۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۲۹۶۷۲

جزئیاتی از سریال قرآنی حضرت یحیی

جزئیاتی از سریال قرآنی حضرت یحیی
مؤسسه‌ای که سریال "یوسف پیامبر" را ساخت قرار است از روز مبعث سریال قرآنی جدیدی را شروع کند که در دلِ داستانش، سه پیامبر هم‌عصر را روایت خواهد کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همزمان با روز مبعث، پیش‌تولید سریال حضرت یحیی(ع) رسماً آغاز می‌شود، فرآیندی که به‌گفته حامد حقیقت تهیه‌کننده و مدیر مؤسسه سینمایی «نگار فیلم تبیان» تا دو سال طول می‌کشد.

فیلمنامه این سریال بیش از سه سال زیر نظر مشاوران، کارشناسان و پژوهشگران این مؤسسه که سابقه و تجربه دیرین در همکاری سریال‌های تاریخی و قرآنی داشته‌اند، به نگارش درآمده است و در پژوهش فیلمنامه، از معتبرترین متون اسلامی و نیز مشترکات اسلام با سایر ادیان توحیدی استفاده شده است.

البته مقدمات ساخت این سریال از جمله انتخاب و طراحی دکور، لباس، جلوه‌های ویژه و...، از مدت‌ها پیش آغاز شده است. تمامی بودجه این سریال با استفاده از جایگاه و ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی مؤسسه سازنده و از سوی برخی دوستداران سریال‌های قرآنی و قصص انبیاء(ع) در بخش خصوصی تأمین شده است و آن‌طور که گفته شده است بودجه‌ای دولتی و یا بودجه نهادها به هیچ وجه در تولید این سریال دخالتی ندارد.

حقیقت درباره پخش این سریال که گفته می‌شود در نمایش خانگی و پلت‌فرم‌ها خواهد بود، گفت: تلویزیون خانه ماست و هیچ‌وقت همکاری با تلویزیون را انکار نکردیم، اما با توجه به مشکلات مالی تلویزیون و بوروکراسی‌هایی که وجود دارد، ترجیح دادیم منابع مالی این پروژه از بیرون سازمان صداوسیما تأمین شود و پس از تولید بهتر می‌توانیم درباره بسترِ پخش آن تصمیم‌گیری کنیم، در واقع هم برای پلت‌فرم‌ها و هم پلت‌فرمِ تبیان که در حال طراحی است و هم‌ ان‌شاءالله برای سازمان صداوسیما که معتقدیم مخاطبان واقعی ما آنجا هستند، برنامه‌ریزی پخش داریم، البته کنار همه این‌ها، با توجه به بازتاب خوب یوسف پیامبر در کشورهای خارجی، حتماً به بستر پخش بین‌المللی هم می‌اندیشیم.

این تهیه‌کننده درباره جزئیات دیگر ساخت این سریال توضیح داد: پیش‌بینی‌ ما برای پیش‌تولید و تولید حدوداً دو سال است، البته رسماً از سال قبل مقدمات کار را شروع کرده‌ایم و لوکیشن‌ها مشخص‌اند. برای ما فیلمسازی دینی در ایران به‌عنوان خاستگاه ام‌القرای جهان اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که پیشنهادهای مختلفی داشتیم و بسیاری از کشورها خواستند این سریال‌های دینی را در خاک آنها بسازیم و بگوییم محصول مشترک ایران و فلان کشور؛ اما خودمان اصرار داریم این فیلم و فیلم‌های این‌چنینی در خاک خودمان ساخته شوند و تا آن‌جایی که امکان دارد از ظرفیت‌های هنرمندان داخلی که فوق‌العاده‌اند استفاده شود.

وی در خصوص انتخاب بازیگران برای این سریال قرآنی، ابراز کرد: فیلمسازی در حوزه انبیاء یک‌سری اقتضائات و الزاماتی دارد مثل درک محتوا که بحمدالله هنرمندان داخلی تا حدود زیادی این‌‌گونه محتوا را متوجه می‌شوند و درک می‌کنند، عوامل پشت دوربین هم کسانی باشند که با باور سراغ ما بیایند. بیشتر از 30 سال در این عرصه حضور داشته‌ایم و به این تجربه رسیده‌ایم که انتخاب عوامل در دیده شدن کار خیلی مؤثر است و حتماً با نکته‌سنجی و دقت عمل وارد این حوزه خواهیم شد.

