامی شهرستان قوچان در این کتاب با استفاده از گفته‌های راویان و تطبیق برمستندات موجود به نگارش درآمده است.

حجت‌الاسلام هراتی مطلق تصریح کرد: در دوران انقلاب، ساواک شمال شرق و تیپ 2 ارتش شاهنشاهی در شهر قوچان مستقر بودند که باعث شده بود اختناق بر شهر حاکم شود، در آن زمان مردم به صحنه آمدند و اقدامات مؤثرى در جهت مبارزه داشتند.

وی افزود: در سال 1349 کانون بحث و انتقاد دینی توسط حجت الاسلام شهيد سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد افتتاح شد و تا اوايل انقلاب فعال بود و در سال 1357 با شهادت شیخ احمد کافی در این شهر جرقه انقلاب زده می‌شودو از30 تیرماه سال 1357 قیام‌های مختلف مردمی علیه رژیم شاهنشاهی در قوچان اتفاق می‌افتد. یکی از قیام‌های مردمی در 16 آبان 1357 تحصن دبيرستان اميركبير بود كه در اعتراض به روی کار آمدن دولت ازهاری بود و چون امام خمینی (ره) یک بیانیه مهم برای این دولت صادر کرده بودند فرهنگیان و اقشار مختلف مردم این تحصن را 48 ساعت انجام دادند و با پادرمیانی دادستان وقت تحصن پایان پذیرفت.

خطیب جمعه شهرستان قوچان گفت: این‌ها گوشه‌ای از قیام هایی بود که تا قبل از 30 دی ماه رخ داده بود تا اینکه بعد از فرار شاه، مردم در 27 دی ماه قصد داشتند مجسمه شاه را از میدان شهر پایین آورند اما متأسفانه نیروهای ارتش در میدان حضور پیدا می‌کنند و مردم موفق به سقوط مجسمه نمی‌شوند و مجدداً در 28 دی‌ماه همین موضوع تکرار می‌‌شودد و تصمیم می‌گیرند برای 30 دی‌ماه در مسجد جامع تجمع باشکوهی انجام دهند و برای پایین آوردن مجسمه مردم را همراه خود کنند تا نیروهای ارتش نتوانند مقاومت کنند. اما نیروهای ارتش دوباره اطراف مسجد جامع را محاصره می‌کنند و انقلابیون برای اینکه حادثه‌ای چون سینما رکس آبادان و مسجد جامع کرمان رخ ندهد، روی پشت بام مسجد مستقر می‌شوند و از ورود نظامیان به مسجد جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در این حادثه محمد حسین کریمی و علی غلامیان به شهادت می‌رسند و چند نفرجانباز می شوند. این اتفاقات در شهرستان قوچان و اتفاق است و از زبان مردم شفاهاً نقل می‌شد اما با توجه به ضد و نقیض بودن نقلهای شفاهی در بعضی موارد بنده نقل‌های شفاهی را با اسناد تطبیق دادم و اسناد اطلاعات انقلاب را در این کتاب جمع‌آوری کردم.

حجت‌الاسلام هراتی مطلق درباره انتخاب اسم کتاب گفت: با توجه به سرمای سخت زمستان قوچان و اینکه واقعه 30 دی‌ماه در چله بزرگ زمستان اتفاق افتاد که قوچانی‌ها به چله بزرگ زمستان در اصطلاح محلی 《چلّه‌کُلون》می‌گویندنام کتاب «چلّه کُلون» نامگذاری شده است.

وی در پایان افزود: مردم از این کتاب و نام آن بسیار استقبال کردند زیرا بعد از43سال از عمر انقلاب، این اطلاعات و اسناد جمع‌آوری شده است. برای نگارش این کتاب 21 جلد کتاب تاریخی مطالعه شده است و اسناد فعالین و مبارزین انقلابی را جمع آوری و مستند کردم و در اختیار مردم قرار دادم.

ارسال نظرات