۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۲۹۰۱۶
یادداشت؛

دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (۱)

دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (۱)
پس با اشاره به ضرورت حکومت و اسلامی شدن آن یقینا ذهن ما به این سمت می‌رود که حکومت در مبانی اندیشه بزرگان و متفکران آن حکومت چگونه است. حال می خواهیم دولت یا همان حکومت را در اندیشه مقام معظم رهبری بررسی نماییم.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، بارها این مسأله مطرح شده است که در جامعه نمی‌توان بدون حکومت و حاکمیت آن جامعه را هدایت کرد، ضرورت زندگی اجتماعی انسان، اضطرار آدمیان ما را به سمتی می‌برد که ضرورت وجود حکومت را متوجه شویم در این میان به اسلامی شدن این حکومت پی می‌بریم.

به دلیل خاتمیت دین اسلام و جهان شمولی و جامعیت آن نباید ضوابط و موازین حکومتی این دین کامل را منحصر به دوره صدر اسلام دانست. پس با اشاره به ضرورت حکومت و اسلامی شدن آن یقینا ذهن ما به این سمت می‌رود که حکومت در مبانی اندیشه بزرگان و متفکران آن حکومت چگونه است. حال می خواهیم دولت یا همان حکومت را در اندیشه مقام معظم رهبری بررسی نماییم.

امروزه دنیا بیشتر از هزار سال قبل آماده شنیدن سخن حق اسلام است و بشریت  امروز برای قبول حکومت اسلامی و الهی از هزار سال قبل مهیاتر شده است. آن روزی که امام زمان (عج) از دیده ها غایب شد به دلیل این بود که آن زمان مردم آمادگی پذیرش یک امام مصلح را نداشتند و اگر آن روز این امام بزرگوار می‌خواستند قیام کنند و انقلاب کنند مسلما نمی‌توانست با شرایط نامساعد آن زمان یک جامعه ای آن چنان که می‌خواهند بسازند.

یعنی به حدی جامعه را ظلم و ستم فراگرفته بود که امام زمان از دیده ها غایب شد اما آن روزی که امام ما ظهور خواهد کرد، روزی است که بشریت به آمادگی رسیده است؛ آمادگی برای شنیدن سخن حق اسلام. یعنی با توجه به تشکیل حکومت ما باید به آن آرمان اصلی که راه انبیا بوده برسیم و این مسأله هر چقدر می‌گذرد بیشتر ثابت می‌شود.

توحید گرایی و خدا محوری، دو رکن تمدن اسلامی

خدا محوری و توحید گرایی ۲ رکن اصلی و اساسی تمدن اسلامی است. یکی از عناصر مهم که عامل پیشرفت اسلام بوده، اعتقاد به خدا و احکام الهی است. بر همین اساس است که جامعه اسلامی یا همان حکومت اسلامی هم باید اصل خدا محوری و توحید باید در آن جاری باشد تا به اهداف خود برسد.

بحث توحید را مقام معظم رهبری اینگونه مطرح می‌فرمایند: توحید فقط این نیست که بگوییم خدایی هست، آن هم یکی است و دو نیست این صورت توحید است اما باطن توحید اقیانوس بی کرانه ای است که اولیای خدا در آن غرق می‌شود.[۱]

مقاومت

از دیگر مولفه های حکومت و تمدن اسلامی مقاومت است. ایستادگی و مقاومت در این مسیر یعنی گُم نکردن راه و فریب نخوردن جلوه های مادی که در طول مسیر وجود دارد.مقاومت یعنی اسیر درخشیدن های پوچ اشیا نشویم تا بتوانیم درست و غلط و حق و باطل را تشخیص دهیم.

رهبر معظم انقلاب در اینباره می‌فرمایند :ایستادگی وسیله ی پیروزی است منتها کسانی که مقاومت می‌کنند باید از خطرات مقاومت نترسند.

افرادی در بعضی از موارد می‌گویند هرجا سخنی از حق می‌شود به ثمر نمی‌رسد و این مسأله در مورد حرکت انبیا و اولیای الهی هم صدق میکند. این حرف درست نیست؛ انبیای الهی مجموعا موفق شدند و کامیاب شدند نه اینکه ناکام شده باشند. پس اینطور نیست که هر حرکتی در راستای حکومت و نظام اسلامی به نتیجه ظاهری نرسد بگوییم اثری ندارد؛ باید با ایمان و صبر کافی این راه را پیمود و موفق شد.

ولایت محوری

ولایت محوری از دیگر مولفه های مهم حکومت اسلامی است. تعریف ولایت و حکومت در کتاب ولایت و حکومت بدین گونه آمده است: «به هم پیوستگی و هم جبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند، در یک راه دارند قدم برمی‌دارند، برای یک مقصود تلاش می‌کنند و یک فکر و عقیده را پذیرفته اند حال این جبهه هرچه بیشتر باشد باید افرادش به یکدیگر متصل باشند و از جبهه های دیگر و از قطب های دیگر و قسمت های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند، چرا که از بین نروند و هضم نشوند؛ این را در قرآن می‌گویند ولایت.»

پس مولفه ی مهمی که باعث همبستگی و رسیدن به یک نظام ارزشی می‌شود و همراه با عاطفه و محبت به آحاد مردم است، چیزی جز ولایت نیست . حال کسی که می‌خواهد در این مسند قرار گیرد طبق نظر رهبر معظم انقلاب باید اهلیت این مسند را داشته باشد. ایشان می فرمایند:این اهلیت عبارت است از علم و تقوا و درایت که اگر یکی از این ها هم از او سلب شود از اهلیت ساقط خواهد شد.[۲]

البته دشمن هیچ گاه از اقدامات خود علیه ولایت دست برنداشته است که به این عمل دشمن شبی خون فرهنگی گفته می‌شود. در اینجا لازم است به یک نکته اشاره کنیم که در دولت اسلامی مولفه ایستادگی و مقاومت ، خدامحوری ، توحید و.... که بیان کردیم بدون حکومت هیچ گاه شکل نخواهد گرفت.

گفتمان سازی و تولید فکر

مولفه گفتمان سازی و تولید فکر مهم ترین مسأله پیش روی ماست؛ یعنی یک حرکت که در راستای به تحقق انجامیدن یک حکومت اسلامی است نیازمند افراد باسواد و متفکر برای ایده های نو و جدید جهت پیشرفت دولت اسلامی است .

البته اسلام در جامعه ای ظهور کرد که مردم آن از جهل و بی سوادی رنج می‌بردند و و در سرزمین حجاز فقط ۱۷ نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند انقلاب فرهنگی صدر اسلام از شگفتی های تاریخ اسلام است که حاصل زحمات پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) در تعلیم و تربیت بود.

[۱] بیانات در جلسه دوم تفسیر سوره حمد (۱۳۶۹/۱۲/۲۲)

[۲] بیانات در مراسم پانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) (۱۳۸۳/۰۳/۱۴)

سید علیرضا حسینی

 

ارسال نظرات