انقلاب اسلامی، مردمی ترین انقلاب دنیاست
به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در تقارن با چهارمین سالروز صدور بیانیه گام دوم و بیستمین سالروز انتشار نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب در پاسخ به جمعی از نخبگان و فضلای حوزه علمیه، دومین همایش ملی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظله العالی) با حضور اندیشمندان و نخبگان در مرکز همایشهای کتابخانه ملی برگزار شد.
حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، سیدمحمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجتالاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، فاطمه رایگانی عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب سلامالله علیها و پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی، مسعود فیاضی رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی و فاطمه قاسمپور نماینده مجلس شورای اسلامی در این همایش به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
ارائه 32 مقاله در کارگروههای تخصصی
محمدحسین ضمیریان، معاون اندیشگاه و دبیر کمیته علمی همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن تبریک پیروزی انقلاب با اشاره به حضور گسترده مردم آزاداندیش و آزاده ایران و جلوه پررنگ جوانان در راهپیمایی عظیم یومالله 22 بهمن در سراسر کشور، که موجب تحیّر و انفعال بیش از پیش دشمنان ایران و انقلاب شد، اظهار داشت: بار دیگر ملت مقاوم و اندیشمند ایرن، مانع شدند اختلاف سیاسی و اختلافنظرهای سطحی در جامعه، دستاویز اغراض تفرقهجویانه دشمن شود و قهرمانانه و متحد جلوه کردند.
ضمیریان بیان داشت: با آغاز فعالیتهای تبلیغی و اطلاع رسانی، اعضای کمیته اجرایی با چکیدههای فراوان ارسالی به دبیرخانه همایش «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» مواجه شدند. در این میان تا وعدههای زمانی مشخص و تمدیدشده، چکیدههای قابل ارزیابی به عدد 133 چکیده رسید؛ این چکیدهها توسط کمیته اجرایی به کمیته علمی که ارزیابی چکیدهها را بر عهده داشت ارجاع شد و از میان 133 چکیده مقاله به کمیته علمی همایش، 90 مورد، شایسته نگارش مقاله برآورد شده و به نویسندگان جهت نگارش ابلاغ و یادآوری صورت گرفت. از چکیدههای ارزیابیشده اکنون 90 چکیده در قالب کتابچه چکیده مقالات چاپ شده است. لازم به یادآوری است که از میان چکیدهها نیز 60 مقاله دریافت، ارزیابی و بررسی شد، از هر جهت هم چکیدهها و هم مقالات حاوی ایدههای ارزنده درباره فکرورزی و آزاداندیشی در انقلاب و گام دوم انقلاب اسلامی هستند.
وی در ادامه به نمایندگی از داوران و اعضای کمیته علمی همایش از نویسندگان که ایدهها و راهبردهای خود را با اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف نورانی گام دوم انقلاب اسلامی به اشتراک گذاشته و آنها را در معرض ارزیابی و داوری قرار دادند، قدردانی کرد و گفت: امروز 32مقاله از 60 مقاله پیشگفته در کارگروههای تخصصی )منطبق بر اندیشکدههای 8گانه اندیشگاه) ارائه خواهند داشت و در فرصت بسیار نزدیک پس از همایش نیز مجلد مقالات نیز برای بهرهمندی صاحبنظران و اندیشمندان و کارشناسان مطالعهگر، مطالبهگر انقلابی، آزاداندیش و فکور، به چاپ میرسد.
ضرورت تبیین تصور دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب
حجتالاسلام علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تبریک چهل و پنجمین بهار انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: مهمترین موضوع آینده انقلاب تبادل نظر و هماندیشی بیشتر جوانان در عرصههای مختلف بیانیه گام دوم است.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا با تاکید بر پیشبرد و عمقبخشی مقاصد، اهداف و ایدههای بیانیه جامع و آیندهنگرانه گام دوم انقلاب گفت: چهار سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب میگذرد و سئوال امروز دغدغهمندان چگونگی و میزان اجرای این بیانیه است.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با انتقاد به نگاه و تصور سیاست ابلاغی یا اسناد اجرایی دانستن این بیانیه تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب یک بیان و تبیین جامع ناظر به آینده است. اگر در بخشی از این بیانیه از گذشته سخن میگوید برای عبرت گرفتن از خلاءها و حفظ نقاط قوت برای آینده است.
وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب مقدمهای برای شناخت بیشتر خلاءها و نیازها و الگو و نقشهراه داشتن برای آینده است، افزود: این بیانیه بر عدالت و حرکت دولتهای نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مبانی دین مبین اسلام و آرمانهای انقلاب تاکید دارد.
حجتالاسلام ذوعلم خاطرنشان کرد: اجرای بیانیه گام دوم انقلاب به دوش جوانان توام با توانمندی و خلاقیت و با بهرهگیری از تجربهها و دانش پیشکسوتان است.
وی ادامه داد: این بیانیه بهرهمند از جوهره اندیشه و فکری غنی است تا به یک نگاه در آحاد جامعه و فرهنگ غالب بر نظامات شود و تا زمانی که رسانهها درک عمیقی نسبت به آن نداشته باشند یا کاری صورت نمیگیرد و یا اگر کاری هم انجام شود احتمالا ظاهری، کلیشهای و ... خواهد بود که شاید در عمل به این فکر نیز ضربه بزند.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رویکرد این بیانیه را اندیشهورزانه دانست و خاطرنشان کرد: امید است در دانشگاه و حوزه اندیشهورزی به بیانیه گام دوم بپردازند و راهبردهای اجرایی آن در راستای انتقال دادن این مفاهیم به نسل آینده را تدوین کنند.
وی جوانان را جامعه هدف بیانیه گام دوم انقلاب دانستند و با بیان این سئوال که رسانهها و دستگاههای دینی به چه میزان پیام این بیانیه را منتقل کردهاند، تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب برای جوانان پیام امید دارد و با تاکید بر اینکه جوانان امید آینده کشور هستند و نظام با آنان اعتماد دارد، جوانان باید به چگونگی تحقق، استمرار و تعمق آن بپردازند.
حجتالاسلام ذوعلم آرمانهای انقلاب را مولفههای تمدنساز اسلامی خواند و گفت: برخی جوانان امروز بهدلیل غفلت صورت گرفته و ورود آنان به فضاهای ساخته شده توسط دیگران گاهاً با تحریف ارزشهای عمیق انقلاب در حوزه آزادی، اخلاق، معنویت، عقلانیت و ... روبرو هستند که نیاز است ارزشها بهدرستی تبیین شود.
انقلاب اسلامی ایران بزرگترین و مردمیترین انقلاب دنیاست
سید محمد حسینی، معاون رئیس جمهور در امور مجلس با اشاره به راهپیمایی عظیم 22 بهمن ماه، مشارکت مردم را یکی از دستاوردهای بیانیه گام دوم خواند و تاکید کرد: مشارکت بیبدیل مردم در برگزاری جشن باشکوه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خوار چشم دشمنانی بود که با هجمه گسترده رسانهای خود در پاییز امسال عنوان میکردند انقلاب اسلامی سالگرد پیروزی خودش را نخواهد دید.
وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب از انسجام و جامعه نگری برخوردار است، گفت: این بیانیه را شخصیتی نوشتند که خودشان از ابتدا در انقلاب بودند و در 40 سال گذشته در جایگاه ریاست جمهوری بودند و هم اشرافیت کامل به مباحث اعتقادی، جهانی، انقلابهای مختلف و ... داشتند.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس با اشاره به هشت فصل بیانیه گام دوم انقلاب، به مقایسه انقلاب اسلامی با انقلابهای جهان پرداخت و افزود: اندیشههایی که در هیچ کجای دنیا (نه شرق و نه غرب و ...) نیست را در جمهوری اسلامی ایران میتوان دید، در بیانیه گام دوم انقلاب آرمانگرایی را در کنار واقعنگری است.
