۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۲۸۷۹۶
یادداشت؛

سرعت‌گیر عدالت در انقلاب اسلامی

سرعت‌گیر عدالت در انقلاب اسلامی
اکنون با وجود برقراری عدالت نسبی در عرصه آموزش، سلامت و دیگر عرصه‌ها، عدالت مبتنی بر گفتمان امامین انقلاب در عرصه اقتصادی، اجتماعی، قضایی و فرهنگی، نیاز حیاتی کشور شده است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، طبق آمارهای بین‌المللی، ضریب جینی ایران پس از انقلاب اسلامی برخلاف دوران پهلوی و با وجود افزایش نابرابری در دنیا به جز پنج سال اخیر دولت روحانی رو به کاهش بوده و چرخه رشد اقتصادی و پیشرفت ایران در گام اول انقلاب، رکورد زده است؛ اما چرخه عدالت با هجمه‌ سازمان‌یافته پدرخوانده‌ها و آقازاده‌ها و با ضربه نهایی دولتِ بایدها و سلطان ترکِ فعل‎ها بر مدار خود نچرخیده و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های گام دوم انقلاب تبدیل شده؛ زین‌رو دهه چهارم از سوی رهبر حکیم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است.

جهانی که اسلام برای ما تبیین و توصیف می‌کند با جهانی که غرب و غربگرایان تخیل کرده‌اند بسیار متفاوت است؛ بدین رو انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ و پیشرفت‌های گام اول انقلاب با بیست‌ساله‌‎های پیرو خط امام اتفاق افتاد؛ اما رفوزه شدن در اقتصاد و تساهل فرهنگی با شصست‌ساله‌های لیبرال، واقع شد، پیامد تفکر انقلابی و مدیریت جهادی، اقتدار، افتخار و عزت ایران اسلامی بود و نتیجه بی‌عدالتی و اشرافی‌گری بانیان وضع موجود، تحمیل رنج و سختی بر ملت و اعتراض شد.

اکنون با وجود برقراری عدالت نسبی در عرصه آموزش، سلامت و دیگر عرصه‌ها، عدالت مبتنی بر گفتمان امامین انقلاب در عرصه اقتصادی، اجتماعی، قضایی و فرهنگی، نیاز حیاتی کشور شده است و عدم اجرای آن، دردهایی از جنس محرومیت‌های عمیق و درازمدت برای محرومان و گردنکشی بیشتر مفسدان و غارتگران بیت‌المال را به دنبال خواهد داشت.

البته عدالتخواهی با سیاه‌نمایی و سفیدنمایی یا نمایش داغ و درفش ممکن نیست؛ چون راه عدالت از باتلاق تهمت، دروغ و حق‌الناس متقلبان و از سرابِ سفیدنمایی و نشانی‌های نادرست غربگرایان جداست؛ هرچند برخی با نِق‌زدن، بزک کردن غرب و سوارشدن بر مشکلات مردم یا خارج گود نشستن و گریبانگیری از نظام اسلامی عدالتخواری می‌کنند.

بی‌شک عدالت‌گستری با تقسیم ثروت‌ و درآمد کشور و کشاندن مسئولان ترک فعل و مفسدان اقتصادی و فرهنگی به عدالتخانه، امکان‌پذیر است و در عین حال از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مأموریت‌های حکومت و پایه امنیت کشور محسوب می‌شود.

در این میان، نقش‌آفرین اصلی میدان‌ عدالت و آمران به معروف خیابان انقلاب، طبق آیه «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» مردم هستند که با مطالبه‌گری هنرمندانه می‌توانند مسئولان را به پاسخگو بودن عادت داده و مسیر اجرای عدالت را بازگشایی و مراقبت کنند.

برقراری عدالت نه فقط هدف اسلام که آرزوی پیامبران الهی و جزء اصول دین و از آرمان‌‌های شیعه در حکومت جهانی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) شمرده می‌شود، چنان که امیرمؤمنان علی (علیه السلام) الگوی شیعه و قهرمان مبارزه با بی‎ عدالتی است که با تأسیس عدالت‌خانه علوی، رسالت ناب و اجتماعی اسلام را جان بخشید.

مجتبی عباسی

ارسال نظرات