۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۲۹۵۷۷
یادداشت؛

مبارزه برای حوزه مطلوب

مبارزه برای حوزه مطلوب
امام امت امروز ما که آیت الله العظمی امام خامنه ای است همواره دلسوزانه و پدرانه نیازهای حوزه علمیه را بارها بیان فرموده‌اند و با گوش شنوا انتقادات و گلایه‌های طلاب را پذیرا بوده اند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» [۱] این یک سنت الهی است که تا اراده قومی و ملتی و جامعه منعطف به چیزی نشود، تغییری حاصل نخواهد شد. وقتی رویکردها دگرگون شد احوال حاکم بر جامعه  هم دگرگون خواهد شد. اگر ملت ایران اسلامی همه یک دل به آنچه که امام بزرگوار می‌فرمود باور نداشت و اراده نکرده بود، هرگز شاهد انقلاب بی مانند همچون انقلاب اسلامی نبودیم. این یک سنت است و عالم بر پایه همین سنن است که می گردد و راه نیل به اهداف از درون همین سنت ها می‌گذرد.

بحث ها در حوزه تراز انقلاب اسلامی و مطلوب امامین انقلاب فراوان است؛ همچنان که موانع نیز. دغدغه ها هم خاموشی ندارد و نسل جدید برای رسیدن به حوزه‌ای که توانایی پاسخگویی در عصر جدیدی که با انقلاب اسلامی آغاز شده است، می‌تپد و سعی می‌کند رشدی بیافریند اما گاهی ناکام می‌ماند.

امام امت امروز ما که آیت الله العظمی امام خامنه ای است همواره دلسوزانه و پدرانه نیازهای حوزه را بارها بیان فرموده اند و با گوش شنوا انتقادات و گلایه‌های طلاب را پذیرا بوده اند. اما راهی که ایشان ما را به آن فرا می خوانند، راهی است که از آن غفلت ورزیده ایم و با مراعات نکردن بایسته های اثرگذاری در این مسیر میراثی جز نا امیدی برای خود باقی نگذاشته ایم.

رهبری عزیز انقلاب، ما را از یاس و ناامیدی باز می‌دارند و امید می‌دهند که اگر تلاش کنید نتیجه در انتظار شماست. این خطوه شیطانی را از خود برانید که نصرت الهی در انتظار مجاهدان است. ما را رها نمی‌کند و راه را برای ما نمایان می‌کند. شیوه و سنت را متذکر می‌شود تا پای در مسیر خطا نگذاریم و از تلاش مجاهدانه و حفظ انگیزه تا کار تشکیلاتی و جمعی، چرا که یدالله مع الجماعة. کنش‌های فردی در مقابل جریان های اجتماعی بی ثمر است. برای تحول اجتماعی به کنش اجتماعی محتاجیم و همواره باید به طریق متناسب در جهت نیل به حوزه آرمانی در عصر انقلاب اسلامی طی مسیر کنیم.

ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «باید مبارزه کرد؛ بدون مبارز هیچ چیز به دست نمی‌آید. حوزه مطلوب هم با مبارزه به دست می‌آید. شما انتقادهایی به حوزه دارید؛ خیلی خوب، این حوزه‌ای که شما می‌خواهید و به قول شما امروز وجود ندارد، این را به وجود بیاورید؛ شما به وجود بیاورید. حوزه را اراده شما و خواست شما به وجود می‌آورد. بله شما آن جایگاه مدیریتی و پشتیبانی منابع مالی را که بخواهید مثلاً فرض کنید یک تصمیمی بگیرید و فوراً به آن عمل بکنید ندارید اما تحقق خواسته های مطلوب صرفاً با داشتن یک مدیریت و داشتن منابع مالی به دست نمی آید. چیز دیگری لازم است و آن چیزی دیگر همانی است که شما دارید؛ انگیزه، میل، وضوح مطلوب و غایت مورد نظر. اینها لازم است و باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی آید. این حوزه مطلوب را هم باید با مبارزه بدست آورد. البته مبارزه معنایش زنده باد مرده باد نیست؛ معنایش مبارزه سیاسی نیست؛ یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن و متشکل شدن. بنابراین این حوزه را شما درست کنید.»[۲] 

[۱] سوره مبارکه رعد آیه ۱۱

[۲] بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران (۱۳۹۶/۰۶/۰۶)

 

 

 

ارسال نظرات