تهیه‌کننده سریال حضرت یحیی(ع) در مورد داستان این مجموعه 36قسمتی، گفت: در این سریال سه پیامبر حضور دارند؛ در واقع گوشه‌هایی از زندگانی حضرت زکریا(ع)، بخش‌هایی از دوران نوجوانی حضرت عیسی(ع) که هم‌عصرند و مادر گرامی ایشان حضرت مریم مقدس(س)؛ ازآن‌جایی که حضرت یحیی(ع)، مورد توجه و احترام ویژه مسیحیان جهان هم قرار دارد، از این جهت ساخت داستان زندگی این پیامبر گرانقدر توسط یک کشور اسلامی، می‌تواند بهترین اتفاق را در تعامل فرهنگی و پیوند بین ادیان توحیدی رقم بزند.

حقیقت در پاسخ به این سؤال که "با توجه به نظر بسیاری از کارشناسان به ساخت سریال درباره پیامبر اکرم(ص)، تولید فیلم و سریال در خصوص ایشان را در دستور کار دارید؟"، خاطرنشان کرد: ضرورت ساخت درباره زندگی شخصیت پیامبر اکرم(ص)، انکارناپذیر است؛ باید برای پیامبر مهربانی‌ها فیلم بسازیم اما دو مقوله وجود دارد؛ اول شرایطی است که باید در دنیا فراهم شود، ما می‌خواهیم قصه از مرزها عبور کند، دیدید آقای مجیدی زحمت کشیدند و فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) را ساختند چه مقاومت‌هایی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دیدیم که برخی از فیلم‌ها با همه اهمیت‌شان مثل «مختارنامه»، چندان از مرزهایمان عبور نکرد اما یوسف پیامبر ده‌ها کشور دنیا دیدند، این مشکل به‌خاطر شرایطی است که بر دنیا تحمیل کردند. ما امیدمان این است که با سریال «حضرت یحیی(ع)» و کارهای قرآنی دیگر ارتباط‌مان را با مخاطبان جهانی به‌روزرسانی کنیم، ان‌شاءالله یک سریال جدید و فاخر و طولانی برای پیامبر اکرم(ص) جزو اهداف مؤسسه ما به‌شمار می‌رود، اما تردید نکنید کار درباره انبیاء ساختن یعنی قصه‌های قرآنی را روایت کردن؛ و قرآن معجزه پیامبر اکرم(ص) است.

این تهیه‌کننده سریال‌های قرآنی در پایان به این نکته اشاره کرد: قطعاً برای ساخت سریال «حضرت یحیی(ع)» از ویژوآل افکت و قطعاً به‌روزتر از قبل استفاده خواهیم کرد، چرا که هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم سرعت عمل‌مان را بالاتر می‌برد، اگر از استانداردهای جهانی حرف می‌زنیم باید به الزامات آن استانداردها در حد توان‌مان وفادار باشیم.

پس از پخش سریال یوسف پیامبر(ع) و بازتاب‌ها و استقبال وسیع داخلی و جهانی و همچنین پس از درگذشت زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور، این نخستین سریال تاریخی است که در حوزه «انبیا» توسط جمعی از دوستان و همراهان آن مرحوم در این مؤسسه تولید می‌شود.

آخرین یادگاری کارگردان یوسف پیامبر یعنی فرج‌الله سلحشور، روی میز تحقیق و پژوهش دوباره ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان جدید سریال "موسی(ع)" است و باید دید این مجموعه تلویزیونی چه سرانجامی می‌گیرد، و از طرفی دیگر، آیا این سریال دینی و مذهبی و کار تاریخی تبیان می‌تواند آن جذابیت‌ها و موفقیت‌های کارهای گذشته‌شان را تکرار کند و مجموعه "یحیی(ع)" هم می‌تواند ظرفیت بین‌المللی شدن پیدا کند یا خیر؟

ارسال نظرات