۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۷۲۹۵۳۰

وصله ناجور پهلوی در چهل‌تکه مخالفان جمهوری اسلامی

وصله ناجور پهلوی در چهل‌تکه مخالفان جمهوری اسلامی
بازمانده پهلوی‌ها حتی اگر با بقیه مخالفان جمهوری اسلامی بر سر یک میز بنشیند و از ائتلاف و همدلی و ... سخن بگوید، رسانه‌هایش عار دارند تا او را هم‌وزن و همنشین چند سلبریتی و فعال مجازی به تصویر بکشند.

در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، بازمانده رژیم سابق به همراه چند چهره‌ اپوزسیون خارج کشور گرد هم آمدند تا برای اتفاق نظر علیه جمهوری اسلامی ایران جلوی لنز رسانه‌ها همراه شوند یا به عبارت بهتر نمایش هماهنگی را به اجرا درآوردند.

«صدای آمریکا» در این باره نوشت: «دانشگاه جُرج‌تاون شهر واشنگتن بعدازظهر جمعه ٢١ بهمن‌ماه به وقت شرق آمریکا میزبان نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» با حضور هشت چهره سرشناس مخالف جمهوری اسلامی بود. در این نشست حامد اسماعیلیون دبیر و سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲، نازنین بنیادی فعال حقوق بشر و هنرپیشه، شاهزاده رضا پهلوی، شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، گلشیفته فراهانی هنرپیشه و فعال حقوق بشر، علی کریمی ملی‌پوش سابق فوتبال ایران و فعال حقوق بشر، و عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان ایران به طور حضوری و ویدئویی سخنرانی کردند.»

نشستی که از ابتدا، نتیجه‌اش پیدا بود

«بی‌بی‌سی فارسی» رسانه‌ای بود که در ترسیم این نشست و ترکیب آن گزارش داد: «بسیاری از این هشت چهره سیاسی انتقاد می‌کنند که بعضی‌ از آنها سابقه سیاسی ندارند و چهره‌های مناسبی برای نمایندگی اپوزیسیون نیستند در حالی که در داخل ایران چهره‌های حقوق‌دان و سیاستمدار معتبری که خواسته‌های مردم ایران را بهتر از هر کس می‌دانند در این جمع حضور ندارند. بسیاری هم هنوز رهبری ائتلاف را موضوع مهم و حل‌نشده می‌دانند و سوال اصلی‌ آنها این است که ائتلاف اپوزیسیون را چه کسی رهبر می‌کند.»

این گزارش می‌افزاید: در عین حال دعوای مجازی هم بین طرفداران سلطنت و کسانی که مخالف بازگشت خاندان پهلوی بر سر قدرت هستند همچنان در جریان است. ‌عده‌ای معتقدند حضور رضا پهلوی مانع اتحاد بقیه جریان‌ها خواهد شد چون شماری از گروه‌ها به دلیل سابقه حکومت شاه که او را پادشاهی مستبد می‌خوانند، حاضر به ائتلاف با او نیستند و کمپین «من وکالت می‌دهم» را هم مانعی در راه شکل‌گیری این اتحاد می‌دانند.

میزان تمرکز بر «رضا پهلوی» در پست‌های تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی پیداست. در میان ۱۵ پست مرتبط با نشست از پیش از برگزاری تا نیم‌روز ۲۲ بهمن، تمرکز ویژه ۵ پست روی بازمانده رژیم گذشته بود.

رسانه‌هایی که استقبال کردند و آن‌هایی که نخواستند بازتاب دهند

بررسی و حلاجی محتوا و تعداد پست‌های تلگرامی سایر شبکه و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی نتایج جالبی را درباره رویکردشان به نشست یادشده ارائه می‌دهد.

همچنان که انتظار می‌رفت «ایران اینترنشنال» پرونده‌ای ویژه برای گردهمایی هشت‌نفره ضدجمهوری اسلامی گشود و از عصر ۲۱ بهمن تا نیمروز ۲۲ بهمن، تعداد ۴۳ پست در این باره انتشار داد که در ۱۲ پست تمرکزی ویژه روی (حدود یک چهارم) رضاپهلوی صورت گرفته است. این رویداد حتی در رسانه «افغانستان اینترنشنال» هم که فقط مختص اخبار این کشور است انعکاس یافت.

نکته قابل توجه اینکه دیگر اینکه، رسانه سعودی یعنی «العربیه» فقط به انتشار یک خبر بسنده کرده و در ۲۴ ساعت پیرامون نشست، به صورت پرتکرار به نمازجمعه اهل سنت زاهدان و زلزله ترکیه و سوریه پرداخت.

 

دیگر رسانه‌هایی که توجه چندانی به این رویداد نشان ندادند «رادیو بین‌المللی فرانسه» بود که خبری را منتشر نکرد و کانال تلگرامی «دویچه‌وله فارسی» از میان ۳۹ مطلب روز برگزاری نشست، فقط ۲ مطلب را به نشست هشت چهره مخالف جمهوری اسلامی اختصاص داد.

«رادیو زمانه» که ۲۱ بهمن، ۲۳ مطلب(پست) تلگرامی منتشر ساخت، از روی عمد این رویداد را نادیده گرفت و به جای آن، سه محصول گزارشی درباره انقلاب اسلامی و دلایل آن انتشار داد که خاندان پهلوی را نشانه می‌گرفت. رسانه مرجع حقوق‌بشری‌های اپوزسیون یعنی «ایران وایر» نیز ترجیح داد به این نشست واکنشی نشان ندهد.

وقتی رسانه انحصاری پهلوی از همنشینی با دشمنان دشمنش عار دارد

در میان رسانه‌های بررسی شده، آمار و محتوای کانال تلگرامی «ایندیپندنت فارسی» و شبکه «من‌وتو» جالب‌توجه‌تر از بقیه است. ایندیپندنت در میان ۱۵ مطلب مرتبط، ۱۱ مطلب را به طور ویژه به رضا پهلوی اختصاص داد و تلاش کرد او را محور اصلی اپوزسیون قرار دهد. آن هم در حالی که در ۲۹ مطلبی که کانال تلگرامی صدای آمریکا از عصر ۲۱ بهمن تا نیم‌روز ۲۲ بهمن انتشار داد، ۷ مطلب به رضا پهلوی و ۷ مطلب به «مسیح علینژاد» تعلق دارد و در رده بعدی «حامد اسماعیلیون» قرار گرفته است.

مقایسه این دو نشان می‌دهد هرچقدر رسانه انگلیسی خواسته نقش رضا پهلوی را برجسته‌سازد، رسانه دولت آمریکا کوشیده، کارمند خود را همسطح بازمانده پهلوی معرفی کند.

از سوی دیگر باید به ۷۲ مطلبی اشاره کرد که کانال تلگرامی شبکه من‌وتو در ۲۴ ساعت منتشر کرد و در آن ۵ پیام درباره «وکالت به رضا پهلوی» گنجاند اما اشاره‌ای به همنشینی او با هفت چهره اپوزسیون دیگر نکرد تا نشان دهد این رسانه انحصاری سلطنت‌طلبان قیاس نماد سلطنت‌طلبی با سایر چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی را ننگین می‌شمرد.

جمع‌بندی

نگاهی به فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی نشان از این واقعیت دارد که برخلاف دست دادن‌ها و همدیگر را در آغوش کشیدن‌ها و پیام مشترک دادن‌ها، شکافی عمیق میان چهره‌های اپوزسیون جمهوری اسلامی وجود دارد چنان‌که راه افتادن پویش وکالت به رضا پهلوی در اواخر دی‌ماه، بسیاری را از گروه‌های موسوم حقوق‌بشری و جمهوریخواه و ... تا تروریست‌های مجاهدین خلق را علیه آنان برانگیخت.

از سوی دیگر نمایش‌هایی که پیش چشم رسانه‌ها در جریان نشست‌هایی همچون گردهمایی دو روز پیش صورت می‌گیرد نشان می‌دهد سلطنت‌طلبان بیشتر به دنبال استفاده و به عبارتی سوارشدن بر تکاپوی تبلیغاتی و رسانه‌های سلبریتی‌ها و سایر چهره‌های مخالف خارجی هستند تا نشستن کنار آنان برای دستیابی به یک هدف مشترک.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات