۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۷۳۰۲۶۳
توصیه های مدیر حوزه به اساتید مراکز مشاوره اسلامی؛

توفیقات بزرگ حوزه در زمینه شناسایی، پیشگیری و درمان آسیب های روان شناختی

توفیقات بزرگ حوزه در زمینه شناسایی، پیشگیری و درمان آسیب های روان شناختی
مدیر حوزه های علمیه به اجلاسیه اساتید مراکز مشاوره اسلامی سماح حوزه های علمیه پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه به اجلاسیه اساتید مراکز مشاوره اسلامی سماح حوزه های علمیه پیامی صادر کرد که متن کامل آن را در زیر می خوانیم:

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرمودند:

«ما استنبط الصواب بمثل المشاوره؛ هیچی چیز همانند مشورت، درستی و حقیقت را آشکار نمی سازد».

مشاوره و رایزنی در مفهوم عام آن روش و سنت دیرپای انسانی در روابط خانوادگی و اجتماعی و برآمده از ویژگی های عقلانی و عاطفی بشر و گره گشای مشکلات فراوان بوده است. در اسلام نیز اهمیت بسزایی به مشورت و مشاوره در حوزه های گوناگون زندگی داده شده است. در منابع دینی از یک سو، اصل مشورت کردن با دیگران مورد توجه و تأکید قرار گرفته و از سوی دیگر گره گشایی از کار دیگران، راهنمایی، ارشاد و مشورت دادن به آنان توصیه شده است. در روزگار معاصر مشورت گیری و مشورت دهی در مفهومی خاص تر بکار میرود و از شکل مهارتی عام به صورت مهارت و فن خاص و بتدریج در قالب علم و دانش و با اصول و قواعد خاص علمی و مبتنی بر پایه های علمی در آمده است.

روحانیت و حوزه های علمیه که همواره رفع مسائل مردم را جزئی از رسالت های خود دانسته و بر ا این اعتماد و اقبال مردم احترام گذاشته است با درک این نیاز و با آگاهی بر گسترده شدن مهارت ها و پیچیده تر شدن مسائل زندگی بشر خصوصا در عرصه خانواده تربیت فرزندان و مسائل روان شناختی، بسترهای مناسبی برای کسب دانش تخصصی در حیطه های مختلف مشاوره توسط طلاب را فراهم آورده است و در کنار تأکید ہر اسلامی سازی دانش مشاوره درصدد تربیت مشاورانی متعهد و متخصص بوده که بتوانند با تکیه بر سنت های اصیل حوزوی، عقلانیت، دلسوزی و برخورداری از دانش تخصصی و جهت گیری دینی و مذهبی، زمینه ساز رشد و تعالی جامعه و گره گشای مسائل مردم گردند.

به لطف الهی امروز این تلاش ها به طور قابل توجهی به ثمر نشسته و حوزه های علمیه با برخورداری از مشاورانی متعهد، متخصص و آگاه به مبانی اصول و روش های اسلامی در مشاوره توانسته در حوزه شناسایی، پیشگیری و درمان آسیب های روان شناختی گام های مؤثری بردارد. مراکز مشاوره اسلامی سماح حوزه های علمیه که به همت مسئولین در شهرهای مختلفی از کشور دایر شده و محل رجوع طلاب و دیگر آحاد جامعه گشته نمودی از این موفقیت و توانمندی است. اینجانب ضمن گرامی داشت روز مشاوره از همه مشاوران و دست اندرکارانی که در خدمت به مردم عزیز و احیا و ارائه مشاوره اسلامی اقدامات مؤثری انجام داده اند تشکر و قدردانی می کنم و توجه آنان را به نکات ذیل جلب می نمایم:

1. مشورت دادن به دیگران در جهت حل مسائل و آسیب های خانوادگی و روان شناختی آنان، فعالیتی انسانی و الهی و ارزشمند و دارای پیچیدگی های فراوان و نیازمند ویژگی های مهم شخصی در مشاوران است و از اینر و ویژگی هایی مانند با توکل به خداوند، نیت خالصانه، استمداد از اولیای الهی و انگیزه ای قوی افزون بر برخورداری از دانش تخصصی ضرورت دارد و باید مشاوران ارجمند حوزوی متخلق به اخلاق اسلامی مشاوره باشند.

2. تراث دینی و علمی و سنت های اصیل حوزوی در روابط درون و برون حوزوی گنجینه عظیمی است و ظرفیت های قابل استفاده ای در عرصه مشاوره دارد از این گنجینه غنی در تقویت مشاوره اسلامی، نباید غفلت ورزید و همه آنها را باید در عمل و نظر مشاوره بکار گرفت.

3. اصول و روش های مشاوره را باید با فرهنگ اسلامی و مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانه و اهداف و مقاصد اسلامی هماهنگ و منطبق ساخت و البته این امر به تلاش علمی و نیز هوشمندی در عمل نیاز دارد.

4. کاروان علم و پژوهش دائم در حال پیشرفت است و همواره باید جنبه های علمی و مهارتی خود را تقویت کرد.

5. لازم است بخشی از مشاوران توانمند و برجسته حوزه های علمیه با تأکید بر منابع و فرهنگ دینی، به تولید دانش مشاوره اسلامی و روش ها و دستورالعمل های کارآمد در عرصه مشاوره بپردازند و در این راستا باید بخشهای پژوهشی مراکز مشاوره حوزههای علمیه تقویت شوند.

6. لازم است آگاهی و توانمندی راهنمایی و مشاوره در عموم طلاب و استادان در حد قابل قبولی تقویت شود از دست اندرکاران مشاوره حوزه انتظار میرود برای بسط و گسترش دانش راهنمایی و مشاوره در عموم طلاب و اساتید و توانمندسازی آنان تلاش مضاعف داشته باشند.

7. همکاری و هم افزایی مراکز مشاوره حوزه های علمیه با دیگر مراکز علمی، تربیتی، مشاوره ای و خدمت رسان می تواند منجر به اقدامات مؤثر و گسترده در سطح جامعه و طلاب گردد. امید است با همت مسئولین و دست اندرکاران مشاوره حوزه، این امر محقق گردد.

و اخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه

ارسال نظرات