۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۷۲۸۸۷۸
در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛

همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» برگزار شد

همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» برگزار شد
همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» به منظور بیان دیدگاه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص روحانیت در ایران معاصر، در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» به منظور بیان دیدگاه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص روحانیت در ایران معاصر، پیش از ظهر امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی گفت: باعث افتخار است که گرامیداشتی برای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در مؤسسه امام خمینی برگزار می شود.

وی ادامه داد: مرحوم حضرت آیت الله صافی همیشه غیرت دینی داشت و از حریم تشیع و بدعت هایی که صورت می گرفت، دفاع می کرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: آن مرجع فقید خاطرات و دانسته های زیادی از معاصرین شیعه داشت و بین مراجع قم در موشکافی های تاریخ معاصر بی نظیر بود؛ کسی که متخصص این امر بود و فضاها و جریان ها را به خوبی می شناخت و توصیه های زیادی نسبت به این مسائل داشت.

وی خاطرنشان کرد: همایش امروز برای پرداختن به نقش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در حفظ تاریخ روحانیت شیعه و اهمیت پرداختن به حوادث تاریخی تدارک دیده شده است.

گفتنی است در این همایش آیت الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، حجت الاسلام والمسلمین ملکا نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، حجت الاسلام علی صافی گلپایگانی فرزند مرحوم حضرت آیت الله صافی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری رئیس مؤسسه کتاب شناسی شیعه، حجت الاسلام محمدصالح ابوالحسنی منذر عضو شورای علمی علمی مؤسسه افق اندیشه تاریخ معاصر، حجت الاسلام محسن اکبری شاهرودی از ملازمان دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و دکتر موسی نجفی استاد دانشگاه تهران به سخنرانی پرداختند.

موسی نجفی در این همایش در پاسخ به سؤال «آیا آیت الله صافی گلپایگانی یک مرجع انقلابی بود»، گفت: افکار عمومی جامعه ایران به سه دسته متدینین، روشنفکران و افکار عموم ملت تقسیم می شوند و امام خمینی برای نهضت خود تلاش داشت که افکار عموم متدینین را با خود همراه کند.

وی ادامه داد: در سال 41 و 42 علاوه بر تیزی اسلحه شاه، نبود افکار عمومی علل شکست نهضت امام خمینی و تبعید ایشان بود اما در طول 15 سال نهضت، علاوه بر تلاش امام خمینی در همراه کردن افکار متدینین مرحوم حضرت آیت الله صافی تلاش کرد که جامعه متدین و مذهبی ایران را به امام خمینی خوش بین کند و این یک حرکت انقلاب بزرگ بود.

ارسال نظرات