وی با نقد دیدگاههای تحقیرآمیز برخی مسئولان گذشته نسبت به انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان تحقیر شوند و خودباور نباشد قطعاً نمیتوانند نهاد و دستگاه را به جایی برسانند، باید اگر از عدالت سخن به میان میآید آن را در برنامه پنجساله، اخذ مالیات و ... دید.
حسینی با اشاره به برخی سیاهنماییهای صورت گرفته در ارتباط با انقلاب اسلامی بیان داشت: هرکس به ایران سفر میکند و برمیگردد نگاهش به ایرانی که غربیها برای آن ترسیم کرده بودند، تغییر میکند، انقلاب اسلامی ایران بزرگترین و مردمیترین انقلاب مطرح در دنیا است.
وظایف دانشگاه در گام دوم انقلاب
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به موضوع نظریهپردازی در حوزه علم و دانش گفت: بدترین برخورد با سخنان رهبری صورتگرایانه است.
وی مقطع کنونی را عصر تقابل تمدنی دانست و افزود: دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان رسالت مراکز علمی و دانشگاهی در بیانیه گام دوم پرداخت و بیان داشت: خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی از رسالتهای برجسته دانشگاه در گام دومم انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه باید به آزاداندیشی و فضای تولید علم رو بیاورد، دانشگاه معلق در گام دوم انقلاب معنایی ندارد. امروز دانشگاه باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهد.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه سازنده جامعه است، اظهار داشت: امروز باید رویکرد صورتگرایی نسبت به علم و حکمت رهبر معظم انقلاب را به شکلگرایی تغییر دهیم و به سمت پیادهسازی فرامین و منویات معظمله گام برداریم.
تشریح ملزومات فکرورزی / علل جاودانگی ارزشهای انقلاب
حجتالاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب، متن آیندهنگرانه برای مسئولان و آحاد مردم است.
وی گفت: انقلاب اسلامی با دیگر انقلابها متفاوت است چون مردم توانستند پایدار بمانند و انقلابی ماندند و انقلاب را با همان ویژگی، اصالت و ارزشمندی حفظ کردند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش فکرورزی را یک سازوکار محقق شدن هدف دانست و افزود: فکرورزی نه یک مضمون بلکه سازوکار برای تحقق چشمانداز بیانیه گام دوم انقلاب است.
وی علت ماندگاری ارزشهای انقلاب را آمیختن ارزشها با ایمان قلبی مردم دانست و خاطرنشان کرد: نقطه کور دستگاههای محاسباتی دشمن این است که آنان هنوز درنیافتن که ارزشها با جان و دل مردم آمیخته شده است.
حجتالاسلام لطیفی در ادامه به چرایی ممزوج شدن آرمانها با جان مردم پرداخت و گفت: جهت دوم فکرورزی این است که امتداد استوار ماندن ارزشهای انقلاب در نسل جدید هم ممزوج شدن آرمان و دل مردم و از سخن و کلام خارج شدن و در عمل جاودان ماندن است و ماندگار شدن این مهم در نسل جدید نیازمند پرورش فکر نسل نو با بهرهگیری از تفکر و راه انتقال جدید است.
وی بصیرت را لازمه فکرورزی دانست و افزود: بصیرت به نوع نگرش عمق میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: بنای دوم نگرش در گام دوم انقلاب اسلامی، فکرورزی تاریخی انتقادی است که در آن باید به نقدر خو و دیگران پرداخت و بیش از اینکه دیگران به نقد بپردازند خودمان به نقد خودمان بپردازیم و تاریخ نیز جولانگاه حق و باطل است و مسیری برای الهی شدن و تلاش در جهت عبرت گرفتن از لغزشهاست.
تبیین رسالتهای امروز جریان اصیل انقلاب
فاطمه رایگانی، رایگانی عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب سلامالله علیها به بیان ویژگیهای عصر کنونی پرداخت و گفت: عصر کنونی، عصر امام خمینی (ره)، عصر جدید عالم و عصر معنویت است. عصری که شعارهای انقلاب با آرمانها و فطرت گره خورده است.
وی افزود: زمانی که آرمانها به صحنه عمل میآیند، دشمنیها هم عملی میشود.
این پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی عنوان کرد: جریان اصیل انقلابی موظف است آرمانها را بازاندیشی تا عادی انگاری نشود و مباحث دیگری را جایگزین آرمانهای راستین نکنند.
وی ادامه داد: فکرورزی میتواند پیشران انقلاب شود و خوانش درست انقلاب را رقم بزند.
اهمیت فکرورزی و آزاداندیشی در تمدنسازی
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تبریک حماسه حضور مردم با بیان اینکه دوام، بقاء و اعتبار هر تمدن و فرهنگ به میزان عقلانیت آن است، اظهار داشت: لازم است با تمام وجود در سهگانه معنویت، عدالت و عقلانیت تامل داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت فکرورزی در آموزش و پرورش عنوان کرد: نیاز است از فرصت 12 ساله تربیت فرزندان در آموزش و پرورش استفاده بهینه شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرد خوشبخت و سعادتمند را کسی دانست که فکر کردن را بهدرستی آموخته باشد و گفت: افرادی که در مدرسه فکر کردن را آموزش بدهند بهترین خدمت را به دانش آموز کرده است.
وی با تاکید بر اینکه تمدنهایی که از لحاظ فکری دچار آسیب شده باشند، دوام پیدا نمیکنند، افزود: امروز غرب دچار عدم تعقل و سازگاری داخلی شده است و از صدر تا ذیل کارهایی که میگویند، تحقق پیدا نمیشود.
حدادعادلی با بیان اینکه دفاع عقلانی تحکیم پایههای تمدنساز است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر فکرورزی و آزاداندیشی تاکید فراوان دارند.
وی ادامه داد: امروز باید مفاهیم را به عمل تبدیل کنیم. در 44 سال گذشته خلاء کشور عدم تحقق مفاهیم در عرصه عمل است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: لازمه امروز کشور تدوین فرآیند تبدیل مفاهیم به راهبرد و فرآیند عملیاتی است. امروز آنقدر که در مدارس در ارتباط با اخلاق سخن میگوییم به تربیت توجه نداریم.
وی مفاهیم خوب را خوب عمل کردن را هنر دانست و افزود: همانگونه که در حوزه اقتصاد، اقتصاد میاندستی حلقه واصل و اثرگذار است و صنایع بالادستی را به صنایع پایین دستی پیوند میدهد در حوزه اجرا نیز باید برای مفاهیم و اصول، سازوکار و راهبرد تعریف کنیم.
حدادعادل تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است فضاهای علمی و دانشگاهی آییننامهای در راستای بیان گفتمان موافق و مخالف و تضارب آراء تدوین شود.
بیانیه گام دوم انقلاب کلان نقشه برای 40 ساله دوم انقلاب است
مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی، بیانیه گام دوم انقلاب را یک کلان نقشه برای حرکت 40 ساله دوم انقلاب دانست و گفت: این بیانیه باید امتداد پیدا کرده و به صحنه عمل و اجرا بشود و شاهد گامهای عملیاتی آن باشیم.
وی با تاکید بر تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به الگوی عملیاتی افزود: رهبر فرزانه انقلاب 22 سال قبل بر جنبش نرمافزاری و تولید علم و دانش توجه دادند و امروز کارکرد دانشگاهها، هیئتهای اندیشهورز و ... تولید فکر و نظریه است.
رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی خاطرنشان کرد: باید به رابطه تولید علم و فکر توجه شود و فکر خلاءها را احصاء و پرکند.
لزوم الگوسازی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
فاطمه قاسمپور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید 20 سال قبل رهبر معظم انقلاب به اندیشهورزی، این مهم را اصلی اساسی در تمدنسازی دانست و بر ایجاد فهمی مشترک در ارتباط با اندیشهورزی تاکید کرد.
وی گفت: امروز نیاز هست نسبت به عدم تفاهم نسبت به مفاهیم آسیبشناسی دقیقی صورت بگیرد.