۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۲۹۷۰۵

پیام آیت‌الله نوری همدانی به دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت»

پیام آیت‌الله نوری همدانی به دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت»
همزمان با برگزاری دهمین دوره همایش «قرآن، عترت و سلامت» حضرت آیت‌الله نوری همدانی به این همایش پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی به مناسبت برگزاری دهمین همایش «قرآن، عترت و سلامت» پیامی به دبیرخانه این همایش ارسال کرد.

این مرجع تقلید در پیام خود ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش به تشریح جایگاه طبابت در روایات پرداخت؛ این پیام در محل برگزاری این همایش در مجتمع آموزشی امام خمینی جامعه المصطفی برگزار شد.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله ربّ العالمین، ثمّ الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب اله العالمین، ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اهل بیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سیّما بقیة الله فی الارضین.
فکلوا ممّا رزقکم اللّه حلالًا طیّباً و اشْکروا نعْمت اللّه إنْ کنْتمْ إیّاه تعْبدون «114»

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که با حضور نخبگان و فرهیختگان عرصه سلامت در حال برگزاری است، یکی از موضوعات بسیار مهم که در اسلام به آن عنایت ویژه‌ای شده است موضوع حفظ و ارتقاء سلامتی بدن است. دستور به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، ورزش و تحرک بدنی، اعتدال در خوردن و آشامیدن، خواب مناسب و سحرخیزی در قالب سبک زندگی اسلامی به مسلمانان خود دلیل بر توجه اسلام به این امر مهم می‌باشد.

اسلام سلامتی انسان را نعمت و از جمله حسنات خداوند بر بندگانش معرفی می‌کند و حضرت امیر المومنین( علیه السلام) فرمودند(لا عیش اهنا من العافیه) و برای صیانت و حفاظت انسان در ابعاد مختلف روحی جسمی روانی اجتماعی اعتقادی فکری نیز برنامه دارد. بر این اساس باید به این موضوع مهم عنایت داشت. اگرچه تأکید و توصیه اسلام درباره حوزه سلامت بیشتر ناظر بر پیشگیری است اما در اسلام توجه ویژه‌ای بر طبابت و علم پزشکی شده است چنانچه اما صادق (علیه السلام) می‌فرماید: (هر نقطه مسکونی که در آن سه چیز نباشد، کارشان مختل است: اول فقیه عالم به اوضاع زمان و پرهیزکاری، دوم طبیب مورد اعتماد، سوم مدیرخیرخواه مردم) این حدیث به‌خوبی جایگاه ممتاز طبابت و پزشکان را در جامعه از دید اسلام نشان می‌دهد.

از این ‌رو باید به امر طبابت تخصص، علم‌آموزی و نخبه پروری مورد عنایت ویژه قرار گیرد و نکته دیگر که باید مورد توجه باشد سلامت روح است که نقش مستقیم در سلامت جسم دارد و اگر روح انسان آسیب ببیند اثرات منفی آن در جسم انسان ظاهر خواهد شد اگر سلامت روحی و معنوی داشته باشیم می‌توانیم از بعضی از امور که ایجاد کننده بعضی از بیماری‌هاست جلوگیری نماییم. روایات ما برای طبیب و پزشک ارزش و اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است و ما هم بر این اساس به عزیزان ارج می‌نهیم و قدردان زحمات آن‌ها هستیم.

در پایان از همه عزیزان که در برقراری این همایش مهم تلاش نمودند خصوصاً دانشگاه علوم پزشکی استان قم تشکر می‌نمایم.

ارسال نظرات