۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۷۳۰۰۹۶

عزم عراق برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس

عزم عراق برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس
وزیر امور خارجه عراق در دیدار امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت که عراق اجازه استفاده از خاکش برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد.

اولین دور مذاکرات حسین امیرعبداللهیان با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق، امروز (چهارشنبه) سوم اسفند ماه در وزارت امور خارجه عراق برگزار شد.

در این مذاکرات، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن پاسداشت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان، با اشاره به اقدامات حقوقی جامع جمهوری اسلامی ایران و عراق، خواستار تسریع در نهایی شدن این پرونده و محاکمه مجرمان این ترور ضدانسانی شد.

امیرعبداللهیان اشتراکات جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عراق را اشتراکاتی استراتژیک خواند و ابراز امیدواری کرد سند همکاری‌های امنیتی دو کشور هر چه سریع‌تر نهایی شده و ابراز امیدواری کرد کمیسیون عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور بزودی برگزار شود.

وزیر خارجه کشورمان فعالیت‌های برخی گروهک‌های جدایی طلب و تروریستی در شمال عراق را غیرقابل قبول خواند و از تلاش‌های طرف عراقی برای حل این مسئله قدردانی کرد.

وی ظرفیت‌های بالای اقتصادی و تعاملات تجاری دو کشور را گسترده و با اهمیت برشمرد و ابراز امیدواری کرد مسائل مربوط به مطالبات تجاری ایران بزودی و به صورت کامل مرتفع شود.

امیرعبداللهیان روند همکاری‌های مرزی و به ویژه موضوعات حقوقی اروندرود و مسئله لایروبی و سایر مسائل مربوطه بر اساس معاهده ۱۹۷۵ را روندی مثبت و سازنده توصیف کرد.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز در این مذاکرات، ضمن تأکید بر عزم عراق بر نهایی سازی محاکمه عوامل ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، بر این نکته تصریح کرد که دولت عراق بر اساس قانون اساسی، هیچ اجازه‌ای برای استفاده از سرزمین کشورش به منظور تهدید همسایگان نمی‌دهد.

وزیر خارجه عراق، با اشاره به مذاکرات اخیرش با واشنگتن جهت استفاده از معافیت‌های بانکی و تجاری، بر عزم دولت عراق بر تسهیل مراودات تجاری و بانکی با ایران تأکید کرد.

در ادامه مذاکرات، برخی موضوعات کنسولی و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق، طرح و توافقات لازم برای تسهیل امور مربوطه حاصل شد. 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات