۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۲۹۰۹۴
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

تبعیت از هوای نفس؛ بزرگ ترین عامل ریزش های انقلاب اسلامی

تبعیت از هوای نفس؛ بزرگ ترین عامل ریزش های انقلاب اسلامی
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: یکی از بزرگ ترین عوامل کناره گیری برخی خواص از انقلاب اسلامی و ریزش ها، لبیک به هوای نفس است.

اشاره: ماندگاری هر نظام سیاسی ازجمله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که تجسم و مولود انقلاب اسلامی است، اصلی‌ترین هدف و درواقع، هدف وجودی آن نظام سیاسی در مسیر حرکت خود است. انقلاب اسلامی برای نیل به اهداف و آرمان‌های والای خود که از مکتب اسلام ناب محمدی سرچشمه می‌گیرد و نیز برای سیر در مراحل پنج‌گانۀ حرکت خویش به‌سمت برپایی تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور خورشید عظمای ولایت به ماندگاری نیاز دارد.

هر انقلابی در مسیر حرکت و تکامل خود با ریزش ها و رویش هایی روبه رو است. ریزش و رویش همه‌ جا هست، ولی ملاک این است که انسان ببیند غلبه با ریزش‌ها است یا با رویش‌ها؟ ملاک این است که مقایسه کنیم و ببینیم رویش‌ها و ریزش‌ها چگونه است و در این هیچ شکی نیست که در اصلِ انقلاب هم همین حرف است.

ریزش ها و رویش ها را باید از منظری تاریخی تحلیل کرد و در همان بستر به واکاوی علل ریزش و رویش پرداخت؛ به عبارت دیگر باید مشخص کرد که در چه مرحله انقلاب، چه کسانی و به چه دلیل، ریزش کرده اند و چه کسانی و به چه علت به انقلاب گرویده اند.

در همین راستا خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در گفت‌وگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی سلیمانی اردهالی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به بررسی نقش مردم و رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی و رویش ها و ریزش های آن پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

رسا- ضمن تبریک دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بفرمائید نقش مردم و رهبری در پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی چیست؟

نقش مردم و هدایت و رهبری آنان، نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و تحقق انقلاب اسلامی بدون همراهی مردم و ملت امکان‌پذیر نبود.

اگر رهبری های حکیمانه و پیامبرگونه امام راحل نبود این انقلاب به پیروزی نمی رسید؛ چراکه انقلاب های زیادی در تاریخ به وجود آمده است؛ اما انقلاب های موفق، انقلاب هایی بودند که هم مردم با رهبری همراه بودند و هم در انقلاب خود رهبری هدایتگر و راهنمایی بابصیر و آگاه داشتند.

 

«لبیک به هوای نفس» بزرگ ترین عامل ریزش های انقلاب اسلامی

انقلاب شکوهمند ایران اسلامی یکی از مقدس ترین انقلاب‌های دنیا است؛ به لحاظ اینکه خواسته مردم اجرای دین و ایجاد حکومت الهی در زمین و حاکمیت اسلام و حاکمیت اراده خداوند بود و این یک هدف مقدسی است که برای رسیدن به آن رهبر و ملت همراه و هم صدا شدند.

مقدس ترین هدف انقلاب اسلامی اجرای عدالت و ایجاد و اجرای دین خدا است و باید چنین هدفی در دستور کار ملت و رهبری انقلاب اسلامی را انقلابی مقدس نامید و بُعد دیگر مطلوب بودن این انقلاب این بود که حکومت ستمشاهی ۵۰ ساله را که طاغوت زمان بود، ریشه کن کرده و استعمار و استثمار آن را از بین برد.

امروز نظام امپریالیست حاکم بر دنیا این گونه تنظیم شده است که ملت ها باید همواره رهبری آمریکا -که به تعبیر امام راحل شیطان بزرگ است- را قبول داشته باشند و آن را به عنوان آقای دهکده جهانی به رسمیت شناخته و همه کشورها تامین کننده منافع و مطامع آنان باشند که در کشور ما نیز رژیم شاهنشاهی پهلوی دست نشانده آمریکا و انگلیس بود؛ دست نشانده ای که بر اثر کودتا و بدون خواست ملت ایران بر روی کار آمده و امام راحل علیه آن قیام کرده و با همراهی ملت بزرگ ایران، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را رقم زد.

