۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۷۲۹۶۳۰

نشست هدایت شغلی طلاب و روحانیون برگزار شد

نشست هدایت شغلی طلاب و روحانیون برگزار شد
اولین نشست از سلسله نشست‌های مشاغل حکومتی روحانیون با حضور مدیران برخی از مراکز آموزشی – حمایتی فعال در این عرصه برگزار شد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست هدایت شغلی طلاب و روحانیون، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مشاغل حکومتی روحانیون با حضور حجج‌اسلام نجفی، اسداللهی، فتاحی معصوم و علوی تبار در پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت و به همت گروه حوزه و نظام این پژوهشکده برگزار شد.

در این نشست تغییر و تحولات مشاغل حکومتی روحانیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیرات مثبت و منفی مراکز تأسیس‌شده در این خصوص مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام نجفی دبیر این جلسه با بیان مقدماتی در خصوص شئون کارکردی طلاب در گذشته و پس از دوران انقلاب اسلامی در خصوص تأثیر مراکز آموزشی - حمایتی طلاب که نقش واسطه بین مجموعه‌های متقاضی طلاب و طلبه‌هایی که خواهان کار در این مجموعه‌ها هستند، کارکرد مثبت و منفی این مجموعه‌ها را مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام فتاحی معصوم مدیر مجموعه مسیر طلبه و سامانه بارش در خصوص این دو مجموعه گفت: مسیر طلبه و سامانه بارش دو مجموعه مستقل و به هم مرتبط هستند مدل کار این دو مجموعه به این صورت است که ما پس‌ازاینکه از طریق ثبت‌نام در سایت افراد را احراز صلاحیت اولیه می‌کنیم، با برگزاری دوره‌های آموزشی، طلبه‌ها را برای حضور در مجموعه‌های متقاضی آماده می‌کنیم و سپس به مراکز متقاضی معرفی می‌نماییم.

وی در خصوص چرایی معرفی طلاب از طریق این مراکز گفت: برخی اساتید سنتی حوزه، دایره کارکردهای طلبگی را بسیار محدود کرده‌اند برخی طلاب با آرمان‌های این طیف از اساتید جلو می‌روند و سپس با مشکلات معیشتی، کارکردی و هویتی مواجه می‌شوند درحالی‌که اگر حوزه متولی تکثیر الگوهای کاری طلبگی شود آن زمان نه نگرانی هویتی داریم نه نگرانی الگوسازی، نه نگرانی معیشت طلبه‌ها را و اکنون باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام اسداللهی مدیر مرکز مشاوره اقتصادی کنشگران اجتماعی حوزه با بیان پنج گام مؤثر در فعالیت‌های شغلی طلبه‌های جوان گفت: بررسی‌های ما نشان داد که بسیاری از طلبه‌ها در مسئله کار و مسائل شغلی پس از ورود با مشکل مواجه می‌شوند. ازاین‌رو پنج گامی را که باید هر طلبه‌ای برمی‌داشت تا به یک مسیریابی شغلی می‌رسید را ترسیم کردیم: ایجاد انگیزه، تغییر ذهنیت، استعداد سنجی، هدایت شغلی و درنهایت پشتیبانی پس این پنج گام و البته مشاوره حقوقی را در دستور کار خود قراردادیم تا طلبه‌ها با سهولت بیشتری به مجموعه‌های متقاضی بپیوندند.

حجت‌الاسلام اسداللهی در ادامه افزود: برخی طلابی که برای کار به ما مراجعه می‌کنند دنبال مشاغل زودبازده هستند درحالی‌که برنامه ما برای کاریابی طلبه‌ها، معمولاً بسترهای کاری دیربازده است.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام علوی تبار مدیر مجموعه رزقی نو درباره مسائل هویتی طلاب گفت: بحث معضلات هویتی طلبه‌ها یک واقعیت انکارناپذیر است بنده در حوزه کاری خودم خیلی از افراد را می‌بینم که مشکلاتی در خصوص هویت طلبگی دارند خصوصاً اینکه حوزه اصلاً برای برخی از شئون طلاب ارزشی قائل نیست به نظر من برای اینکه آسیب کمتری در این حوزه ببینیم بهترین روش این است که حوزه برخی تغییرات را بپذیرد و از آن حمایت کند.

همچنین در این نشست مسائل متعدد دیگری ازجمله آینده این مراکز، تأثیرات آن‌ها بر مشاغل برخی روحانیون، نوع آموزشی دهی آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظرات