۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۷۲۹۰۰۰

غیرت امام، اسوه ای برای امروز ما

غیرت امام، اسوه ای برای امروز ما
رهبر معظم انقلاب در دیدارهای گوناگون ۱۸ بار از واژه غیرت دینی استفاده کردند و تصریح کردند که عامل اصلی نجات کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای، در بیانات خود در ارتباط تصویری با مردم قم در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰، ۱۸ بار از واژه «غیرت دینی» استفاده کردند. ایشان تصریح کردند که عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف و عامل اصلی پیروزی‌ها و موفقیت ها، «غیرت دینی» ملت ایران بوده است. «عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف، غیرت دینی ملت ایران بوده است. غیرت دینی است که تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند.»

راه نحقق آرمان ها و عمل به وظایف غیرت و حساسیت دینی است؛ اگر غیرت دینی نباشد پیشرانی برای نظارت و حراست از ارزش ها و جلوگیری از ریشه دواندن ضد ارزش ها وجود نخواهد داشت. اما غیرت مد نظر دین غیرتی در محدوده عقلانیت است. اساسا هر چه بر اساس منطق اسلامی و عقلانیت اسلامی نباشد ارزش محسوب نمی گردد. ارزش های اسلامی همه از پشتوانه عقلانیت برخوردار هستند و تحفظ بر این مساله از ویژگی های بارز سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب و حضرت امام (رحمه الله علیه) است.

ایشان در بخشی از سخنان خود به غیرت دینی امام خمینی (رحمه الله علیه) اشاره کرده و می‌فرمایند: «شخصیت‌هایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، این‌ها غالباً دارای عقلانیت بالا هستند. نمونه‌اش شخص امام بزرگوار. اوج غیرت دینی بود، واقعا هیچ کس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ غیرت نسبت به دین و فرهنگ دین و زندگی دینی و سبک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد در عین حال در اوج عقلانیت بود؛ خردمند، عاقل، دانشمند»

وقتی سیره حضرت امام خمینی (ره) را به مشاهده و مداقه می‌نشینیم، می‌یابیم ایشان از بزرگترین مسائل جامعه گرفته تا کوچکترین آن، غیرت دینی شان و عقلانیت بی نظیرشان برای همه بزرگمردان و سیاستمداران و دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی اسوه‌ای تکرار ناشدنی است. غیرت دینی امام به او اجازه نمی‌دهد که حتی از عکس درون یک مجله هم به راحتی عبور کند.

همان اوایل انقلاب و در دیدار با مسئولان و کارکنان مجله خواندنیها، بدون هرگونه تعارفی این سخنان را بر زبان می‌آورد: «این‌ها (مجله، رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر) می‌توانند نیروی انسانی ما را تقویت کنند و تربیت صحیح بکنند و خدمتشان ارزشمند باشد و می‌توانند مثل رژیم سابق باشند که همه چیز به هم ریخته بود؛ همه چیز در خدمت استعمار بود؛ آن‌ها خودشان هم نمی‌دانستند. خیلی‌ها خودشان نمی‌دانستند؛ نمی‌دانست که این عکسی که از این زن لخت می‌اندازد چند تا جوان را آشفته می‌کند؛ از بین می‌برد. در هر هفته‌ای که مثلًا یک مجله‌ای در می‌آید که در آن ده تا عکس کذاست، این چند نفر از جوان‌های ما را از دست ما می‌گیرد. یا خودشان هم متوجه نبودند؛ یا خودشان هم از آن‌ها بودند، ما چه می‌دانیم. اگر خودتان را متحول کردید، کشورتان را هم می‌توانید نجات بدهید. اگر به همان حال باشید و اسمتان را عوض کردید، با اسم نمی‌تواند یک کشوری اداره بشود. با لفظ جمهوری اسلام، با رای به جمهوری اسلام، نمی‌تواند یک مملکتی اسلامی بشود. مملکت اسلامی محتوایش باید اسلامی باشد. [۱]

[۱]بیانات در جمع مسئولان و کارکنان مجله «خواندنیها» صحیفه امام خمینی، ج ۸، صفحه ۴۹۴_۴۹۹)

ارسال نظرات