حضور رهبری توانا و آگاه به زمانه و مدیر و مدبر در پیروزی انقلاب ها تاثیر به سزایی دارد و با تامل در به شکست انجامیدن برخی از انقلاب ها در کشورهای دیگر بهترین دلیل بر این مدعی است؛ چراکه رهبران غیر منسجم و غیر استاندارد سیاسی سبب شده است که برخی از انقلاب ها به پیروزی دست پیدا نکرده و برخی از کشورها نیز با وجود این که ده‌ها سال از عمر حکومت جور و ظلم در کشورشان گذشته است اما هنوز نتوانسته اند انقلاب خود را شکل داده و ثباتی را که در یک کشور لازم است را به دست آورند.

این امور نشانگر این است که برای تحقق انقلاب و نظامی مطلوب و مورد دلخواه مردم باید هم مردم پای کار باشند و هم رهبری خوب و مقتدر هدایت آنان را بر عهده گرفته و خوب بتواند از پسِ راهبری و راهنمایی مردم بر آمده و مسیر حرکت صحیح انقلاب را به آنان نشان دهد.

اگر مردم ایران تحت رهبری امام راحل جنگ های پیش آمده بر علیه انقلاب اسلامی را مدیریت و به پیروزی دست پیدا کردند و همچنین منجر به تثبیت و تحکیم نظام الهی برپا شده توسط امام راحل شد، بعد از ایشان نیز بیش از ۳۰ سال است که نظام مقدس به بهترین شکل در صورت‌های گوناگون و در خطرهای مختلف با تمام هجمه ها و دشمنی‌های استکبار جهانی پیش رفته و به اهداف خود دست پیدا کرده است؛ چراکه راهبری امام خامنه ای راهبری الهی است که به خوبی و به بهترین شکل توانسته است کشتی نظام و انقلاب را هدایت کرده و به سرمنزل مقصود رساند.

در طول ۳۳ ساله عمر انقلاب اسلامی شاهد فتنه ها، گردنه های پر پیچ و خم و حوادث مختلفی بوده ایم که همه این وقایع و دشمنی ها با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی مردم بصیر، باران، زلزله و همه طوفان های فتنه های داخلی و خارجی را به خوبی مدیریت و مهار شده و این تنها به سبب حضور و اطاعت پذیری مردم از رهبر انقلاب و توانایی و اقتدار رهبر انقلاب برای هدایت و راهنمایی های مردم است.

ملت بزرگ ایران و انقلاب اسلامی در همه حال سربلند و با اقتدار ظاهر شده است و ایجاد قدرت در خاورمیانه و غرب آسیا همه و همه در سایه همراهی ملت ایران و رهبری خوب و تربیت شدن انسان های بزرگی همچون سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دامن انقلاب اسلامی است که از پرورش یافتگان این انقلاب بزرگ هستند.

 

«لبیک به هوای نفس» بزرگ ترین عامل ریزش های انقلاب اسلامی

رسا- نظر شما درباره برخی از رویش ها و ریزش هایی که در طول عمر انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم چیست؟

انقلاب اسلامی ایران یک نظام علوی و الهی است و نقطه اشتراک نظام امیرالمومنین(ع) با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در همین الهی بودن و حاکمیت اراده الهی بر جامعه است؛ با این تفاوت که انتصاب امیرالمومنین(ع) و ولایت و امامت ایشان به نصب بود؛ اما حاکمیت دینی در عصر حاضر به رهبری و حاکمیت ولی فقیه است و فقیه نیازمند نصب عمومی از طرف امام زمان(عج) می باشد و وجه اشتراک آنها حفظ ارزش های اسلام و شریعت الهی است.

این نقطه اشتراک دشمن های مشترکی نیز دارد و همان هایی که با امیرالمومنین دشمنی کردند امروز نیز با همان خط فکر وجود دارند و مثل طلحه و زبیر و معاویه در حکومت امیرالمومنین که به دلایل مختلف از امیرالمومنین جدا شدند امروزه نیز در این حکومت ریزش هایی وجود داشته است که از نظام و انقلاب فاصله گرفته و زاویه پیدا کردند.

رسا- به نظر شما علت زاویه و کناره گیری برخی افراد از امیرالمومنین(ع) چه بود؟

به همان علتی که عده ای از امیرالمومنین(ع) زاویه گرفتند به همان علت نیز در عصر انقلاب اسلامی از نظام مقدس اسلامی زاویه پیدا کردند. در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) عده‌ای همچون عبدالله بن عمر از روی حسادت با امام علی(ع) حسادت کرده و بیعت نکردند و عده‌ای نیز زیاده خواهی و فرصت طلبی کرده و با دنیا طلبی و زیاده خواهی به دنبال منفعت خود رفتند؛ به گونه ای که از امیرالمومنین(ع) درخواست ویژه خواری داشتند و این درحالی بود که امام علی(ع) به عدالت اهتمام داشته و به درخواست ها و تقاضاهای ناصواب آنان جواب مثبت نمی داد.

«لبیک به هوای نفس» بزرگ ترین عامل ریزش های انقلاب اسلامی

به همین خاطر بود که وقتی امیرالمومنین(ع) به درخواست آنان عمل نکرد، جنگ خونین و داخلی را ایجاد کردند و با استفاده از احساسات عوامان و جاهلان جامعه سبب شدند تا برخی از توده های مردم از روی جهل دنبال فرصت طلبان به راه افتاده و لشکری را در جنگ جمل و صفین علیه امیرالمومنین(ع) به پا کنند.

امیرالمومنین(ع) کسی بود که می توانست مدینه فاضله را برای مردم ایجاد کند؛ اما فرصت طلبان و منفعت طلبان مانع از ایجاد مدینه فاضله شدند و در عصر امروز نیز ممکن است که عده ای خود را برتر دانسته و همانند ابتدای انقلاب که برخی با امام راحل هم مخالف بودند، با رهبر معظم انقلاب اسلامی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه اسلامی نیز مخالفت کنند.

تاریخ انقلاب اسلامی به خوبی بیانگر این است که عده ای از ابتدای انقلاب با امام راحل همراه بودند؛ اما در اواسط راه همانند طلحه و زبیر از نظام فاصله گرفتند؛ زیرا آنان دنبال ویژه خواری و رانت خواری بودند؛ اما وقتی با خواست آنان موافقت نشده و امکانات لازم در اختیار آنان گذاشته نشد، خود را به کنار کشیده و از ریزش های انقلاب محسوب شدند.

رسا- به نظر شما عمده دلایل برخی از ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی چیست؟

دلایل مختلفی برای ریزش ها وجود داشته است که بی ایمانی، بی تقوایی و حسادت و همچنین عواملی همچون خودخواهی، فرصت‌طلبی، ثروت اندوزی و داشتن روحیه مادی گرایانه، وجود داشتن برخی گرایش ها به کشورهای خارجی و احزاب داخلی و عدم تقیّد و تدّین به آموزه‌های دینی و همچنین بی اعتقادی به اصل بنا شده انقلاب اسلامی که همان ولایت فقیه است از عمده دلایل ریزش ها بوده است.

علاوه بر این خودبهتر و خودبرتر بینی در بخشی از ممتازین جامعه که بعدها خود را بهتر و برتر از دیگران دیدند و اگر در اوایل انقلاب نیز اعلان و ابراز موافقت با امام راحل می کردند، در عصر رهبری رهبر معظم انقلاب نیز خود را برتر دیده و برای خود ویژگی های خیالی و توهمی ترسیم کردند که این امر سبب شد تا روز به روز فاصله و زاویه آنان از نظام مقدس جمهوری اسلامی بیشتر و بیشتر شود.

 

«لبیک به هوای نفس» بزرگ ترین عامل ریزش های انقلاب اسلامی

به عبارت دیگر برخی از افراد وقتی می بینند قدرت و ثروت در دستشان نیست و مردم همواره همراه رهبر انقلاب بوده و به ایشان عشق می ورزند و با اشاره او به منویات وی جامه عمل می پوشانند، این امور را برنتابیده و به همین خاطر یا با نظام مخالفت می کنند و یا با اختیار سکوت در پشت پرده، مردم جامعه را تشویق به انجام کارهایی می‌کنند که بعضاً خواسته دشمنان انقلاب اسلامی و دین اسلام است؛ البته این گونه برخوردها و زاویه گرفتن ها، پدیده جدیدی نیست؛ اگرچه امری شوم، زشت و پلید است؛ اما در زمان امیرالمومنین(ع) نیز اتفاق افتاده و سبب ضعف شیعیان آن حضرت و شکل گیری حکومت معاویه شد.

یکی از بزرگ ترین عوامل کناره گیری برخی از افراد از انقلاب اسلامی و ریزش ها، لبیک به هوای نفس است؛ مسئله ای که امام راحل درباره نفس فرمودند «اگر همه پیامبران در یک زمان با همدیگر جمع شوند، هیچ اختلافی با همدیگر نخواهند داشت؛ زیرا آنان هوای نفس ندارند» و اگر هوای نفس تبعیت نشود و ما معتقد باشیم به اینکه ولی فقیه نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، حمایت مردم از ولی فقیه کارها را به پیش می برد و آن کسانی که خود را از ولایت فقیه و مردم جدا می کنند، باید بدانند که هم دنیا و آخرت خود را خراب می کنند و هم به دین خود و ایران اسلامی که وطنشان می باشد، ضربه وارد می کنند؛ هر چند در برخی از مواقع متوجه امر شوم و نامبارک خود نیز نمی شوند.

ارسال نظرات