۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۲۸۹۹۴

نگاهی به کتاب‌های "عین صاد" با موضوع امام اول شیعیان + لینک

نگاهی به کتاب‌های
حجت الاسلام صفایی حائری درباره امیرالمومنین علی (ع) ۳ کتاب ویژه دارد که توسط انتشارات لیلة القدر منتشر شده است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب‌های «امامت، طرح حکومتی شیعه»، «غدیر» و «روش برداشت از نهج البلاغه» نوشته حجت الاسلام علی صفایی حائری توسط انتشارات لیلة القدر منتشر شده است. در ادامه به مناسبت فرا رسیدن 13 رجب و میلاد امام علی (ع) مروری بر این کتاب‌ها خواهیم داشت:

کتاب «امامت، طرح حکومتی شیعه»  زیربنای اندیشه‌ی سیاسی شیعه را مسئله‌ی «امامت» معرفی می‌کند. این کتاب که از دست‌نوشته‌‌های استاد علی صفایی حائری است، مسئله‌ی حکومت را امری وحیانی می‌داند که هدفی جز شکوفاندن استعدادهای آدمی ندارد و با همین اندیشه است که شیعه، طرح حکومتیِ خود را بر اساس «امامت»، پی‌ریزی و ارائه داده است.

از این رو در این اثر، روش و هدف حکومتی شیعه، با توجه به مسائل بنیادینی چون؛ «ولایت» و «ملاک و روش انتخاب حاکم»، مورد بررسی قرار گرفته است. این نوشتار، تأکید دارد که با توجه به اهمیّت مسئله‌ی امامت و ولایت و با هدف رشد استعدادهای انسانی، پیامبر (ص)، مأمور شد تا امامتِ علی (علیه السلام) را به رسالت خود، پیوند دهد و علی (علیه السلام) نیز با همین هدف، در برهه‌ای، از حق ولایت خود گذشت و یا در زمانی دیگر، حکومت را به دست گرفت.

نگاهی به کتاب‌های "عین صاد" با موضوع امام اول شیعیان

کتاب «غدیر» در پی این است که به سؤالاتی از این دست پاسخ دهد که ولایت چیست؟ چه زیربنا و پایه‌هایی دارد؟ چه ضرورتی دارد؟ هدف این رهبری و ولایت چیست؟ و رسول برای آن، چه گام‌هایی برداشته است؟ کتاب حاضر جزوه‌ای کوتاه و بسیار عمیق است که هدف جامعه اسلامی درباره ولایت را پیگیری و تبیین می‌کند که چگونه با تصحیح نگاه به انسان و جامعه انسانی، مسئله غدیر واضح خواهد شد.

کتاب «روش برداشت از نهج‌البلاغه»  خواننده ضمن آشنایی با نهج‌البلاغه، به افقی بالاتر از شناخت کلام امام دعوت می‌شود، یعنی شناخت مقاصد امام.  روش برداشت از نهج البلاغه  مجموعه سه سخنرانی مرحوم استاد علی صفایی درباره نهج‌البلاغه است  که در سه فصل اصلی تنظیم شده.

در فصل اول، روش برداشت از نهج البلاغه مطرح می‌شود. این، فصل، فصل اصلی کتاب، و درواقع ادامه شاکله‌ای است که مرحوم صفایی حائری در کتاب روش برداشت از قرآن ریخته است. در دو فصل بعدی، نمونه‌هایی عملی در جریان این روش،  در دو خطبه از خطبه‌های نهج البلاغه نشان داده می‌شود؛  ابتدا خطبه 87 و سپس خطبه قاصعه. در انتهای کتاب نیز بریده‌هایی از آثار استاد درباره روش برخورد با نهج‌البلاغه، به عنوان ضمائم، گردآوری شده است.

در این کتاب ابتدا به شناخت نهج‌البلاغه چه از جهت نحوه تکَوِّن آن  و چه از جهت سند آن پرداخته شده و  سپس با اشاره به ضرورت آشنایی با نهج‌البلاغه، خواننده به افقی بالاتر از شناخت کلام امام دعوت می‌شود،  یعنی شناخت مقاصد امام؛ همچنین در زمینه روش برداشت از نهج‌البلاغه، به‌تفصیل بحث شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌ها  با تخفیف 30 درصد می‌توانند به آدرس این نشر مراجعه کنند.

ارسال نظرات