۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۳۰۰۸۸
حجت الاسلام عبدی خبر داد؛

وجود ۲ هزار و ۲۷۱ نسخه خطی در کتابخانه فاطمی

وجود ۲ هزار و ۲۷۱ نسخه خطی در کتابخانه فاطمی
مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی گفت: ۲ هزار و ۲۷۱ نسخه خطی شامل  هزار و ۹۲۷ کتاب و ۳۴۴ قرآن خطی در کتابخانه فاطمی وجود دارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی‌اشرف عبدی در گفت و گویی اظهار کرد: گنجینه نسخ خطی کتابخانه فاطمی یکی از گنجینه های ارزشمند این کتابخانه است که ۲ هزار و ۲۷۱ نسخه خطی شامل  هزار و ۹۲۷ کتاب و ۳۴۴ قرآن خطی را در خود جای داده است.

وی افزود: تا کنون  هزار و ۲۷ نسخه خطی در قالب سه جلد کتاب فهرست‌نویسی شده و به چاپ رسیده است که هم به‌ صورت چاپی و هم به‌ صورت الکترونیک در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی ادامه داد: همچنین ۸۰۰ نسخه خطی دیگر گنجینه نسخ خطی کتابخانه فاطمی فهرست‌نویسی شده و مراحل نهایی بازنگری را می‌گذراند تا در قالب دو جلد به‌صورت محدود به چاپ برسد و نسخه الکترونیک آن هم در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه همچنان اهدای کتب خطی به کتابخانه فاطمی ادامه دارد ۱۲۷ نسخه از نسخ خطی جدید هنوز فهرست‌نویسی نشده است.

عبدی تصریح کرد: قدیمی ترین نسخه از کتب خطی کتابخانه فاطمی بنام مجمع البیان متعلق به ۵۸۵ هجری قمری است و قدیمی ترین قرآن خطی با ترجمه فارسی به صورت زیرنویس متعلق به ۸۹۲ هجری قمری است.

وی خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین قرآن کامل موزه فاطمی متعلق به قرن دوم و دوره مامون عباسی است؛ قرآنی به خط کوفی شیوه ایرانی که دارای تزئینات خاص و مرمت شده در اوایل قرن پنجم است که تاریخ کتابت آن ماه رمضان سال ۱۹۸ هجری قمری است و بر روی کاغذ دست ساز نوشته شده است.

ارسال نظرات