۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۲۹۹۱۲

خشم سعودی‌ها از پروژه «مکعب» بن سلمان در برابر کعبه

خشم سعودی‌ها از پروژه «مکعب» بن سلمان در برابر کعبه
پروژه جدید عربستان سعودی برای توسعه شهر ریاض به دلیل ساختمان «مکعبی» که به گفته ناظران و منتقدان شباهت زیادی به کعبه دارد، در شبکه‌های اجتماعی جنجال برانگیخت.

تصمیم «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر ایجاد بزرگترین «داون تاون» در شهر ریاض، منجر به انتقاد بسیاری از سعودی‌ها و برخی از مسلمانان جهان شد.

ولیعهد عربستان سعودی از راه‌اندازی پروژه جدید «مکعب» خبر داد که هدف آن را توسعه بزرگترین مرکز شهر در ریاض اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری سعودی، این پروژه تا سقف 180 میلیارد ریال (48 میلیارد دلار) از تولید داخلی غیرنفتی حمایت و 334 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

این پروژه با ماشین حدود 20 دقیقه با فرودگاه فاصله دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تکمیل شود.

پروژه مربع در تقاطع جاده‌های ملک سلمان و ملک خالد به سمت شمال غربی ریاض، در مساحتی به وسعت 19 کیلومتر مربع، ساخته خواهد شد تا صد‌ها هزار نفر را در خود جای دهد. با وسعتی بیش از 25 میلیون متر مربع مساحت، این منطقه شامل بیش از 104 هزار واحد مسکونی، 9 هزار اتاق هتل و بیش از 980 هزار متر مربع فضای خرده‌فروشی، و همچنین 1.4 میلیون متر مربع فضای اداری خواهد بود.

عربستان سعودی قصد دارد با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد دلاری بر اساس چشم‌انداز 2030، میزان جمعیت خود را دو برابر کند و وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

در همین راستا «ترکی الشلهوب» در توییتر خود نوشت که پروژه «مکعب» بن سلمان در ریاض شامل بازارها، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی است. این بنای مکعب شکل شبیه کعبه است.

«حمود ابومسمار» در توییتی تأکید کرد: در گذشته «ابرهه» می‌خواست کعبه را تخریب کند. امروز ولیعهد سعودی که می‌توان او را «ابرهه نجد» و «ابرهه درعیه» نامید، تصمیم دارد یک بنای مکعب شکلی بسازد که به قبله فاسدان به منظور ترویج فحشا و فساد تبدیل شود! ای امت محمد! ساخت این بنا را محکوم کنید و به سازندگانش در مورد عذاب الهی هشدار دهید!

یکی از کاربران نیز نوشت: محمد بن سلمان قصد دارد ساختمانی شبیه کعبه بسازد و این مکان را برای سرگرمی می‌سازد. این اقدام ولیعهد سعودی من را یاد «ابرهه حبشی» انداخت.

کاربری با اسم «علی الحسنی» نیز نوشت: اینجا بت بن سلمان «پروژه مکعب» در ریاض پرستش می‌شود. این بنا ما را به یاد داستان ابرهه حبشی می‌اندازد که در زمان حکومتش بر یمن، کلیسایی بسیار عظیم و بسیار مجلل در صنعا ساخت تا اعراب را دلسرد کند و مانع از زیارت آنها به مکه و کعبه شود و چون نقشه‌اش به نتیجه نرسید تصمیم گرفت کعبه را خراب کند.

کاربر سعودی دیگری نیز نوشت: چیزی که متوجه شدید این است که شکل پروژه جدید محمد بن سلمان شبیه کعبه است. منظورم این است که ولیعهد سعودی می‌خواهد کعبه‌ای بسازد که مانند کعبه اصلی باشد اما برای مهمانی و رقص باشد نه برای عبادت!

«جاکلین القحطانی» نیز در توئیت خود نوشت که اقدامات جنجال برانگیز محمد بن سلمان همچنان ادامه دارد. ولیعهد سعودی تصمیم دارد یک بنای مکعب شکل برای تفریح در ریاض بسازد که شبیه کعبه است. آیا بن سلمان دیوانه شده است؟

حساب کاربری «شاخوف الزمن» نیز تأکید کرد که ولیعهد سعودی اقداماتی در مبارزه با دین و علما، اعدام سالمندان و شکنجه زندانیان انجام داده است. آیا این اقداماتش کافی نبود؟ اکنون به دنبال ساخت یک بنای مکعب شکل است.

اقدامات بن‌سلمان تا امروز که شامل کاهش حوزه عمل پلیس مذهبی، محدود کردن نقش روحانیون در دولت، دستگیری مفسدان اقتصادی، برگزاری کنسرت‌های موسیقی مختلط و ارائه آزادی‌های اجتماعی به زنان و حق انتخاب پوشش می‌شود، گویای تغییرات در عربستان سعودی است. اما با توجه به مخالفت‌های زیادی که از سوی روحانیون و قشر سنتی ـ مذهبی این کشور بروز یافته نمی‌توان گفت اصلاحات مذکور دورنمای روشنی دارد.

ولیعهد جوان عربستان سعودی، برنامه‌ها و اهدافی ضداسلامی را در عربستان سعودی دنبال می‌کند و به طرح‌های جنجالی بسیاری علیه اماکن اسلامی در عربستان ادامه می‌دهد. همان‌طور که اخیراً یک فعال رسانه‌ای سعودی از طرح ولیعهد عربستان سعودی برای تغییر آداب و رسوم اسلامی و تاریخی مرتبط با کوه «احد» خبر داد.

بن‌سلمان برای جلوگیری از بروز موانع و مخالفت‌ها، سال گذشته شماری از تاجران را دستگیر و زندانی کرد. زندانی کردن تاجران و برخی مقامات دولتی و افراد خاندان سلطنتی به جرم فساد اقتصادی در واقع پیامی برای دیگر مخالفان سیاست‌های جدید ریاض بود.

محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدنش برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای و اسلام‌زدایی از عربستان و کشاندن این کشور به سمت فساد تلاش زیادی کرده و در این سال‌ها فروش مشروبات الکلی، برگزاری جشن‌های مختلط، دعوت از خوانندگان آمریکایی و از سوی دیگر بازداشت صدها عالم دینی و خطبای مساجد مصادیق بارز این موضوع است.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات