۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۷۲۹۷۱۹
کدخدایی:

وجه متمایز نظام حکمرانی ما با سایر کشورها اصل ولایت فقیه است

وجه متمایز نظام حکمرانی ما با سایر کشورها اصل ولایت فقیه است
رئیس پژوهشکده و عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بحث ولایت‌فقیه در قانون اساسی، مهمترین ویژگی نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش دانشجویان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و ایام‌الله دهه فجر یاد شهدای انقلاب، امام شهداء و شهید سرافزار حاج قاسم سلیمانی را گرامیداشت و گفت: باید تبریک مضاعفی هم برای حضور پرشور مردم در ۲۲ بهمن امسال داشته باشیم و از مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی تشکر ویژه نماییم که با لبیک به ندای مقام معظم رهبری اینگونه پرشور در صحنه حاضر شده و بار دیگر پشتیبانی خود از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را نشان دادند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به موضوع همایش با عنوان «حکمرانی عالمانه» خاطرنشان کرد: حکمرانی عالمانه از ویژگی‌های حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی عنوان کرد: وقتی از حکمرانی سخن گفته می‌شود، عده‌ای بحث نظام مدیریت کلان کشور را مدنظر قرار داده و با مبانی عرفی تلاش می‌کنند حکمرانی همه کشورها و جوامع را از یک سنخ معرفی کنند؛ درحالی‌که در نظام جمهوری اسلامی، حکمرانی بر مبنای الهی و دینی می‌باشد و از ابتدای انقلاب نیز شعار مردم استقلال و آزادی و حکومت اسلامی بوده که این عمده تفاوت حکمرانی ما با حکمرانی سایر کشورهای دنیاست.

کدخدایی با بیان اینکه در زمان طاغوت آزادی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: محمدرضا شاه با اتکاء به آمریکا و کشورهای غربی، تلاش می‌کرد جایگاه خود را استحکام بخشد، غافل از اینکه آنها تا زمانی‌که منافع خودشان تامین می‌شد از شاه حمایت می‌کردند. وقتی هم که مردم ایران او را فراری دادند، همه دیدند که هیچ کشوری او را نپذیرفت و حتی آمریکا او را بیرون انداخت.

وی با اشاره به وابستگی رژیم طاغوت به غرب و عدم استقلال ایران در آن زمان، گفت: وقتی از استقلال صحبت می‌کنیم باید به تاریخ برگردیم و ببینیم وابستگی‌های رژیم گذشته تا کجا بوده که مردم در زمان انقلاب شعار استقلال می‌دادند؛ اما امروز مردم ایران اسلامی معنای واقعی استقلال را لمس می‌کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به نظام حکمرانی الهی و دینی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: امام (ره) در استقرار حکومت اسلامی بر این نکته تاکید داشتند که مردم ما مسلمان هستند و از ما اجرای احکام اسلامی را می‌خواهند؛ یعنی یک حکمرانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و دینی، نه یک حکمرانی مبتنی بر انسان‌محوری که متکی بر عقل بشری یا شعار برابری به منزله تساوی یا آزادی منهای مسئولیت باشد که جوامع عمدتاً غرب همین وضعیت را دارند که رفاهی در جامعه باشد، به هر طریقی که بدست آید و بر اساس انسان‌محوری تصمیمات اتخاذ می‌شود.

کدخدایی افزود: در حوزه حکمرانی اسلامی تمرکز بر آموزه‌های اسلامی بوده و هسته اصلی حکمرانی را تشکیل می‌دهد؛ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که باید به روح بلند شهید بهشتی برای تدوین قانون اساسی درود بفرستیم، در اصل دوم پایه‌های حکومت را بر اساس آموزه‌های دینی بنا نهاد و این نگاه دینی‌بودن در سایر سطوح هم مطرح شد؛ یعنی هم موازین اسلامی در شکل‌بندی قانون اساسی ما نقش اساسی دارد و هم با توجه به الگوی دولت‌های مدرن، اعتقاد راسخ به نقش مردم وجود دارد. چنانچه نقش مردم با واژه «جمهوری اسلامی» پررنگ شده و مردم در شکل‌گیری مجلس و شوراها و انتخاب مسئولین نظام به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند و در اصل ششم قانون اساسی هم اتکاء به آراء عمومی از جمله نقش و حضور مردم را تصریح کرده است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به وجوه متمایز ساختار نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی دنیا خاطرنشان کرد: بحث ولایت فقیه و نقش ولایت فقیه در قانون اساسی، مهمترین ویژگی نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ از ابتدای انقلاب فتنه‌ها و غائله‌های بسیاری داشتیم، غائله منافقین، جنگ تحمیلی که همه دنیا پشت سر صدام بودند، تحریم‌ها و فتنه‌های مختلف از جمله فتنه 88 و اغتشاشات اخیر، دیدید که نقش رهبری و ولی فقیه تا چه اندازه سترگ، بزرگ و عظیم است و می‌تواند در این مواقع که فتنه ایجاد شده، این کشتی را به سلامت به ساحل امن برساند.

گفتنی است در ادامه این همایش کدخدایی به سئوالات دانشجویان حاضر پاسخ داد.

ارسال نظرات