۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۷۲۹۹۶۲

دلیل شهرت «عهدنامه ترکمانچای» در ایران

دلیل شهرت «عهدنامه ترکمانچای» در ایران
عهدنامه ترکمانچای چرا این‌قدر بدنام است و اصلا در جامعه ایران نماد بدنامی است؛ در حالی‌که عهدنامه گلستان بدتر از آن بود و ۷ برابر آن، سرزمین‌های مرغوب از ایران جدا کرد؟ بدنامی ترکمانچای دلیل مهمی دارد.

یکم اسفند ۱۲۰۶ شمسی عهدنامه ترکمانچای امضا شد و این‌طوری شد: «حدود ۳۰ هزار کیلومترمربع شامل حدود ۲۰ هزار کیلومترمربع از ارمنستان امروزی، حدود ۵ هزار کیلومترمربع از ترکیه امروزی شامل کوه‌های آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود ۵ هزار کیلومترمربع از جمهوری آذربایجان امروزی از ایران جدا شد».

این تازه دومین عهدنامه بود که در دوره فتحعلی قاجار و در پی شکست نیروهای نظامی قاجار در جنگ‌های ۲۵ ساله با روسیه تزاری بسته شد و تکه کوچک‌تری از ایران را جدا کرد وگرنه عهدنامه مهم‌تری که یک تکه بسیار بزرگ از ایران را جدا کرد، عهدنامه گلستان بود و این‌طوری بود: «این پیمان در سال ۱۱۹۲ خورشیدی امضاء شد و حکومت قاجار ولایت قفقاز، ارمنستان، ایالت‌های شرقی گرجستان و بخش‌های غربی گرجستان در ساحل دریای سیاه را به روسیه تزاری واگذار کرد. طی این قرارداد در مجموع ۱۴ ولایت قفقازی ایران (گنجه و قره‌باغ، ولایت‌های شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محال شوره‌گل، آچوق‌باشی، گروزیه، منگریل و آبخاز، بخشی از سرزمین تالش) به تصرف روس‌یه تزاری درآمد... در نتیجه این عهدنامه ایران حدود ۲۲۰ هزار کیلومترمربع از سرزمین خود (وسعت خاکی) به همراه ۱۳۶۰ کیلومتر خط ساحلی در دریای خزر (۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر وسعت آبی) و ۳۱۰ کیلومتر خط ساحلی در دریای سیاه (۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت آبی) خود را از دست داد».

با این شرایط تا وقتی عهدنامه گلستان هست، چرا عهدنامه ترکمانچای این‌قدر مشهور و بدنام است در ایران؟ همان‌موقع هم این قرارداد ترکمانچای خیلی به ایرانی‌ها سخت و سنگین آمده بود و دلیلش این بود: «ایران حق کشتیرانی در دریای خزر را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان به عنوان غرامت به روسیه شد. ایران از داشتن کشتی جنگی در دریای خزر محروم شد و روسیه حق انحصاری عبور و مرور کشتی‌های جنگی در دریای خزر را به دست آورد در مقابل دولت روسیه فقط متعهد شد که از پادشاهی ولیعهد وقت عباس میرزا حمایت کند...

امتیاز دیگر اعطای حق کاپیتولاسیون به اتباع روس بود که استقلال و حاکمیت ملی ایران را در داخل مرزهای خودش نقض می‌کرد... در فصل هفتم و هشتم قرارداد مذکور به موضوع مصونیت اتباع روسیه در خاک ایران اشاره شده بود و کاپیتولاسیون یا قضاوت کنسولی برای اولین‌بار به ایران تحمیل شد... مدتی بعد کشورهای دیگر مانند اسپانیا، فرانسه، آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا و عثمانی نیز از این وضعیت استفاده و شرایط کنسولی خود را بر ایران تحمیل کردند».

 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات