۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۳۰۰۶۰

کلاف سردرگم مسمومیت دانش‌آموزان قمی/ مسمومیت‌های سریالی عمدی بود؟

کلاف سردرگم مسمومیت دانش‌آموزان قمی/ مسمومیت‌های سریالی عمدی بود؟
ماجرای مسمومیت دانش آموزان قمی به کلافی سردرگم تبدیل شده است و با وجود تاکید مسوولان مختلف بر شناسایی عوامل این موضوع هنوز دلیل این مسمومیت‌ها مشخص نیست.

بی حالی و ضعف، احساس تهوع، سرگیجه، کمبود اکسیژن و بستری شدن در بیمارستان، حکایت تعدادی از مدارس دخترانه قم طی این هفته‌هاست که با واکنش‌های زیادی مواجه شده است؛ ماجر از روز نهم آذرماه شروع شد، تعدادی از دختران هنرستان نور یردانشهر مسموم و راهی بیمارستان شدند،‌ بیست و دوم آذر، هشتم  و دهم، دوازهم، شانزدهم و هفدهم بهمن هم تکرار شد و این سریال مبهم همچنان ادامه دارد و خبری از شناسایی علت وقوع این حوادث نیست.

عصر روز گذشته ۳۰ بهمن ماه خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه تا ساعاتی دیگر نتیجه کامل تیم تحقیقاتی وزارت بهداشت در خصوص مسمومیت های اخیر دانش آموزان قمی منتشر می شود. مردم قم نیز منتظر این خبر بودند ولی خبری مخابره نشد. پیگیری ها بی نتیجه ماند تا اینکه مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، از بی نتیجه بودن این آزمایشات خبرداد و افزود: نمونه‌برداری‌های لازم برای آزمایشات در استان و در تهران انجام شده است؛ آزمایشات اخذ شده دانشگاه علوم پزشکی قم برای آزمایشگاه‌های مرجع کشوری مثل رازی و انستیتو پاستور ارسال شده است که هیچ مورد مشکوکی را نشان نداد.

محبی با اشاره به شایعاتی از قبیل فوت، معلولیت، از دست رفتن بینایی و مشکلات تنفسی و قلبی دانش‌آموزان مسموم شده در قم، افزود: منظور از اثر ماندگار، آسیب‌های مغزی است که به‌واسطه مسمومیت فرد متحمل می‌شود و هرگونه عوارض مسمومیت به‌ جز این مسئله، اثر غیرماندگار است. بنابراین، اینکه برخی از دانش‌آموزان هنوز هم پس از گذشت مدتی، ضعف و بی‌حسی در پاها یا احساس تنگی نفس دارند همگی عوارض خفیف و غیرماندگاری است که به مرور زمان برطرف می‌شود. نوار عصب و عضله دانش‌آموزان مسموم شده در استان، مؤید این است که هیچ آسیب جسمانی برای آن‌ها به‌وجود نیامده‌ است.

حضور دیرهنگام وزیر بهداشت در قم

همین ماجرا موجب شد تا هر چند دیر اما بالاخره وزیر بهداشت هم به این موضوع ورود کند و پیگیر ماجرا شود و مقامات مسؤل در استان هم به تبع آن واکنش‌هایی داشتند. بهرام عین اللهی که ۲۶ بهمن ماه برای بررسی شرایط خاص پیش آمده برای برخی از دانش آموزان قم به این شهر سفر کرد.

وی در جریان عیادت از دانش آموزانی که در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری هستند، گفت: امروز تعدادی از افرادی که دچار مسمومیت شده بودند را به صورت شخصی در این بیمارستان ویزیت کردم و با پزشکان این بیمارستان نیز مذاکراتی صورت گرفت. بر اساس جمع بندی وزارت بهداشت مسمومیت بسیار خفیف و هیچ گونه عارضه ای را از زمان شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نکرده است.

وزیر بهداشت گفت: هیچ گونه نگرانی در مورد دانش آموزان بیمار وجود ندارد و اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش خود را انجام داده اند و چند تیم بهداشتی و درمانی نیز از تهران به قم اعزام شده است. نمونه های زیادی از دانش آموزان بیمار گرفته و به مراکز مهمی چون پاستور ارسال شده که مسمومیت میکروبی در آن ها مشاهده نشده است.

عین اللهی گفت: کمیته ویژه ای به صورت ملی متشکل از اساتید برجسته علوم پزشکی کشور با مسئولیت معاون درمان وزارت بهداشت تشکیل شده است تا تحقیقات لازم را انجام دهد و نتیجه تحقیقات به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

مسمومیت‌ها بخاطر شایعات مردم است

همه این‌ها در حالی است که یوسف نوری - وزیر آموزش‌وپرورش - به عنوان متولی اصلی این امر، امروز طی اظهاراتی اعلام کرد که بخش اعظم مسمومیت دانش‌آموزان در قم ناشی از شایعاتی است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است.

وی گفته: از مراجع ذی‌صلاح گزارش گرفتیم و گفتند مشکلی وجود ندارد. در تعدادی از مدارس این بو احساس شده بود که تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ رفتند. برخی از آن‌ها چون دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند پزشکان آن‌ها را نگه داشتند.

مسمومیت دانش آموزان قمی نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد

 در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این خصوص حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با ورود به موضوع دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم را مامور به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصرین احتمالی کرد.

منتظری در نامه خود آروده است، «اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق می‌باشد.

اگرچه مسئولین محترم آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند لکن ضروری است جنابعالی نیز از جایگاه مدعی العمومی با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده و ضمن همکاری لازم با مسئولین ذیربط به ریشه یابی و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگرانی‌های شهروندان محترم و اولیاء دانش آموزان عزیز برطرف و چنانچه کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه ای در کار بوده برخورد قاطع و قانونی انجام دهید و نتیجه را گزارش فرمائید.»

مسمومیت دوباره دانش آموزان

سریال مسمومیت دانش‌آموزان به همینجا ختم نشد و  بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، دوشنبه یکم اسفند، ۲۵ دانش آموز از پنج مدرسه در قم، در مراکز درمانی پذیرش شدند که درهمان ساعات اولیه ۱۸ نفر ترخیص شدند.

ممانعت برخی خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدرسه موجب تعطیلی مدارس قم طی روزهای پایانی هفته گذشته برای بررسی جوانب توسط کارشناسان شد. با این حال، تعطیلی‌ها جواب نداد و دانش‌آموزان باز هم مسموم شدند.

همچنین روز گذشته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد، بر اساس پیگیری های صورت گرفته و گزارش های دریافتی از اورژانس ۱۱۵ اعلام می شود که هیچ موردی از اعزام دانش آموزان به بیمارستان در روز سه شنبه دوم اسفندماه رقم نخورده است.

با اقدامات انجام شده و آموزش های ارائه شده، امروز هیچ مورد اعزام دانش آموز به بیمارستان نداشتیم و امیدواریم که این روند در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. بنابر این گزارش در حال حاضر از تعداد بستری های روزهای گذشته، شش دانش آموز در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال عمومی آنها مناسب است و پس از انجام اقدامات تشخیصی و با نظر پزشکان معالج از بیمارستان ترخیص می شوند.

به گزارش فارس، هرچند وزیر بهداشت نیز شخصا به این موضوع ورود کرده است اما هنوز دلیل مسمومیت دانش‌آموزان مشخص نیست و باید دید در روزهای آتی متخصصان موفق خواهند شد تا دلیل این مسمومیت‌ها را کشف کنند؟

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات