۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۳۰۰۱۰
حجت الاسلام کعبی تبیین کرد؛

کار جهادی در سیره ائمه اطهار/ عرصه های جدید کار جهادی

کار جهادی در سیره ائمه اطهار/ عرصه های جدید کار جهادی
حجت الاسلام کعبی به تبیین فلسفه کار جهادی توسط طلاب پرداخت و گفت: خدمت به خلق، از بهترین عرصه های مبارزه با نفس و خودسازی است.

حجت الاسلام محمد کعبی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تبیین فلسفه کار جهادی طلاب حوزه های علمیه و شیوه های جدید در این عرصه پرداخت و گفت: حرکت های جهادی طلاب تبلور حقیقی اخلاق در مضامین و مصادیق مختلفش از جمله ایثار و فداکاری و خدمت به خلق است که به همین علت، اسوه ها و معلمان دینی جامعه علاوه بر اینکه سالها پای درس این معانی والا بودند و به تدریس و تبلیغ دین و اخلاق پرداخته اند با حضور در صحنه نشان داده اند که در عرصه ی عمل پیشگام عمل به علوم اهل بیت علیهم السلام هستند.

وی با تصریح بر الگوگیری مردم از حرکت های جهادی طلاب اظهار کرد: یک مطلب این است که همیشه تاثیر عمل انسان، بیشتر از گفتار انسان است و طبق گواهی تاریخ، امت و مردم، همیشه بیش از انس گرفتن با گفتار و کلام علماء با منش و رفتار آنها انس گرفته و تحت تاثیر بوده اند و مردمی که حتی به نوع راه رفتن وجزئیات زندگی پیشوایان و علمای راستین و اصیل جامعه دینی توجه کرده اند حتما حرکت های جهادی طلاب در الگو گیری آنها از این حرکتها موثر خواهد بود.

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

حجت الاسلام کعبی با بیان این که خدمت به خلق از شئون اساسی زندگی ائمه ی اطهار(ع) بوده است، گفت: ابن عباس می گوید: همراه با امام حسن(ع) در مسجدالحرام بودم، آن بزرگوار معتکف بود و در همان حال دور خانه خدا طواف می کرد، یکی از شیعیانش نزد وی آمد و گفت: فلانی از من طلبکار است، اگر ممکن است شما آن را بپردازید. حضرت فرمود: سوگند به خدای این خانه امروز چیزی نزدم نیست، وی گفت اگر مقدور است از او مهلت بخواهید، زیرا مرا به زندان تهدید می کند. ابن عباس می گوید: امام طواف را قطع کرد و همراه وی حرکت کرد. گفتم: فرزند پیامبر! آیا فراموش کرده ای که در حال اعتکاف هستی؟ فرمود: آری می دانم ولی من از پدرم شنیدم که می فرمود: از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که: هرکس حاجت برادر مؤمنش را برآورد، بسان کسی است که نه هزار سال خدای را عبادت کرده است، عبادتی که روزها در حال روزه باشد و شب ها در حال نماز(مسندالامام المجتبی، ص 672).

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

وی افزود: همچنین ما همین مسئله را در سیره ائمه اطهار(ع) میبینیم که امیرالمومنین(ع) شبانه و مخفیانه نان بر دوش می کشیدند و به خانه ایتام می بردند و جای ریسمان کوله ای که ائمه اطهار با آن غذا و ما یحتاج به در خانه ی فقرا می بردند موقع غسل ایشان بر شانه های مبارکشان دیده می شد‌ که می توان گفت تبلور این خدمت صادقانه آن هم در هنگام عبادت به طور سمبل در آیه ۵۵ سوره ی مائده است، آنجا که پروردگار متعال می فرماید: «اِنَّما وَلیّکمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعُونَ».

حجت الاسلام کعبی ادامه داد: پیامبر صلی الله علیه و آله برای نزول این آیه (که به «آیه ولایت» معروف است)، تکبیر گفتند و سپس به همراهان فرمودند: برخیزید برویم ببینیم این صفاتی را که خداوند متعال در این آیه بیان کرده است، درباره چه کسی می‌باشد؟ چون پیامبر صلی الله علیه و آله وارد مسجدالحرام گردید، فرد مستمندی را دید و از او پرسید: از کجا می‌آیی؟ گفت: از نزد آن مرد نمازگذار می‌آیم که حلقه انگشتری خود را در حال رکوع به من بخشید. پیامبر صلی الله علیه و آله بار دیگر تکبیر گفت و جلوتر رفت تا به علی(ع) پرسید و از او پرسید: ای علی! امروز بر تو چه گذشت؟ حضرت علی علیه‌السلام داستان مرد نیازمند و انگشتربخشیدن خود به وی را برای رسول خدا صلی الله علیه و آله بازگو کرد و پیامبر صلی الله علیه و آله با شنیدن آن داستان برای بار سوم تکبیر گفت (مسارالشیعه، شیخ مفید، ص ۲۳؛ الاقبال بالاعمال الحسنة، سید بن طاووس، ج ۲، ص ۲۴۱ ).

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه کار جهادی جزء شئون روحانیت است، بیان کرد: با توجه این همه آیات و روایات، چگونه کار جهادی که جزء لا ینفک سیره ی اهل بیت عصمت و طهارت بوده است از شئون روحانیت مکرم نباشد؟! اساسا ائمه ی ما عرصه ی جهاد را تنها میدان نبرد تلقی نکرده اند بلکه جهاد را به دو قسم جهاد اکبر و اصغر تعریف کرده اند و جهاد در میدان و دفاع و جنگ را جهاد اصغر بر شمرده اند و مبارزه با نفس را جهاد اکبر دانسته اند و خدمت به خلق از بهترین عرصه های زمینه سازی برای مبارزه با نفس و خودسازی ست.

وی افزود: البته طلاب و روحانیت مکرم در عرصه های مختلفی و در بحرانهای گوناگون از جمله کرونا و سیل و زلزله از پیشگامان خدمت رسانی بوده اند و نمونه های قابل توجهی از اینگونه خدمت ها در سیره ی سلف صالح آنها هم دیده می شود.

حجت الاسلام کعبی به تبیین عرصه های جدید کار جهادی پرداخت و گفت: حضور در عرصه های علمی و حضور موثر علمی و فرهنگی در مدارس و دانشگاه ها، ایجاد بنگاه های کارآفرینی، ارائه ی ایده های مفید اشتغال و طرح زندگی برای نسل جوان، توجه دادن جامعه به اهمیت اشتغال، کار، تلاش، تولید و استقلال مالی و اقتصادی می تواند از جمله عرصه های جدید خدمت جهادی طلاب باشد.

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

خدمت به خلق، عرصه ی مبارزه با نفس و خودسازی است

ارسال نظرات